Skip to content

پژوهشهای دارویی: داروی ایرانی از زعفران برای کاهش عوارض آلزایمر

محققان ایرانی داروی گیاهی سافروتین را با استفاده از عصاره زعفران تولید کردند. این دارو برای درمان بیماری آلزایمر مفید است و عوارض این بیماری را در فرد کاهش می دهد .

جمال الدین جمالی عضو تیم محققان سازنده این دارو درحاشیه برگزاری چهارمین نمایشگاه ملی علم تا عمل در گفت و گو باخبرنگار علمی ایرنا گفت: ساخت این دارو بیش از ۵ سال طول کشیده است.

وی اظهار داشت: بیماری آلزایمر شایع ترین نوع بیماری زوال عقل در افراد سالمند است و از علایم این بیماری می توان به تضعیف پیش رونده حافظه و تمامی عملکردهای شناختی، بی احساسی، اختلال در گفتار، عدم توانایی تشخیص زمان و مکان و نیز اختلالاتی در راه رفتن اشاره کرد.

جمالی خاطرنشان کرد: این دارو نخستین داروی گیاهی کاهش دهنده عوارض بیماری آلزایمر است و در ساخت آن اثرات عصاره زعفران بر روی بیماری آلزایمر از ضعیف و متوسط در قالب یک کارآزمایی بالینی بررسی شده است.

وی خاطرنشان کرد: این دارو همتراز با داروهای شیمیایی وارداتی از خارج از کشور است و افراد می توانند برای جلوگیری از بیماری آلزایمر آن را مصرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: پس از مصرف این دارو در دو گروه (یک گروه اصلی و یک گروه شاهد) مشاهده شده است که کسانی که اصلا این دارو را مصرف نمی کنند با کسانی که روزی دو بار آن را مصرف کرده اند تفاوت معناداری مشاهده می شود.

جمالی گفت :مصرف زعفران برای گروه های مختلف سنی بی خطر است و بر اساس آن چه در طب سنتی آمده است استفاده از زعفران در بهبود خلق و خوی انسانی نیز تاثیرگذار است.

به گفته وی این دارو برنده جایزه ملی ابن سینا شده و توانسته است از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز دریافت کند و قرار است به زودی وارد بازار شود.

چهارمین نمایشگاه و جشنواره ملی علم تا عمل با ارایه بیش از ۱۰۰۰ اختراع تجاری سازی شده در مصلای امام خمینی (ره ) ادامه دارد.

این جشنواره ۱۱ آبان ماه فعالیت خود را آغاز کرد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها