Skip to content

تربیت پژوهشگر: آغاز اجرای طرح پزشک محقق برای نخستین بار در کشور

 قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح پزشک محقق برای نخستین بار و به منظور جذب نیروهای متخصص و نخبه حوزه پزشکی برای ادامه تحصیل و ارایه خدمات در داخل کشور در این معاونت آغاز شده است.

دکتر شاهین آخوندزاده در این مورد توضیح داد:سالانه تعداد زیادی دانشجو در رشته های مختلف پزشکی در کشور آموزش می بینند و تربیت می شوند اما همه آنها را نمی توانیم برای ادامه تحصیلات و یا ارایه خدمات در مراکز علمی و درمانی کشور جذب کنیم به همین دلیل بخشی از این افراد به خارج از کشور مهاجرت می کنند.

وی افزود: به عنوان نمونه سالانه ۷۰ نفر اول شرکت کننده در کنکور علوم تجربی وارد دانشگاه علوم پزشکی تهران می شوند ولی درصد قابل توجهی از آنها بعد از فارغ التحصیلی برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند.

دکترآخوندزاده اظهار داشت: در مورد بخشی از این مهاجرت ها نمی توان اقدام خاصی انجام داد چراکه افراد تمایل دارند در محیط های علمی دیگر کشورها به ادامه تحصیل بپردازند و این روند در بخش های علمی در همه جای دنیا وجود دارد.

وی گفت: اما می توان از مهاجرت هایی با دلایل دیگر ممانعت کرد . از این رو تلاش کرده ایم با سرمایه گذاری، دستکم ۵۰ درصد از فارغ التحصیلان نخبه خود را در کشور جذب کنیم.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: به همین منظور یکی از مدل های مطرح در دنیا به عنوان طرح پزشک محقق را در دستورکار قرار دادیم. اجرای این طرح به این صورت است که یک دانشجوی پزشکی در میانه دوره هفت ساله تحصیل خود بتواند، توقفی داشته باشد و دوره PHD را شروع کند و همزمان مدرک پزشکی و PHD را بگیرد.

وی افزود: افرادی که دوره علوم پایه (۲.۵ سال اول) را تمام می کنند و پیش از این که وارد بخش های بالینی شوند، با یک شرایطی انتخاب و سپس وارد دوره PHD شوند.

قائم مقالم معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: طبق این طرح همچنین دانشجویانی که دوره عمومی را گذرانده اند، می توانند دوره تخصصی خود را همزمان با دوره PHD طی کنند.

دکتر آخوندزاده یادآور شد: بر اساس این طرح افراد نخبه کشور وارد مسیری برای اجرای طرح پزشک محقق می شوند، گفت: به منظور اجرای این طرح وزارت بهداشت و بنیاد ملی نخبگان پروژه های تحقیقاتی دانشجویان پزشکی را مورد حمایت قرار می دهند.

وی ادامه داد: این افراد زمانی که وارد مرحله PHD می شوند، بورسیه دانشگاه های خاص کشور می شوند و از ابتدا حقوق می گیرند در واقع دانشجویانی که وارد دوره PHD می شوند از ابتدا مشخص شود که در آینده در کدام دانشگاه جذب خواهند شد و آینده شغلی آنها از ابتدا مشخص است .

دکتر آخوندزاده ابراز امیدواری کرد که با اجرای مدل هایی مانند طرح پزشک محقق که در دانشگاه ها و مراکز بزرگ علمی دنیا درحال انجام است، بتوان مانع بخشی از مهاجرت ها شد و مدیران پژوهشی برای دانشگاه های کشور تربیت کرد.

وی گفت: با توافقات صورت گرفته بین وزارت بهداشت و بنیاد ملی نخبگان، اقدامات اولیه برای اجرای این طرح انجام شده و قرار است در سال ۹۳ این طرح به صورت پایلوت در برخی دانشگاه های کشور آغاز و سپس در سطح ملی اجرایی شود

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها