Skip to content

ارزشیابی پژوهشی: دانشگاه ها براساس حجم تولید اقتصاد رتبه بندی شوند.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: دانشگاه ها باید بر اساس حجم تولید اقتصاد شرکت های دانش بنیان خود رتبه بندی شوند.

دکتر سعید سرکار روز پنج شنبه در پانزدهمین همایش دانش آموختگان فناوری نانو در دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: برخی شرکت های دانش بنیان برخاسته از دانشگاه ها هستند از این رو ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشنهاد داد تا دانشگاه ها بر اساس حجم تولید اقتصاد شرکت های دانش بنیان خود رتبه بندی شوند.

وی افزود: همچنین قرار است ۵ درصد از حجم درآمد شرکت های دانش بنیان در اختیار دانشگاه برخاسته از آن قرار گیرد به شرطی که دانشگاه از آن شرکت درخواست سهام نکند و این موضوع هفته آینده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام خواهد شد.

دکتر سرکار با اشاره به رویکرد دولت بر اقتصاد دانش بنیان گفت: همچنین ستاد ویژه توسعه فناوری نانو پیشنهادی را به وزارت علوم تحقیقات و فناوری اعلام کرده مبنی بر اینکه شرکت های دانش بنیان از دانشجویان دکترا استفاده کنند تا هم کارهای پژوهشی آنها پیش رود و هم اینکه افراد بعد از پایان دوره تحصیل دغدغه شغلی نداشته باشند که امیدواریم مورد موافقت وزارت علوم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اقتصاد دنیا بر چند دسته تقسیم می شود افزود: کشورهایی که اقتصادشان مبتنی بر مواد خام است مانند ایران، کشورهایی که صنعتی و دانش بنیان هستند و کشورهایی مانند امریکا ، ژاپن و کره نیز اقتصادی مبتنی بر خلاقیت دارند.

دکتر سرکار تاکید کرد: باید با برنامه ریزی اقتصاد کشور را از مواد خام به سمت دانش بنیان بودن سوق دهیم و برای این کار وقت زیادی نداریم، باید هر چه زودتر جزو کشورهای معتبر دنیا از لحاظ اقتصاد دانش بنیان قرار گیریم و خوشبختانه این ظرفیت و پتانسیل در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر یک هزارم سرمایه گذاری که برای استخراج نفت در کشور می شود به استخراج مغزها اختصاص یابد ایران در مدت زمان کوتاهی به جایگاه خود در زمینه اقتصاد دانش بنیان در دنیا خواهد رسید.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه یکی از راه های توسعه اقتصاد دانش بنیان گسترش فناوری نانو است گفت: در یک برهه زمانی ۱۰ ساله برای فناوری نانو برنامه ریزی شد و اکنون از رتبه ۵۹ در سال ۲۰۰۰ از لحاظ تولید علم فناوری نانو به رتبه ۷ رسیده است.همچنین در زمینه تولید علم در تمام زمینه ها جزو ۱۵ کشور برتر جهان است.

وی ادامه داد:تولید علم یک شاخص است که موجب تقویت بنیه علمی کشور می شود که خوشبختانه این بنیه در زمینه فناوری نانو در کشور شکل گرفته است و اقتصاد دانش بنیان و خلاقانه ممکن نیست مگر اینکه بر فناوری مورد نظر تسلط داشته باشیم بنابراین تولید علم در توسعه یک اصل است.

دکتر سرکار گفت: وارد شدن فناوری به صنعت موضوعی است که چند سالی در قالب ارتباط بین صنعت و دانشگاه در کشور مطرح شده که متاسفانه آنطور که باید موفق نبوده است.

وی اظهارداشت: متاسفانه در بحث ارتباط بین صنعت و دانشگاه موفق نبوده ایم و این طور به نظر می رسد که این دو بخش همدیگر را درک نمی کنند در حالی که در کشورهای پیشرفته این دو بخش همچون یک پیکر در کنار هم فعالیت می کنند و نبود یکی موجب نابودی دیگری می شود.

دکتر سرکار ادامه داد:در کشور برای برقراری این دو بخش به یک حلقه نیاز است که همان شرکت های دانش بنیان است، این شرکت ها چون برخواسته از دانشگاه هستند و ماهیت اقتصادی دارند زبان هر دو بخش را درک خواهند کرد بنابراین توسعه و تقویت انها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: هر ساله هم شاهد برگزاری همایش های زیادی با موضوع ارتباط بین صنعت و دانشگاه هستیم اما آنطور که باید خروجی ندارد.

وی تاکید کرد: تا زمانی که هزینه دانشگاه را دولت تامین کند نتیجه ای در این زمینه حاصل نخواهد شد ، زمانی می توان به رشد و پویایی رسید که بخشی از نیاز مالی دانشگاه ها از صنعت تامین شود. در صنعت اقتصاد حرف اول را می زند و در دانشگاه ها پژوهش ، بنابراین هیچ کدام منتظر دیگری نمی ماند، در واقع صنعت وقتش را برای نتیجه یک پژوهش دانشگاهی هدر نمی دهد از این رو ارتباط مورد نظر بین دو بخش برقرار نمی شود.

دکتر سرکار گفت: شرکت های دانش بنیان به علت ماهیت دانشگاهی و اقتصادی می توانند این رسالت را بر عهده بگیرند.اگر می خواهین اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم باید شرایط رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان در کشور بیش از پیش فراهم شود.

پانزدهمین همایش دانش آموختگان فناوری نانو در دانشگاه تربیت مدرس ۴ و ۵ اردیبهشت ما در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها