Skip to content

همکاریهای پژوهشی بین المللی: همکاری های ایران و هند در بخش علم و فناوری گسترش می یابد.

رییس مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری ایران از شروع فصل تازه ای برای گسترش مناسبات با هند در بخش های علمی و فناوری خبر داد.

مهندس حمیدرضا امیری نیا مشاور ریاست جمهوری که برای شرکت در همایش معرفی ظرفیت های علمی و فناوری ایران گفت: در همایشی که  از سوی فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنعت هند برگزار شد دو طرف توانمندی های خود را در بخش های مختلف علمی و فناوری ارایه کردند و مقرر شد از همه ظرفیت ها برای گسترش همکاری ها بین ایران و هند استفاده شود.

وی با اشاره به عمق روابط ایران و هند و شرایط تازه بوجود آمده بین دو کشور تصریح کرد: دور تازه ای از روابط ایران و هند بویژه در بخش علمی و فناوری آغاز شده و این می تواند زمینه ساز تحولاتی شگرف برای ملت های دو کشور و موثر برای منطقه باشد.

مهندس امیری نیا به استقبال گسترده فعالان بخش صنعت و فناوری هند برای همکاری با ایران اشاره کرد و گفت: این استقبال گسترده نشان از عزم و اراده هندی ها برای توسعه همکاری با ایران دارد و من امیدوارم با توجه به حضور فرهیختگان، دانشمندان و کارآفرین در دو کشور، فصل تازه ای از پیشرفت های علمی و فناوری را برای داشتن اقتصادی بهتر شاهد باشیم.

رییس مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری ایران با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تاکید رییس جمهوری در خصوص اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی نیازمند حرکت هایی در داخل و خارج و نیز توسعه اقتصاد دانش بنیان است و گسترش همکاری های علمی و فناوری با کشورهای منطقه در همین راستا صورت می گیرد.

وی با اشاره به ظرفیت های موجود در هندوستان گفت: کشور هند از دهه ۶۰ توجه به علم و فناوری را از سیاست های خود قرار داده و تاکنون به پیشرفت های خوبی نیز دست یافته است.

مهندس امیری نیا افزود: هند امروزه از کشورهای پیشرو در حوزه آی تی، نانو و بیوتکنولوژی در دنیاست و از طرفی ایران نیز به موفقیت های چشمگیری دراین بخش ها، مواد پیشرفته و هوافضا دست یافته و این موارد زمینه را برای تعامل دوطرفه و همکاری های دوجانبه فراهم کرده است.

مشاور ریاست جمهوری ابراز امید کرد دو کشور بزودی شاهد گسترش روز افزون همکاری ها در عرصه های مختلف باشند.

غلامرضا انصاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در هندوستان نیز به علاقمندی فراوان طرف های هندی برای گسترش همکاری ها با کشورمان از جمله در بخش های علم و فناوری اشاره کرد.

وی گفت: با توجه به ظرفیت های فراوانی که در دو کشور وجود دارد بویژه در شرایط کنونی و نگاه جدید دولت آقای روحانی برای همکاری با کشورهای منطقه، می توان گفت زمینه مساعدی برای گسترش روابط میان تهران – دهلی نو بویژه در بخش علمی، فناوری و نوآوری بوجود آمده است.

وی در ادامه به فعالان بخش های صنعتی و فناوری کشورمان توصیه کرد با عنایت به شرایط مساعد بوجود آمده با فعال کردن همکاری های دوجانبه، افق تازه ای برای گسترش مناسبات با هند ترسیم کنند.

در کنفرانس برنامه توسعه و انتقال فناوری و نوآوری میان ایران و هندوستان که  با حضور جمع زیادی از فعالان عرصه علم و فناوری از هند و ایران در محل فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنعت هند (ficci) در دهلی نو برگزار شد، سخنرانان با اشاره به ظرفیت های دو کشور در بخش علم و فناوری، بر ایجاد زمینه لازم برای گسترش مناسبات تاکید کردند.

جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در ردیف هشت کشور برتر جهان در نانو تکنولوژی و ۱۳کشور برتر در بیوتکنولوژی قرار دارد.

هندوستان نیز در سال های اخیر به پیشرفت های خوبی در نانو و بیوتکنولوژی دست یافته و این کشور مقام ششم در نانو و مقام هشتم را در بیوتکنولوژی در جهان به خود اختصاص داده است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها