Skip to content

اخبار دانشگاهی: افزایش بیش از ۴۳ برابری میزان استنادها به مقالات دانشگاه علوم پزشکی تبریز

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: میزان استنادها به مقالات دانشگاه علوم پزشکی تبریز از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۱۲، بیش از ۴۳ برابر شده است.

دکترجعفر مهراد گفت: دانشگاه های علوم پزشکی کشور در اوایل دهه ۱۳۶۰ از دانشگاه های کشور تفکیک شدند و به عنوان دانشگاه های مستقل زیرنظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می کنند.

وی با اشاره به این که ایجاد ساختار چند بعدی از جمله ساختار علمی در این شرایط تقریبا دشوار است، گفت: این دانشگاه ها هر کدام به سهم خود کوشیده اند تا زمینه های مناسب علمی را فراهم آورده و در عرصه های تحقیق و توسعه ورود کنند.

سرپرست ISC انتشار نشریات علمی برای انعکاس عملکرد پژوهشی اعضای هیات علمی پزشکی را از آن جمله عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موفق شده است با همکاری های علمی دانشگاهی ذیربط تعداد ۳۰۵ نشریه را تصویب کند.

دکتر مهراد خاطر نشان کرد: سنجش عملکرد پژوهشی دانشگاه ها شاخص های متفاتی دارد، اما موضوع مورد اهمیت نشریات علمی هستند که پژوهشگران و اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی نیز نتایج فعالیت های پژوهشی خود را در نشریات علمی منتشر می کنند.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به این که دانشگاه علوم پزشکی تبریز یکی از دانشگاه های خوب و قدیمی کشور است، گفت: این دانشگاه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در سال های مختلف به صورت های گوناگون ظاهر شده است.

دکتر مهراد ادامه داد: تعداد مقالات منتشر شده دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ISC طی سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ به ترتیب ۵۰، ۷۴، ۱۴۸، ۱۸۰، ۲۳۶ و ۲۳۱ مقاله بود.

وی گفت: به طوری که مشاهده می کنیم هر سال بر تعداد مقالات علمی این دانشگاه افزوده شده و این روند همچنان رو به توسعه است به طوری که تعداد مقالات دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال ۱۳۸۶ به ۲۳۵ مقاله، در سال ۱۳۸۷ به ۲۴۳ مقاله، در سال ۱۳۸۸ به ۲۴۵ مقاله، در سال ۱۳۸۹ به ۲۵۱ مقاله و در سال ۱۳۹۰ به ۲۹۰ مقاله بالغ شده است.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه تعداد مقالات این دانشگاه در سال ۱۳۹۱تعداد ۳۵۷ مقاله و آمار تولید علم دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۵۷ مقاله است، گفت: البته باید به این نکته توجه داشت که آمار قطعی سال ۱۳۹۲ این دانشگاه بعد از ثبت و نمایه سازی کلیه مجلات و حتی بعد از پنج شش ماه گذشته از سال ۱۳۹۳ قابل احصاء خواهد بود که این موضوع در مورد تمام دانشگاه های کشور صادق است.

مهراد با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی تبریز از لحاظ تعداد مقالاتی که پژوهشگران و اعضاء هیات علمی این دانشگاه در مجلات معتبر بین المللی چاپ کرده اند موقعیت خوبی دارد، گفت: چنانچه قدری در این زمینه سیاستگذاری شود می تواند بر میزان تولیدات علمی این دانشگاه افزود.

دکتر مهراد گفت: در سال ۲۰۰۰ میلادی از این دانشگاه تنها ۱۰ مقاله در ISI ثبت شده است و تعداد تولیدات علمی دانشگاه از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ به ترتیب ۲۴، ۱۹، ۳۸، ۳۰ و ۱۱۸ مقاله بوده است.

وی گفت: در سال ۲۰۰۶ تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز یکباره از مرز ۲۰۰ عبور کرده و در سال ۲۰۰۷ به ۳۲۶ مقاله بالغ شده است.

مهراد خاطر نشان کرد: در فاصله سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ از این دانشگاه تعداد ۳۲۵، ۲۴۵، ۳۲۲ و ۴۶۸ مقاله به ثبت رسیده است و در سال ۲۰۱۲ میلادی تولید علم این دانشگاه ۵۱۷ مقاله بوده است.

وی گفت: گرچه سال ۲۰۱۳ میلادی به پایان رسیده و از این دانشگاه تنها ۳۱۴ مقاله در ISC به ثبت رسیده است، اما این مورد نیز مانند ثبت مقالات در ISC مستلزم آن است که چندین ماه از سال جدید یعنی ۲۰۱۴ سپری شده باشد تا با تکمیل فعالیت های نمایه سازی، آمار دقیقی از تولید علم این دانشگاه را گزارش کرد.

وی در خصوص استنادهای صورت گرفته به مقالات پژوهشگران و اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز نیز گفت: استنادهای سال های اولیه ناچیز و اندک بود، اما از سال ۲۰۰۶ میلادی رکورد استنادها در ISI قابل پیگیری است.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: در سال ۲۰۰۶ از مقالات دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۴۸ استناد انجام شد، درحالی که این رقم در سال ۲۰۱۰ به یکهزار و ۱۸۹ استناد، در سال ۲۰۱۱ به یکهزار و ۵۸۶ استناد و در سال ۲۰۱۲ به دو هزار و ۷۶ استناد افزایش یافته است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها