Skip to content

شرکتهای دانش بنیان: ناتوانی در بازاریابی بزرگترین چالش پیش روی شرکت های دانش بنیان است.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، ناتوانی در بازاریابی محصولات و خدمات را بزرگترین چالش پیش روی شرکت های دانش بنیان عنوان کرد.

دکتر سعید سهراب پور در مراسم افتتاحیه پنجمین «همایش ملی ارتقای توان داخلی» از شرکت های دانش بنیان به عنوان محور اصلی اقتصاد دانش بنیان یاد کرد و گفت: درحال حاضر بیش از پنج هزار شرکت در کشور داریم که حدود ۱۷ هزار نیروی متخصص و فعال در آنها مشغول به فعالیت هستند.

وی به شرکت های دانش بنیان توصیه کرد علاوه بر تامین نیاز کشور به محصولات و خدمات دانش بنیان، به صادرات نیز نگاه وی‍ژه داشته باشند.

دبیر پنجمین همایش ملی ارتقای توان داخلی خاطرنشان کرد: در افق ۱۴۰۴ باید ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی از خدمات ارزش افزوده دانش بنیان باشد و اگر یک چهارم این مقدار را سهم شرکت های دانش بنیان درنظر بگیریم یعنی اینکه علاوه بر توجه به شاخص های کیفی این شرکت ها، برای تحقق اهداف سند چشم انداز از نظر کمی ما به بیش از ۱۰ برابر تعداد فعلی به شرکت های دانش بنیان نیاز داریم.

وی تاکید کرد: رسیدن به اهداف سند چشم انداز، نیازمند یک جهش است و این جهش، جز با بهره گیری از ظرفیت عظیم دانشگاهی توام با رویکردی جهادی محقق نمی شود.

**برای ارتقای توان داخلی نباید منتظر معجزه باشیم

دکتر سهراب پور با بیان اینکه برای ارتقای توان داخلی نباید منتظر معجزه باشیم، گفت:زنجیره ای از اقدامات برای رسیدن به پیشرفت در این زمینه لازم است که یکی از حلقه های اصلی این زنجیر، بحث فناوری و توسعه آن است.

وی نقش تعیین کننده فناوری در طرح های راهبردی کشورها را یادآور شد و اظهار داشت: در سال ۱۹۷۰، فناوری سهم ۴۰ درصدی را در رشد اقتصادی جهان ایفا می کرد که مطابق پیش بینی ها در سال ۲۰۱۵ (برابر با ۱۴۰۴ شمسی) این سهم به ۸۸ درصد خواهد رسید که از این ۸۸ درصد هم ۷۵ درصد، طبق برآوردها سهم فناوری های سطح بالا High Tech خواهد بود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان به ظرفیت های قانونی حمایت از فعالیت های دانش بنیان در کشور اشاره کرد و گفت: قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری و اختراعات در سال ۱۳۸۹ به تصویب رسیده است و مشکل این موسسات به نبود حمایت های قانونی برنمی گردد.

وی ادامه داد: امروزه بزرگترین چالش پیش روی شرکت های دانش بنیان، بیش از بحث مالی و اعتبارات، کمبود یا فقدان بازار و یا به نحوی ناتوانی این شرکت ها در بازاریابی محصولات و خدمات تولیدی خود است.

دکتر سهراب پور افزود:این چالش از نبود اعتبارات به مراتب خطرناک تر است زیرا می تواند نخبگان صاحب ایده را گرفتار، ورشکسته و ناامید کند.

وی با بیان اینکه حمایت های صحیح دولت می تواند ناجی شرکت های دانش بنیان باشد، تاکید کرد: حمایت هایی مانند در اولویت قرار دادن خریدهای بخش دولتی و بخش های عمومی از شرکت های دانش بنیان می تواند برای آنها بازار اولیه را ایجاد و پایه هایشان را محکم کند.

به اعتقاد قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، صنعت نفت و حوزه نیرو به عنوان بزرگترین صنایع کشور می تواند موتور محرک بسیاری از صنایع باشد.

وی به پیشرفت های خیره کننده ایران در حوزه های فناوری هسته ای، دفاعی، پزشکی، هوافضا و صنایع معدنی اشاره کرد و گفت:در حوزه فناوری نانو نیز خوشبختانه بسیار خوب عمل شده است اما راه تجاری سازی دستاوردهای این حوزه هنوز راه درازی در پیش دارد.

دکتر سهراب پور سه چالش اصلی تولید داخلی کشور را برشمرد و گفت: اولین چالش به نبود آمار قابل استناد و شفاف از ظرفیت های موجود داخلی و درحال استفاده در حوزه های مختلف صنعتی برمی گردد.

نبود بانک اطلاعاتی جامع و فراگیر و به روز از نیازهای فناورانه دستگاه ها و وزارتخانه ها و دارندگان فناوری و ناتوانی در تلاقی بین تقاضا و عرضه فناوری نیز دومین چالشی بود که سهرابپور به آن اشاره کرد.

وی تاکید کرد:نبود یا ناتوانی مراجع نظارتی برای محقق کردن الزامات قانونی در پرو‍ژه ها نیز سومین چالش تولید داخلی کشور است که این مشکلات با رویکرد جهادی و برنامه ریزی دقیق باید مرتفع شود.

پنجمین همایش ملی ارتقای توان داخلی، امروز سه شنبه در محل مرکز همایش های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت آغاز به کار کرد و تا فردا ادامه خواهد داشت.

این همایش با تلاش دانشگاه صنعتی شریف و مشارکت وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، نفت و نیرو با هدف شناسایی، ارائه و مستندسازی تجارب و درس های آموخته در حوزه ارتقای توان داخلی به منظور نشر و ترویج دانش های ضمنی، بسترسازی به منظور ایجاد شبکه دانشی بین حوزه ای و ارتقای بنگاه های صنعتی و تولیدات داخلی تدارک یافته است.

نهادینه سازی الگوی ارزش گذاری و ارزیابی پروژه های ملی در کشور و ایجاد روحیه خودباوری و ترویج استفاده از تولیدات ملی نیز از دیگر اهداف برگزاری این همایش علمی است.

از محورهای این همایش می توان به ارتقای توان داخلی بر پایه درس آموزی از پروژه ها، ایجاد و ارتقای شبکه های دانشی در صنایع کشور، شاخص گذاری و ارزیابی کمی و کیفی مدیریت و اجرای پروژه های ملی، اکتساب، رسوب و اشتراک دانش و تجربه، هم افزایی بین حوزه ای به منظور بهره گیری حداکثری از توانمندی های داخلی، شناسایی نقاط ضعف، قوت، فرصت ها و تهدیدات شرکت های داخلی، بومی سازی فناوری و مدیریت نوآوری، مدیریت زنجیره تأمین در شرایط تحریم اشاره کرد.

سخنرانی های کلیدی، برگزاری کارگاه های آموزشی، پانل های ارائه تجارب و نمایشگاه دستاوردهای داخلی از جمله برنامه های اصلی این همایش خواهد بود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها