Skip to content

مجلات پژوهشی: امکان انتشار الکترونیکی نشریات علمی از سال ۹۳

مدیرکل برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تمامی نشریاتی که از کمیسیون وزارت علوم مجوز گرفته اند مجاز هستند که از سال ۹۳ به صورت الکترونیکی منتشر شوند.

دکتر مظفر شریفی در نشست خبری در محل وزارت علوم، گفت: توسعه دانش بنیان در کشور به سه مؤلفه اصلی زمینه سازی و توسعه زیرساخت های علم و دانش، تولید هدفمند علم و نشر علم نیاز دارد.

وی افزود: اگر بین این سه مؤلفه هماهنگی های لازم صورت نگیرد توسعه پایدار محقق نخواهد شد.

مدیرکل برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم اظهار داشت: در نشر علم در سطح ملی و منطقه ای تلاش های ما قابل توجه است، به گونه ای که حتی نتایج مقالات علمی در نشریات معتبر نمایه سازی و پایگاه ها نمایه سازی شده است.

دکتر شریفی افزود: توسعه قطب های علمی باید متناسب با تولید علم و توسعه مرزهای دانش براساس نیاز کشور باشد.

وی گفت: توسعه مراکز پژوهشی در دستور کار معاونت پژوهشی وزارت علوم قرار گرفته است که ۷۴۳ موسسه پژوهشی در کمیسیون شورای عالی گسترش و کمیته شورای عالی به تصویب رسیده است.

مدیرکل برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم یادآور شد: ۲۶۶ موسسه و واحد پژوهشی در کشور توسط بخش خصوصی از کمیته پژوهشی شورای گسترش مجوز دریافت کرده اند.

دکتر شریفی با اشاره به این که بخش قابل توجهی از مقاله های داخل کشور در مجلات بین المللی توزیع می شوند، گفت: توسعه نشریات علمی داخلی یکی دیگر از برنامه های این وزارتخانه است تا بتوانیم مقدار زیادی از مقاله های محققان کشور را در این مجلات منتشر کنیم.

مدیرکل برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم افزود: طبق آخرین آمار دارای ۱۴۰۴ نشریه علمی- پژوهشی و ترویجی هستیم.

وی با بیان اینکه تعداد نشریات داخلی از نظر کمی دارای رشد قابل توجهی هستند، افزود: برای افزایش کیفیت آنها در آغاز سال ۹۳ برنامه ویژه ای تدوین کرده ایم که در این راستا تمامی نشریاتی که از وزارت علوم مجوز دریافت کرده اند می توانند به صورت الکترونیکی منتشر شوند.

دکتر شریفی خاطر نشان کرد: این کار دسترسی و نظارت بر این نشریات را راحت تر می کند.

مدیرکل برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم درخاتمه گفت: قرار است در سال ۹۳ به حدود ۱۰۰ نشریه برای کسب نمایه های معتبر بین المللی کمک های لازم ارائه شود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها