Skip to content

شرکتهای دانش بنیان: سه هزار شرکت دانش بنیان در حال راه اندازی

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعداد شرکت های دانش بنیان در کشور را سه هزار شرکت دانش بنیان عنوان کرد و گفت: سه هزار شرکت دانش بنیان نیز در حال راه اندازی هستند و مدارک و کارکرد این شرکت ها در مرحله داوری است .

دکتر علی وطنی افزود: براساس اهداف سند چشم انداز و نقشه جامع علمی کشور قرار است که تعداد شرکت های دانش بنیان به ۲۰ هزار شرکت برسد.

وی افزود: با ایجاد کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قوانینی مناسب و در عین حال سخت گیرانه برای تایید صلاحیت شرکت های دانش بنیان وضع شده است.

وی در پاسخ به این پرسش آیا با وضع این قوانین و بررسی های کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان تعداد شرکت های دانش بنیان کمتر می شود، گفت: قوانین کاملا با هدف کمک به محققان طراحی شده است و با اجرای درست قوانین شرکت های دانش بنیان افزایش خواهند یافت و انگیزه ها برای راه اندازی این شرکت ها در میان محققان افزایش می یابد.

*** ترکیب نیروی انسانی مهمترین ویژگی شرکت های دانش بنیان

دکتر وطنی ترکیب اعضای شرکت های دانش بنیان را از ویژگی های مهم برای دریافت عنوان دانش بنیان توسط شرکت ها دانست و گفت: باید اعضای هیات علمی دانشگاه ها در میان اعضای موسس شرکت های دانش وجود داشته باشند.

وی در مورد تسهیلات قانونی ارایه شده به شرکت های دانش بنیان گفت: شرکت های دانش بنیان در صورت تاسیس و اخذ مجوزهای لازم به مدت ۱۵ سال از پرداخت مالیات معاف می شوند.

دکتر وطنی خاطرنشان کرد: داشتن ایده های نو و سامانه های سخت افزاری و نرم افزاری لازم از دیگر ویژگی هایی است که به این شرکت ها کمک می کند از مزایای یک شرکت دانش بنیان استفاده کنند و در یکی از پارک های علم و فناوری مستقر شوند.

به گفته وی ایجاد پارک های علم و فناوری نیز با هدف گسترش علم در کشور از جایگاه بالایی برخوردار است تاکنون ۳۳ پارک علم و فناوری در کشور راه اندازی شده است.

***ستادهای توسعه فناوری راهی برای گسترش شرکت های دانش بنیان

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تشکیل ستادهای فناوری های راهبردی به راه اندازی و گسترش شرکت های دانش بنیان کمک می کند .

وی علت اصلی تشکیل ستادهای توسعه فناوری های راهبردی در معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری را عملیاتی کردن اهداف نقشه جامع علمی کشور عنوان کرد و گفت: تا کنون ۱۳ ستاد توسعه فناوری راهبردی در معاونت علمی تشکیل شده است که از این تعداد ۱۲ ستاد فعال است و یک ستاد نیز به زودی فعال می شود.

وی افزود: ستادهای توسعه فناوری فعالیت های مربوط به تدوین، تولید و بومی سازی فناوری را با کمک بخش های مختلف اجرایی از جمله وزارت خانه های کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر نهادها انجام می دهد.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد برنامه اصلی در این ستادها گفت: قرار است تا در ستادهای توسعه فناوری از تمامی ظرفیت های دانشگاه ها، وزارتخانه ها و نهادهایی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور عملیاتی کردن نقشه جامع علمی کشور استفاده کنیم و به این منظور خدمات مختلفی همچون پرداخت اعتبارات، تسهیلات، توسعه زیرساخت ها و حمایت از طریق صندوق نوآوری و توسعه به منظور تولید محصولات متنوع و دانش محور به این ستادها ارایه می شود.

وی در مورد نقش معاونت علمی در فعالیت ستادهای توسعه فناوری در کشور گفت: برای مثال در صورتی که در حوزه فعالیت یک ستاد توسعه فناوری نیاز به ایجاد یک قانون باشد معاونت علمی به عنوان یک بازوی مشورتی همکاری می کند.

دکتر وطنی از افزایش تعداد ستادهای توسعه فناوری درمعاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری تا ۱۰۰ ستاد خبر داد و گفت: هم اکنون تنها ستادهای فناوری با اولویت های کشور در حوزه فنی و مهندسی راه اندازی شده اندکه ستادهایی در زمینه علوم انسانی، کشاورزی و علوم پایه و پزشکی در نوبت بررسی قرار دارند.

*** توضیح در مورد یک مصوبه

دکتر وطنی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مصوبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با موضوع اختصاص سهمی از سود فعالیت های شرکت های دانش بنیان به دانشگاه های محل استقرار توضیح داد.

وی گفت: این مصوبه در مورد شرکت های دانش بنیانی است که متشکل از اعضای هیات علمی و دانش آموختگان دانشگاهی است که این شرکت در آن ایجاد شده است. از آنجا که هیات علمی خود دانشگاه است و وقتی از وقت کار خود را در شرکت دانش بنیان کار می کند باید سهم و امتیازی به دانشگاه اختصاص دهند.

به گفته وی این سهم ۱۰ تا ۲۰ درصد از سود شرکت دانش بنیان است و این مصوبه در سال های اخیر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسیده است.

***تولید محصولات دانش بنیان به جای خام فروشی

وی در مورد تولید محصولات متنوع و دانش محور در شرکت های دانش بنیان گفت: این شرکت ها باید به منظور تامین نیازهای کشور هم برای صادرات و کسب درآمدهای بیشتر به جای خام فروشی، محصولات متنوع تولید کنند و از طریق همفکری با وزارتخانه های مختلف از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، اداره امور گمرک، وزارت امور خارجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، صادرات ایران به سوی صادرات محصولات دانش بنیان پیش برود .

دکتر وطنی گفت: برای مثال در حوزه هوافضا به دنبال ساخت انواع پهپادها با کاربردهای متنوع هستیم که این امر نمونه بارزی از تولید محصولات دانش بنیان است.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری یاداور شد که از دیگر نمونه های تولیدات محصولات دانش بنیان داروهای گیاهی است و باید به جای صدور گیاهان دارویی به صورت خام، آن ها را به صورت داروهای گیاهی تولید و صادر کنیم.

وی افزود: برای مثال در یک نمایشگاه در حوزه گیاهان دارویی بخش ایران توانست بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش داشته باشد.

دکتر وطنی اظهار داشت: تبدیل مواد اولیه به محصولات علاوه بر ایجاد اشتغال، ارزش افزوده فراوانی را به دنبال دارد که موجب جذب و ماندگاری و بازگشت نخبگان از خارج کشور خواهد شد.

وی همچنین در مورد تاثیر تحریم ها در توسعه فناوری در کشور گفت: با اعمال تحریم های گسترده علیه جمهوری اسلامی روند بومی سازی فناوری در کشور کند شد اما محققان توانستند به بسیاری از فناوری ها دست یابند و آنها را در کشور بومی کنند.

دکتر وطنی در مورد گسترش فعالیت های شرکت های دانش بنیان در خارج از کشور گفت: در حال حاضر کمیته های علم و فناوری تشکیل شده اند و این کمیته ها در ساختار شورای اداری استان ها فعال می شوند . همچنین قرار است تا برای فعالیت کمیته های علم و فناوری در مذاکرات بین المللی جایگاهی در نظر گرفته شود که در این زمینه با وزارت امور خارجه در حال مذاکره هستیم.

وی گفت: قرار است هیات های خارجی که در قالب هیات های اقتصادی ـ فنی به ایران سفر می کنند و هیات هایی که از ایران به دیگر کشورها سفر می کنند،در زمینه علم و فناوری نیز مذاکراتی داشته باشند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها