Skip to content

زیرساختهای پژوهشی: اساسنامه تاسیس نخستین آزمایشگاه ملی علوم شناختی تایید شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تایید اساسنامه نخستین آزمایشگاه ملی علوم شناختی خبر داد.

دکتر وحید احمدی به کمبود تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: به دلیل تحریم و مشکلات اقتصادی، بحران کمبود تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاه ها وجود دارد، لذا دغدغه ما تامین نیازهای آزمایشگاهی و پژوهشی است و امسال این حرکت جهت تقویت تجهیزات آزمایشگاهی با هماهنگی وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری صورت گرفت.

وی در خصوص یارانه در نظر گرفته شده برای خریداران از دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، گفت: وزارت علوم، معاونت علمی ریاست جمهوری و دانشگاه های کشور در مجموع حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی قرار می دهند.

دکتر احمدی تقویت بنیه ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و تامین نیازهای علمی دانشگاه ها را از برنامه های معاونت پژوهشی وزارت علوم ذکر کرد و گفت: تا بحال سه قرارداد میان وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری امضا شده که یک قرارداد برای توسعه صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان در سال ۹۳، یک قرارداد مربوط به تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و قرارداد سوم در خصوص ایجاد آزمایشگاه ملی است و این قراردادها به افزایش کیفیت و پاسخ گویی خدمات پس از فروش و رعایت استانداردهای بین المللی کمک می کند.

به گفته وی اساسنامه تاسیس اولین آزمایشگاه ملی علوم شناختی هم اکنون تایید شده و به زودی این آزمایشگاه تاسیس خواهد شد.

دکتر احمدی درباره کمبود تجهیزات در دانشگاه ها نیز اظهار داشت: قرار بود در سال ۷۸ مبلغ ۱۸۰ میلیون دلار به صورت وام ارزی به دانشگاه ها برای تجهیزات آزمایشگاهی اعطا شود که به طور کامل محقق نشد و از سال ۸۰ تا ۹۳ حدود ۸۰ میلیون دلار از این رقم تحقق یافته است.

معاون وزیرعلوم، ساماندهی و هدفمند کردن تجهیزات آزمایشگاهی را از وظایف وزارت علوم خواند و از پایان طراحی شبکه آزمایشگاهی کشور و همچنین رونمایی از آن در آینده نزدیک خبر داد.

دکتر احمدی تاکید کرد: وزارت علوم به سمت منطقه ای کردن و تقویت نیازهای آزمایشگاهی پیش می رود و تقویت آزمایشگاه های ملی و کمک به ورود بخش خصوصی در این زمینه برای تقویت فعال تر کردن خدمات و سرویس های آزمایشگاهی از اهداف و برنامه های ما محسوب می شود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها