Skip to content

شرکتهای دانش بنیان: تولید هفت دارو و تجهیزات پزشکی توسط شرکت های دانش بنیان

از ابتدای دولت یازدهم تا کنون قرارداد تولید هفت نوع دارو و تجهیزات پزشکی در کشور میان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و شرکت های دانش بنیان منعقد شده است که این قراردادها با تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همراه بوده است.

***داروی درمان کم خونی در کشور

براساس قرار منعقد شده میان معاونت علمی وفناروی ریاست جمهوری و یک شرکت دانش بنیان داروی ˈفورس گلایسینˈ که دارویی برای درمان کم خونی است قرار است تا سال آینده در داخل کشور تولید شود.

دکتر غلامحسین رحیمی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: داروی ˈفروس گلایسینˈ از جمله داروهایی برای رفع مشکل کم خونی است که براساس قرارداد منعقد شده میان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و یک شرکت دانش بنیان تا سال آینده در کشور تولید شود.

رییس مرکز طرح های کلان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: این طرح ها در بخش دارویی شامل ˈکسب دانش فنی تولید داروی فروس-گلایسینˈ است که این دارو برای درمان بیماری کم خونی و کمبود آهن به کار می رود.

***دستگاه تیلور، برای درمان ناهنجاری های استخوانی تا سال آینده بومی می شود

نمونه اولیه این دستگاه قرار است تا سال آینده توسط بخش خصوصی تولید شود و در مرحله بعدی به تولید انبوه خواهد رسید.

دکتر غلامحسین رحیمی رییس مرکز طرح های کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بیمارانی که دچار شکستگی استخوان شده اند بعد از درمان با کاهش طول استخوان مواجه می شوند. از این رو توانایی حرکتی بعد از بهبودی بسیار کم می شود.

وی اضافه کرد: این دستگاه به نوعی تثبیت کننده ارتوپدیک است که درآن ۲ یا چند عضو برای حرکت انتقالی به تکه های بافت مجاور محکم شده تا نسبت به هم جهت دهی شوند.

***دستگاه شبیه ساز اعمال جراحی لاپاراسکوپی

رییس مرکز طرح های کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره این دستگاه شبیه ساز به خبرنگار ایرنا گفت: روش های متداول فعلی برای آموزش با استفاده از ملانژهای غیرمنطبق با واقعیت هندسی و فیزیک بدن انسان و امکان تنوع ارزیابی بالا برای جراحی میسر نیست که با طراحی و تولید این دستگاه ۲۰ نرم افزار آموزشی تولید می شود و براساس آن امکان آموزش دقیق جراحی های لاپاراسکوپی به دانشجویان سراسر کشور میسر می شود.

به گفته دکتر رحیمی این طرح در ماه جاری به امضای معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و یک شرکت خصوصی دانش بنیان رسیده است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر این طرح نظارت داشته است.

به گفته دکتر رحیمی این سه طرح کلان در طول یک ماه گذشته میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بخش خصوصی کشور منعقد شده است.

***دستگاه الکتروشوک قلبی، دستگاه حیاتی درمواقع حملات قلبی

دکتر رحیمی درباره این طرح به خبرنگار علمی ایرنا گفت: دستگاه الکتروشوک قلبی یکی از دستگاه های حیاتی برای بیمارانی است که دچار حملات قلبی شده اند.

وی افزود: این دستگاه برای خنثی کردن اثرانقباضات ناهماهنگ قلبی کاربرد دارد و قرار است تا سال آینده بومی سازی شود.

***دستگاه اتوماتیک ۵ پارت هماتولوژی

رییس مرکز طرح های کلان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری در باره این دستگاه گفت: این دستگاه در آزمایشگاه های تشخیص پزشکی و تحقیقاتی به شمارش گلبول های خون، اندیکس های هماتولوژی و محاسبه انواع پارامترهای مورد استفاده همو انکولوژیست ها ربط دارد.

***ونکیلاتور با مکانیزم توروفن

دکتر رحیمی اظهار داشت: این دستگاه یکی از دستگاه های مورد نیاز آی. سی. یو، وظیفه تنفس مصنوعی برای بیمار را بر عهده دارد.

وی افزود: تکنولوژی توربوفن دراین دستگاه باعث شده توانایی کارکرد طولانی با باتری طولانی داشته باشد و وزن دستگاه به ۵ تا ۶ کیلوگرم کاهش یابد.

به گفته این مقام مسوول این دستگاه قرار است تا هفت ماه آینده بومی سازی شود.

***سل کانتر، دستگاه شمارنده خودکار سلولی

رییس مرکز طرح های کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: این دستگاه برای شمارش میزان گلبول های سفید، قرمز و پلاکت ها و همچنین اندازه گیری میزان هموگلوبین خون کاربرد دارد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها