Skip to content

همکاری های پژوهشی بین المللی: ایجاد شرایط برای تبادل فناوری میان ایران و روسیه

معاون توسعه فناوری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، ایجاد شرایطی مناسب برای تبادل فناوری بین ایران و روسیه را یکی از دستاوردهای سفر اخیر خود به روسیه عنوان کرد.

دکتر علی وطنی درباره دستاوردهای سفر اخیر خود به کشور روسیه اظهار کرد: در این سفر که برای شرکت در بیست و یکمین کنگره جهانی نفت، گاز و پتروشیمی صورت گرفت، تاکید شد که با کشور روسیه تنها انتقال فناوری نداشته باشیم بلکه از طریق تبادل فناوری نیز با یکدیگر همکاری کنیم.

وی شرکت در افتتاحیه کنگره و کارگروه های تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی را از مهم ترین برنامه های این سفر برشمرد و ادامه داد: در حاشیه این سفر علاوه بر شرکت در کارگروه های تخصصی و سخنرانی های علمی با معاون وزیر نفت ترکیه نیز دیداری داشتیم و درباره کنگره جهانی نفت، گاز و پتروشیمی که سال ۲۰۱۷ به میزبانی این کشور برگزار می شود بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

دکتر وطنی خاطرنشان کرد: قرار شد کارگروهی از ایران و ترکیه تعیین شود تا هر دو کشور، تجارب خود را در اختیار هم قرار دهند و همچنین مقرر شد این کارگروه در مورد تعیین میزان و قیمت گاز صادراتی به کشور ترکیه به یک توافق نهایی دست یابد.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری همچنین اظهار داشت: در بخشی دیگر از این سفر، ملاقاتی با رییس دانشگاه گوبکین روسیه داشتیم و درباره تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه های ایران و روسیه در زمینه اعزام دانشجویان مهندسی نفت در مقطع کارشناسی ارشد به این دانشگاه روسی مذاکره شد.

وی افزود: قرار بر این شد که کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت مسوولیت منابع مالی این کار را به عهده بگیرد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در اجرای این طرح از پایان نامه های آنها در صورت انتقال فناوری حمایت مالی کند.

به گفته دکتر وطنی برای اجرایی شدن این طرح با سفیر ایران در مسکو نیز گفت و گو شد، ادامه داد: مقرر شد کارگروه مشترکی تشکیل شود تا عناوین پایان نامه های دانشجویان کارشناسی ارشد مورد بررسی قرار گیرد و طرح های تصویبی که منجر به انتقال یا تولید فناوری شود را به دانشگاه مذکور ارائه کنیم.

وی تاکید کرد: با اجرای این توافق نامه می توان انتقال فناوری از روسیه را با کمترین هزینه و زمان صرف شده انجام داد.

دکتر وطنی یادآور شد: در تدوین برنامه پنج ساله توسعه ششم ایران تقویت همکاری های علمی و فناوری روسیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه برنامه ای تدوین خواهد شد تا محصولات شرکت های دانش بنیان ایرانی که به مرحله تولید می رسند، به روسیه صادر شود، افزود: برای توسعه همکاری های ایران و روسیه در زمینه امور شیلاتی و فناوری های مربوط به انرژی های نو نیز مذاکراتی برای افزایش همکاری ها داشتیم که قرار است این موضوع تا مرحله عملیاتی شدن، پیگیری شود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها