Skip to content

بودجه پژوهش: در پی افزایش بودجه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران تا ۱۰۰ میلیارد تومان هستیم.

 رییس جدید صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران گفت: درصدد هستیم تا با استفاده از ظرفیت های داخلی و خارجی، بودجه صندوق را تا ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم.

دکتر نصرت اله ضرغام در مراسم معارفه خود به عنوان رییس جدید صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در محل ساختمان این صندوق افزود: این صندوق با بودجه ۴ میلیارد تومانی کار خود را شروع کرد و برای سال ۹۳ این رقم به ۱۴.۳ میلیارد تومان افزایش یافته است .

وی تاکید کرد: قصد دارم با تمام وزرا نشست داشته باشم، درصورتی که اولویت تحقیقاتی وزارت خانه ها مشخص باشد و از نتایج یافته های علمی استفاده شود با این وازرت خانه ها قرار داد خواهیم بست .

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۰ هزار هیات علمی در این صندوق ثبت نام کرده اند و به نوعی با آن ارتباط دارند و شش هزار عضو عیات علمی نیز به عنوان داور و ناظر و کمیته های تخصصی با صندوق همکاری دارندبه عبارت دیگر ظرفیت بسیاری برای انجام اهداف مورد نظر صندوق وجود دارد.

دکتر ضرغام گفت: قرار است این صندوق به بنیاد علم ایران تغییر نام دهد.

رییس جدید صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با بیان اینکه بسیاری از کشورها مسیر پیشرفت را با حمایت از بخش پژوهش پشت سرگذاشتند مثال زد: تا ۱۹۸۵سال دولت آمریکا بیشترین سرمایه گذاری را در بخش تحقیق انجام داد و بعد از این تاریخ بود که صنعایع این کشور قدرت گرفته و وارد میدان شدند .

به گفته وی درسال ۱۹۳۰ هزینه صرف شده در حوزه تحقیقات آمریکا ۵.۷ میلیارد دلار بود که در سال ۱۹۹۸ به ۲۹۳ میلیارد دلار افزایش یافت.

*** اجازه دخالت مدیریت اجرایی صندوق در تصمیمات علمی را ندادیم

در ادامه دکترعلی حیدری رییس سابق صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ضمن ارائه گزارشی از دوران سه ساله ریاست خود بر این سازمان، نقطه قوت دوران مدیریت خود را عدم دخالت مدیریت اجرایی صندوق در تصمیمات تخصصی دانست و تاکید کرد: مهمترین نکته ای که باید در یک سازمان علمی حاکم باشد این است که تصمیمات علمی توسط عالمان و دانشمندان گرفته شود.

وی افزود: همچنین در این سازمان اجازه داده نشد که گرایش های سیاسی فضای آزاد آکادمیک را تحت تاثیر خود قرار دهد و در این صندوق از جناح های مختلف سیاسی فارغ از گرایش های سیاسی در تصمیمات علمی مشارکت داشتند.

حیدری گفت: این صندوق با هشت کارگروه شروع به کار کرد و در حال حاضر ۱۶ کارگروه تخصصی و ۱۷۰ نفر عضو هیات علمی فعال دارد.

وی تعداد طرح های مصوب در دوران مسوولیتش را ۷۹ درصد کل طرح ها دانست.

گفتنی است طی مراسمی با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور، مراسم تودیع دکتر علی حیدری رئیس پیشین و معارفهدکتر  نصرت اله ضرغام رئیس جدید صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران برگزار شد.

دکتر ضرغام مسوولیت هایی چون عضو هیات علمی دانشگاه تهران، معاون علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه، عضو کمسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی، نخستین دبیر شورای عالی زیست فناوری کشور، رییس دفتر معاون اول رییس جمهور در دولت هشتم، ریاست دانشگاه های شهید چمران اهواز، گیلان، پیام نور و شاهد، رییس و بنیانگذار پردیس بین المللی کیش در جزیره کیش و قائم مقام صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور را در کارنامه خود دارد.

خبرنامه الکترونیک فرزان ضمن تبریک این انتصاب، برای ایشان آرزوی توفیق روزافزون می نماید.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها