Skip to content

پژوهشهای دارویی: پیشرفت محققان کشور برای ساخت واکسن سالک

محققان کشورگام دیگری به ساخت واکسن سالک نزدیک شدند. ایران یکی از مناطق مستعد بیماری سالک است و براساس برخی گزارشها سالانه ۲۰ هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا می شوند.

دکتر محمود رضا جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : این تحقیقات که مرحله آزمایش بر روی موش ها را با موفقیت گذرانده است با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی مشهد و علوم پزشکی تهران صورت می گیرد.

دکتر جعفری در خصوص تفاوت پروژه ساخت واکسن سالک با پماد سالک که درسال پیش توسط محققین دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بهره برداری رسید ، اظهار داشت : پماد سالک برای درمان زخم ناشی از اثر سالک به کار می رود در حالی که واکسن سالک علاوه بر توانایی در درمان این بیماری برای ایجاد ایمنی در افراد استفاده خواهد شد.

وی نوشته شدن ۲۰ مقاله آی اس ای را نتیجه ۱۵ سال تحقیق محققان کشورمان بر روی بیماری سالک عنوان کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، اضافه کرد : با پایان پذیرفتن مرحله آزمایش بر روی موشها ، بعد از گذشت تقریبا یک سال و گرفتن مجوزهای لازم فاز اول از سه فاز آزمایش بر روی نمونه های انسانی آغاز خواهد شد.

وی فاز اول را شامل بررسی عوارض واکسن ، فاز دوم را بررسی تاثیرات بر روی تعداد محدود بیمار و فاز سوم را فاز بررسی تاثیرات واکس در دایره وسیعتری از بیماران دانست.

طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود ۱.۵تا ۲ میلیون نفر مبتلا به سالک می شوند که ۹۰ درصد آن تنها در ۹ کشور دنیا رخ می دهد. ایران نیز یکی از این کشورها است. با توجه به این آمار، ابداع واکسنی بر علیه این بیماری، کمک بزرگی در کنترل این بیماری است.

سالک یکی از بیماری های انگلی مشترک بین انسان و حیوان است که عامل آن انگل لیشمانیوز است. بسته به نوع انگل و پاسخ ایمنی میزبان این بیماری از یک عفونت پوستی محدود شونده تا شکل کشنده متغیر است.در این میان شکل پوستی آن از انواع دیگر شایع تر است و با وجود تحقیقات فراوان در دنیا هیچگونه واکسنی برای سالک در بازار وجود ندارد.

دکتر جعفری در توضیح بیشتر روش ساخت این واکسن گفت : برای ساخت این واکسن از روشی ساده و کم هزینه استفاده شده است تا در صورت تکمیل مراحل تحقیقات به توان به راحتی آن را به تولید صنعتی رساند.

به گفته وی، تزریق این واکسن در گروهی از موش ها (موش های BALB/c) ، باعث تحریک ایمنی سلولی شد و این امر سبب شد تا این حیوانات در مقابل این بیماری انگلی محافظت شوند.

دکتر جعفری افزود: باید دقت داشت که حساسیت مو ش های BALB/c به انگل لیشمانیا بسیار زیاد است. بنابراین اگر واکسنی در این موش ها موثر واقع شود ، در انسان که نسبت به ابتلا به عفونت لیشمانیایی مقاومتر است، موثرتر خواهد بود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها