Skip to content

شرکتهای دانش بنیان: تاکید دولت تدبیر و امید بر اشتغال دانش بنیان است.

معاون علمی وفناوری رییس جمهوری با بیان اینکه تاکید دولت یازدهم بر اشتغال دانش بنیان است گفت: این اشتغال از طریق توسعه شرکت های دانش بنیان صورت می گیرد.

دکتر سورنا ستاری درجمع مدیران، سردبیران ، دبیران و خبرنگاران اظهار داشت: براساس آمار غیر رسمی برای ایجاد یک شغل در کشور حداقل نیاز به ۱۶۰ میلیون تومان است که با ایجاد اشتغال دانش بنیان می توان با یک چهارم این رقم شغل برای یک فرد تحصیل کرده ایجاد کرد.

به گفته دکتر ستاری یکی از وظایف ستادهای فناوری های راهبردی در بخش فناوری های نوین، کانون های دانش و صنعت در معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری ایجاد اشتغال در بخش های مختلف است.

*** اجرای پروژه های مرتبط با صنعت توسط استادان یک قبح بود

دکتر ستاری دراین دیدار با طرح برخی از مشکلات اشتغال زایی درعرصه فعالیت های دانش بنیان تاکید کرد:به طور مثال پیش ازاین دریافت پروژه های صنعتی توسط استادان یک قبح بود به گونه ای که در جلسات شورای پژوهشی برخی از دانشگاه ها این موضوع مورد انتقاد قرار می گرفت.

وی اضافه کرد: تحقیقی که در دانشگاه صنعتی شریف انجام شده نشان می دهد که در گذشته ۳۷۰ نفر از ۴۲۰ عضو هیات علمی این دانشگاه حتی یک قرارداد پژوهشی با صنعت منعقد نکرده بودند، این در حالی است در بسیاری از دانشگاه های کشورهای توسعه یافته، استادی بدون انجام پروژه های تحقیقاتی مرتبط با صنعت وجود ندارد و همه استادان در اجرای پروژه های تحقیقاتی صنعتی مختلف سهیم هستند.

*** معاونت علمی و وزارت علوم باهم مشکلات علمی کشور را رفع می کنند

دکتر ستاری در بخش دیگری از سخنان خود هدف این معاونت را ایجاد همسویی ووفاق بیشتر برای پیشبرد مولفه های علمی کشور دانست و گفت: یکی از موضوعات آزار دهنده موازی کاری ها درعرصه علمی در دو حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت علوم بود. بخش عمده ای از اختلافات نیز به مباحث فناوری بازمی گشت که به نظر می رسد به دلیل جدید بودن مفاهیم این حوزه از علم باز می گردد.

وی اضافه کرد: برای مثال یکی از موارد تعارض میان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، نحوه مدیریت بودجه اختصاص یافته به بخش پژوهش از سوی دستگاه های اجرایی است که در صورت داشتن درک مشترک از مفاهیم فناوری باید گفت که این امر برعهده پژوهش های کاربردی است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تاکید کرد: درصدد هستیم با برنامه ریزی صحیح بخشی از بودجه دستگاهها و نهادهای مختلف کشور را به سمت انجام پروژه های تحقیقاتی مورد نیاز سوق دهیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت روح همدلی و همکاری در دور حوزه معاونت و وزارت علوم برای پیشرفت علمی و شتاب گرفتن طرح های کلان ملی تاکید کرد و گفت: همه باید بدانیم که اگر ببریم با هم می بریم و اگر ببازیم با هم می بازیم و با این روحیه می توانیم به تعامل درستی با هم برسیم.

*** باید دوره های وی‍ژه برای اطلاع رسانی در حوزه فناوری ایجاد شود

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین تاکید کرد: فناوری های نوین از مفاهیم کاملا جدید در کشور است و حتی اطلاع رسانی و فعالیت های خبری در این زمینه نیز نیاز به آموزش های ویژه دارد. از این رو باید آموزش های ویژه به خبرنگاران این حوزه ارایه شود.

وی تاکید کرد: به همین دلیل باید درحوزه فناوری های جدید در دانشگاهها و مراکز علمی نیز دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تعریف شود.

***رونمایی نخواهیم داشت

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در سیاست جدید این معاونت برنامه ای برای رونمایی از محصولات فناورانه نخواهیم داشت البته این امر منافاتی با اطلاع رسانی دراین زمینه ندارد مهم این است که جریانی کاربردی شکل گیرد که یک طرح از ایده به مرحله تجاری برسد و نتیجه آن تقویت بازارهای کشور باشد.

وی افزود: برای مثال یک دارو یا یک محصول فناورانه برای عرضه باید در یک سیکل طرح اولیه، تولید، تست آزمایشگاهی، تست بالینی، دریافت مجوزهای لازم و در نهایت تولید تجاری قرار گیرد و پس از پایان این مراحل رونمایی شود اما در گذشته این گونه نبود ورونمایی یا اطلاع رسانی عمومی زودهنگام در مرحله پژوهش های اولیه صورت می گرفت.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها