Skip to content

مجلات پژوهشی: یک هزار و ۳۱۹ نشریه علمی پژوهشی و ترویجی در کشور منتشر می شود.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: تعداد نشریات علمی پژوهشی و علمی ترویجی کشور در سال های اخیر به دلیل توسعه دانشگاه ها و تاسیس تحصیلات تکمیلی و ضرورت چاپ و انتشار مقاله های حاصل از تحقیقات علمی افزایش خوبی داشته است می دهد.

دکتر جعفر مهراد گفت: اعتبار علمی نشریات کشور را وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می کند، هر چند که حوزه علمیه قم نیز مجلات حوزوی را بررسی و نسبت به تعیین اعتبار علمی این مجلات اقدام می کند.

دکتر مهراد تصریح کرد: در حال حاضر تعداد هزار و ۳۱۹ عنوان نشریه علمی توسط دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، انجمن های علمی و تعداد اندکی نیز توسط بخش خصوصی منتشر می شود.

وی افزود: از مجموع هزار و ۳۱۹ عنوان نشریه علمی تعداد ۹۹۴ عنوان مربوط به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تعداد ۳۱۵ عنوان مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

دکتر مهراد ادامه داد: سردبیران نشریات علمی کشور پیوسته می کوشند کیفیت علمی نشریات خود را ارتقا دهند البته، بخش مهمی از این کیفیت به سطح و عمق مقالات علمی بستگی دارد که جهت چاپ به مجلات معتبر علمی داخلی ارسال می شود.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: حفظ کیفیت نشر مجلات علمی باعث شده که از هزار و ۳۱۹ عنوان نشریه تعداد ۴۲ نشریه توسط ISI ثبت و نمایه سازی شود.

دکترمهراد با اشاره به این که سیاست های گزینش نشریات علمی توسط ISI بسیار دقیق و علمی است، گفت: این نظام استنادی مهمترین و پرنفوذترین مجلات را به منظور تامین نیاز های اطلاعاتی کاربران خود از پدیده های علمی جاری و گذشته نگر ثبت و نمایه سازی می کند.

سرپرست ISC ادامه داد: امروزه Web of Science بیش از ۱۲ هزار مجله برتر منطقه ای و بین المللی را در حوزه های علوم طبیعی، علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی نمایه سازی می کند.

وی اظهار داشت: از مجموع ۴۲ عنوان نشریه علمی پژوهشی ایران، نمایه سازی شده در ISI، نشریهINT J ENVIRON SCI TE با ضریب تاثیر ۸۴۴/۱ مقام اول را از نظر استناد به خود اختصاص داده است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ابراز داشت: نشریه دیگری که از ضریب تاثیر بالا برخوردار است نشریهINT J ENVIRON RES است که با ضریب تاثیر ۸۱۸/۱ جایگاه دوم را در اختیار دارد.

دکتر مهراد در ادامه گفت: سومین نشریه با ضریب تاثیر بالا نشریه J IRAN CHEM SOC است که دارای ضریب تاثیر ۴۶۷/۱ است.

وی یادآور شد: در حالی که ۴۲ عنوان نشریه علمی پژوهشی ایران در ISI عموما دارای ضریب تاثیر هستند و می توان این نشریات را در بخش JCR این نظام استنادی مشاهده کرد این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که از مجموع ۱۲ هزار عنوان نشریه ای که در ISI ثبت می شود تنها تعداد اندکی از این نشریات از ضریب تاثیر بالا برخوردار هستند.

وی ادامه داد: اخیرا ISI تحلیلی را بر روی هفت هزار و ۶۲۱ عنوان نشریه انجام داده است که یافته های این تحلیل نشان می دهد که ۵۰ درصد تمام استنادهای تولید شده در این مجموعه تنها از ۳۰۰ نشریه برتر حاصل شده است بعلاوه این ۳۰۰ نشریه برتر ۳۰ درصد از تمام مقالات منتشر شده در این مجموعه را به خود اختصاص داده اند.

دکتر مهراد در پایان خاطرنشان ساخت: تاسیس مجلات معتبر با مقالات با کیفیت هدفی است که سردبیران نشریات علمی باید به دقت مورد توجه قرار دهند.

وی گفت: نشریات علمی اعتبار خود را از نویسندگان دانشمندی کسب می کنند که این نویسندگان نیز متقابلا دوست دارند مقالات علمی خود را به نشریاتی که از نظر علمی اعتبار بیشتری دارند ارائه دهند، در نتیجه، باید کوشید استنادهای ۴۲ نشریه ای که از جمهوری اسلامی ایران در ISI ثبت می شود پیوسته افزایش یابد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها