Skip to content

اخبار پتنت: ثبت بین المللی ۳۶ اختراع از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از ثبت ۳۶ اختراع مخترعان ایرانی در کشورهای امریکا، اتحادیه اروپا، هند و چین خبر داد.

دکتر علی حیدری، تعداد طرح های پژوهشی ارایه شده به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در یک دهه گذشته را بیش از پنج هزار و ۸۰۰ طرح ذکر کرد و گفت: در حال حاضر بیش از دو هزار و ۲۶۰ طرح مورد تایید و حمایت قرار گرفته که در برگیرنده حوزه های مختلف علوم اعم از حوزه های علمی و فناوری تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

به گفته وی در سه سال گذشته آمار طرح های پژوهشی دریافتی مورد حمایت بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

دکتر حیدری در مورد حمایت صندوق از دانشجویان دوره های پسا دکتری نیز توضیح داد: وقتی یک دانشجو در دوره دکتری تحصیل خود را به پایان می رساند تا زمانی که امکان ورود به یک دانشگاه برای اشتغال را پیدا می کند معمولاً یک سال به طول می انجامد و برای آن که چنین دانش آموخته ای دچار وقفه علمی نشود صندوق از او مشروط به انجام طرح پژوهشی تحت نظر یک استاد دانشگاه حمایت می کند و ۸۵ درصد حقوق یک استادیار پایه یک را به صورت ماهیانه تا یک سال به او پرداخت می کند.

وی یادآور شد: اجرای طرح پسا دکتری از بهمن ۱۳۹۰ شروع شده و تاکنون ۱۱۰ طرح پسا دکتری به صندوق ارایه شده که از این تعداد ۴۵ طرح مورد تایید و حمایت واقع شده است.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بیان این که تصمیم گیری های صندوق از سوی ۱۶۰ عضو هیات علمی برجسته دانشگاه های کشور که در کارگروه های تخصصی ۱۵ گانه عضویت دارند صورت می پذیرد، گفت: تمام طرح های ورودی در قالب کارگروه های علوم پزشکی، میان گروهی، فنی و مهندسی، ثبت اختراع، مطالعات علم وفناوری، علوم پایه، معارف و علوم اسلامی، هنر و معماری، کشاورزی و منابع طبیعی، مدیریت و علوم اقتصادی، علوم دامی، دامپزشکی و شیلات، علوم انسانی و اجتماعی، اقلیم و گرمایش جهانی، کرسی پژوهشی و توسعه فناوری و تجاری سازی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: کارگروه های یاد شده علاوه بر بررسی طرح های دریافتی، ایده های بدیع خود را در جهت ارتقای فعالیت های پژوهشی دراختیار صندوق قرار می دهند.

دکتر حیدری با اشاره به نظر مقام معظم رهبری در مورد توجه ویژه و عمیق به توسعه و تحول در علوم انسانی گفت: تا قبل از تاکید معظم له فقط یک کارگروه با عنوان کارگروه علوم انسانی در صندوق فعال بود اما از آن پس کارگروه های معارف و علوم اسلامی، مدیریت و علوم اقتصادی، هنر و معماری و مطالعات علم و فناوری نیز که ارتباط مستقیم با علوم انسانی دارند به مجموعه کارگروه های تخصصی صندوق اضافه شد.

وی مهم ترین اقدام صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور را تدوین برنامه راهبردی صندوق اعلام کرد و افزود: بر اساس این برنامه صندوق در کنار فعالیت های کمی، کیفیت اقدامات خود را توسعه می دهد و برای این منظور ارتقای اثر بخشی طرح های پژوهشی در دستور کار صندوق قرار گرفته تا مسیر فعالیت های پژوهشی را به سمت فناوری و نهایتا شکل گیری زنجیره ای برای تجاری سازی ایده ها، ابداعات و اختراعات هرچه بیشتر هموار تر شود.

دکتر حیدری وظیفه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور را شناسایی ایده های برتر و حمایت از طرح های پژوهشی خوش آتیه اعلام کرد و گفت: شکل گیری اقتصاد مبتنی بر دانش مرحله ای از شکل گیری ظرفیت های علمی و پژوهشی است بنابراین اقتصاد دانش بنیان به عنوان یک هدف و تقویت و توسعه پژوهش به عنوان یک برنامه برای دستیابی به چنین هدفی شکل گرفته است.

به گفته وی سامانه مدیریت پژوهش و فناوری صندوق حمایت از پژوهشگران و نوآوران با نشانی الکترونیکی insf.gov.ir آماده پذیرش تقاضای مخترعان و حمایت از طرح های تحقیقاتی آنها در صورت تصویب از سوی این صندوق است.

وی خاطرنشان کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور عهده دار تشدید جریان تولید علم است و به عنوان یک بنیاد علمی در ایران بر اساس اولویت های علمی دستگاه های سیاستگذار، به صورت بلاعوض از طرح های پژوهشی و نیز ثبت اختراعات و دوره های پسا دکتری حمایت می کند .

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها