Skip to content

اخباردانشگاهی: رتبه دانشگاه های ایران در ۳۰ رشته

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) آخرین وضعیت دانشگاه های ایران را در ۳۰ رشته موضوعی براساس نظام رتبه بندی بین المللی «کیو اس» QS تشریح کرد.

دکتر جعفر مهراد با بیان اینکه QS یکی از نظام های رتبه بندی بین المللی است که دانشگاه های جهان را رتبه بندی می کند، اظهار داشت: رتبه بندی سال ۲۰۱۴ میلادی که در ۳۰ رشته موضوعی صورت گرفته بر اساس ارزیابی سه هزار و دو دانشگاه انجام شده است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با یادآوری اینکه دانشگاه های ایران در این زمینه نسبتا موفق عمل کرده اند، گفت: عملکرد کلی دانشگاه های کشور در رتبه بندی سال ۲۰۱۴ میلادی برحسب رشته های موضوعی بهترین عملکرد تاریخ دانشگاه های کشور محسوب می شود.

وی افزود: براساس این رتبه بندی، دانشگاه تهران در رشته فلسفه و دانشگاه آزاد اسلامی ایران در رشته زبان و ادبیات انگلیسی رتبه اول کشوری را در بین تمام دانشگاه های کشور به خود اختصاص داده اند.

دکتر مهراد خاطرنشان کرد: در رشته مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه های صنعتی شریف، تهران، آزاد اسلامی، صنعتی اصفهان و اصفهان به ترتیب رتبه های اول تا پنجم را کسب کرده اند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یادآور شد: در رشته ریاضی رتبه های اول تا سوم به دانشگاه های صنعتی شریف، تهران و صنعتی امیرکبیر تعلق دارد.

به گفته وی دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان و صنعتی امیرکبیر در رشته های مهندسی مکانیک و هوا فضا به ترتیب موفق به کسب رتبه های اول تا پنجم کشوری شده اند.

دکتر مهراد خاطرنشان کرد: در رشته محیط زیست (علوم محیطی) رتبه دانشگاه تهران در دامنه ای بین ۴۰۰-۳۰۱ قرار دارد و بعد از دانشگاه تهران، دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی گلپایگان و علم و صنعت ایران به ترتیب رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: در رشته فیزیک و نجوم دانشگاه های صنعتی شریف، تهران، علوم و فنون کاربردی، صنعتی اصفهان، و صنعتی امیرکبیر به ترتیب در جایگاه اول تا پنجم کشوری نشسته اند.

سرپست ISC گفت: رتبه های اول تا چهارم در رشته آمار و تحقیق در عملیات به ترتیب به دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران، و صنعتی اصفهان تعلق دارد و رتبه کشوری در رشته حقوق در بین تمام دانشگاه های ایران به دانشگاه تربیت مدرس اختصاص یافته است.

وی عنوان کرد: دانشگاه های برتر کشور در رشته مهندسی شیمی شامل تهران، صنعتی شریف، صنعتی گلپایگان، فردوسی مشهد و دانشگاه تبریز است و در علوم کشاورزی و جنگل رتبه های اول تا چهارم در اختیار دانشگاه های علم و صنعت ایران، شیراز، صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان است.

دکتر مهراد با بیان اینکه دانشگاه های صنعتی شریف، تهران، صنعتی امیرکبیر، شیراز و صنعتی اصفهان رتبه های اول تا پنجم را در مهندسی عمران و سازه به خود اختصاص داده اند، گفت: در زیست شناسی علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران، صنعتی شریف، شیراز و صنعتی اصفهان در جایگاه اول تا پنجم کشوری جای گرفته اند.

وی عنوان کرد: رتبه های اول تا پنجم، در رشته شیمی به دانشگاه تهران، صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران، علم و صنعت ایران، و دانشگاه کاشان تعلق دارد و در علم مواد به ترتیب دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران، صنعتی اصفهان و صنعتی امیرکبیر برترین دانشگاه های کشور محسوب می شوند.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: در ارتباطات و مطالعات رسانه ها دانشگاه های تهران، آزاد اسلامی، فردوسی مشهد، تبریز و پیام نور از دیگر دانشگاه ها برتر هستند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها