Skip to content

اخبار دانشگاهی: حضور ۱۲ دانشگاه ایران در نظام رتبه بندی لایدن و کسب رتبه

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: برای نخستین بار ۱۲ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در نظام رتبه بندی لایدن حضور یافتند که این ظرفیت بالای علمی دانشگاه های کشور را نشان می دهد.

 

دکتر جعفر مهراد گفت: رتبه بندی لایدن یکی از نظام های بین المللی رتبه بندی است و توسط مرکز علوم و فناوری دانشگاه لایدن در هلند انجام می شود.

 

وی در خصوص نتایج رتبه بندی دانشگاه های ممتاز جهان در سال ۲۰۱۴ میلادی گفت: اطلاعات مورد استفاده داده هایی است که از تامسون رویترز (ISI) گرد آوری شده است و بر اساس این نتایج از جمهوری اسلامی ایران ۱۲ دانشگاه در رتبه بندی لایدن حضور یافتند.

 

دکتر مهراد گفت: در رتبه بندی ۲۰۱۴ لایدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر در میان ۱۲ دانشگاه ایرانی راه یافته به این نظام رتبه بندی در جایگاه اول نشست.

 

وی افزود: برای نخستین بار دانشگاه تبریز موفق به کسب رتبه دوم در بین دانشگاه های کشور شد و رتبه سوم به دانشگاه صنعتی اصفهان تعلق گرفت.

 

دکتر مهراد ادامه داد: دانشگاه علم و صنعت ایران نیز رتبه چهارم را به دست آورده اند و رتبه دانشگاه صنعتی شریف که همواره رتبه قابل توجهی در رتبه بندی تامیز کسب می کند در این نظام رتبه بندی به رتبه پنج در میان دانشگاه های رسیده است.

 

به گفته سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دانشگاه تهران که چند سال متوالی موفق به ورود به گروه دانشگاه های ممتاز در نظام رتبه بندی شانگهای شده است در این رتبه بندی مقام ششم را به خود اختصاص داده است.

 

دکتر مهراد گفت: در این نظام رتبه بندی دانشگاه شهید بهشتی رتبه هفت،دانشگاه تربیت مدرس رتبه هشت و دانشگاه فرودوسی رتبه ۹ را بدست آوردند.

 

وی افزود: دانشگاه شیراز رتبه ۱۰ را در اختیار گرفت و دانشگاه های آزاد اسلامی و علوم پزشکی تهران نیز رتبه های ۱۱ و ۱۲ را به خود اختصاص دادند.

 

دکتر مهراد یادآوری کرد که اطلاعات از پایگاه تامسون رویترز استخراج شده است و مربوط به دوره زمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ است.

 

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در مورد شاخص های مورد استفاده در این نظام رتبه بندی گفت: شاخص های مورد استفاده عمدتا بر دو گروه است یکی شاخص های تاثیر و دیگری شاخص های انتشاراتی است.

 

دکترمهراد در مورد شاخص های تاثیر گفت: شاخص های تاثیر عبارتند از متوسط تعداد استنادهای انتشارات یک دانشگاه، عادی سازی شده برای تفاوت های رشته ای، سال انتشار و نسبت ۱۰ درصد انتشارات برتر .

 

وی خاطر نشان کرد: برای این شاخص ها استنادها تا پایان سال ۲۰۱۳ شمارش شده و خود استنادی نویسنده حذف شده است.

 

مهراد ادامه داد: در نظام رتبه بندی لایدن ۸۲۸ رشته موضوعی مورد محاسبه قرار گرفته است.

 

وی در مورد شاخص های انتشاراتی نیز گفت: در این شاخص ها انتشاراتی که با همکاری های بین سازمانی و بین المللی، همکاری با صنعت، همکاری در فاصله جغرافیایی کوتاه تر و همکاری در مسافت های دورتر به چاپ رسیده اند، مورد توجه قرار می گیرند؛ از این رو با درج هر یک از این شاخص ها رتبه دانشگاه ها جا به جا می شود.

 

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: در این خبر که رتبه دانشگاه ها اعلام شد از شاخص تاثیر و نسبت ۱۰ درصد انتشارات برتر استفاده شده است و چنان که شاخص های دیگر را استفاده کنیم به ترتیبی که گفته شد رتبه دانشگاه ها جا به جا می شود اما در مجموع آنچه اهمیت دارد حضور موثر دانشگاه های کشور در این نظام رتبه بندی است.

 

وی خاطر نشان کرد: در سال پیش تنها پنج دانشگاه از دانشگاه های کشور در این رتبه بندی حضور داشت که در سال جاری به ۱۲ دانشگاه افزایش یافته است.

 

دکتر مهراد یادآوری کرد: در یکی دو سال اخیر تولید علم در ایران تا حدودی مورد نقد و بی مهری قرار گرفته است اما اکنون در سایه تولید علم که تلاش دانشمندان و پژوهشگران را نشان می دهد ایران در پایگاه های ISI  و اسکوپوس به ترتیب رتبه های ۲۰ و ۱۷ را به خود اختصاص داده است که این موضوع مورد تقدیر است.

 

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت:  باید به تولید علم دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور ارج نهاد و دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور را برای حضور در صنعت آموزش عالی و عرصه های بین المللی تشویق کرد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها