Skip to content

اخبار دانشگاهی: حضور سه دانشگاه ایران در فهرست برترین های آسیایی رتبه بندی تایمز

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیایی رتبه بندی ۲۰۱۴ تایمز قرار دارند.

دکتر جعفر مهراد گفت: رتبه بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام های بین المللی رتبه بندی دانشگاه است که در سال ۲۰۱۲-۲۰۱۳ برای اولین بار ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا را بر اساس روش شناسی رتبه بندی جهانی تایمز منتشر کرد.

وی افزود: در دومین رتبه بندی آسیایی که در ۱۸ ژوئن ۲۰۱۴ (۲۸ خرداد ۱۳۹۳) منتشر شد حضور دانشگاه های صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران و صنعتی اصفهان قابل توجه است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: شاخص های به کار گرفته در رتبه بندی های ۲۰۱۳-۲۰۱۲ در رتبه بندی ۲۰۱۴-۲۰۱۳ نیز بکار گرفته شده است.

دکتر مهراد ادامه داد: تایمز دانشگاه های کشورهای جهان را منطقه بندی و برترین دانشگاه های هر منطقه را بر اساس شاخص های تدریس (محیط یادگیری) به ارزش ۳۰ درصد از نمره کل ، پژوهش (حجم، درامد،شهرت) به ارزش ۳۰ درصد از نمره کل، استنادها (تاثیر پژوهش) به ارزش ۳۰ درصد از نمره کل، درآمد صنعتی (نوع آوری) به ارزش ۲.۵ درصد از نمره کل و چشم انداز بین المللی (نیروی انسانی، دانشجویان و پژوهش) به ارزش ۷.۵ درصد از نمره کل رتبه بندی می کند.

وی گفت: در تازه ترین رتبه بندی تایمز از دانشگاه های قاره آسیا که ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ منتشر شد، ژاپن جایگاه ممتازی در رتبه بندی ۲۰۱۴ دارد.

مهراد افزود: دانشگاه توکیو مانند رتبه بندی سال گذشته در مقام نخست و دانشگاه کیوتو جزو ۱۰ دانشگاه برتر قاره آسیا است.

وی خاطر نشان کرد: در مجموع ژاپن در میان ۲۰ دانشگاه برتر قاره آسیا دارای پنج دانشگاه تراز اول، در میان ۵۰ دانشگاه برتر آسیا دارای ۱۱ دانشگاه تراز اول و در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر قاره آسیا دارای ۲۰ دانشگاه تراز اول است.

ریس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به این که ژاپن قدرتمندترین دانشگاه های تحقیقاتی را در آسیا دارد، گفت: علت این موضوع این است که کشور ژاپن در حدود ۲۵ سال پیش و در فاصله سال های ۱۹۹۷۰ تا ۱۹۹۰ نسبت به سایر کشورهای این منطقه سرمایه گذاری بیشتری بر روی آموزش عالی و تحقیقات علمی بعمل آورده که بسیاری از برندگان جوایز نوبل آن مربوط به این دوره های طلایی است.

دکتر مهراد ادامه داد: در گزارش اخیر رتبه بندی تایمز، دانشگاه ملی سنگاپور در رتبه دوم ، دانشگاه هنگ کنگ دررتبه سوم و دانشگاه ملی سئول با چهار پله صعود در رتبه چهارم قرار دارد.

وی افزود: در جمهوری خلق چین دانشگاه پکن مقام پنجم و دانشگاه شینگهوا مقام ششم را بدست آورده است.

دکتر مهراد با اشاره به این که رتبه های باقی مانده مربوط به موسساتی از کره جنوبی و هنگ کنگ مربوط می شود، گفت:موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره رتبه هشتم، دانشگاه علوم و فناوری در هنگ کنگ رتبه نهم، و دانشگاه علوم و فناوری پوهانگ رتبه ۱۰ را بدست آوردند.

وی خاطر نشان کرد: در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا، ژاپن ۲۰ دانشگاه، چین ۱۸ دانشگاه ، کره جنوبی ۱۴ دانشگاه و تایوان ۱۰ دانشگاه ممتاز دارد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: در مجموع در میان ۱۰۰ دانشگاه تراز اول قاره آسیا ۱۳ کشور حضور دارند که کشور ژاپن با ۲۰ دانشگاه، چین با ۱۸ دانشگاه، کره جنوبی با ۱۴ دانشگاه، تایوان با ۱۰ دانشگاه، هند با ۱۰ دانشگاه، هنگ کنگ با شش دانشگاه، ترکیه با پنج دانشگاه، ایران و عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی هر کدام با ۳ دانشگاه ، تایلند و سنگاپور هر کدام با دو دانشگاه و لبنان با یک دانشگاه حضور دارند.

دکتر مهراد ادامه داد: در منطقه خاورمیانه ترکیه ، ایران و عربستان سعودی کشورهایی هستند که بیشترین دانشگاه ها را در میان ۱۰۰ دانشگاه ممتاز قاره آسیا به خود اختصاص داده اند.

وی گفت: بر اساس این گزارش در ترکیه دانشگاه بوقازچی رتبه ۱۹، دانشگاه فنی استانبول رتبه ۲۴، دانشگاه فنی خاورمیانه کوچ رتبه ۲۹ و دانشگاه بیلکنت رتبه ۳۱ را به خود اختصاص داده اند.

***جایگاه سه دانشگاه ایرانی در رتبه بندی ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیایی تایمز

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: در جدول رتبه بندی تایمز و در میان ۱۰۰ دانشگاه ممتاز قاره آسیا، در ایران دانشگاه صنعتی شریف با رشد پنج پله ای در جایگاه ۳۷ و دانشگاه علوم پزشکی تهران با رتبه ۸۳ و دانشگاه صنعتی اصفهان با رتبه ۸۵ قرار دارند.

دکتر مهراد ادامه داد: در عربستان سعودی دانشگاه ملک عبدالعزیز رتبه ۵۳، دانشگاه ملک سعود با رتبه ۵۸ و دانشگاه نفت و معادن ملک فهد رتبه ۶۷ را به خود اختصاص دادند.

وی گفت: لبنان نیز با دانشگاه آمریکایی بیروت با رتبه ۸۶ در رتبه بندی سال ۲۰۱۴ تایمز در قاره آسیا حضور دارد.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: بر اساس رتبه بندی ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا در سال ۲۰۱۴، از کشورهای امارات متحده عربی و مالزی دانشگاهی حضور ندارد.

دکتر مهراد در پایان با اشاره به حذف قانون تخصیص یک تا سه درصد اعتبارات دستگاه های اجرایی به امر پژوهش در لایحه بودجه سال جاری گفت: این نگرانی وجود دارد که عدم پشتیبانی دولت از دانشگاه ها و پژوهشگاه ها نه تنها به رشد و تعالی دانشگاه ها کمک نکند بلکه رشدی را که در حال حاضر دانشگاه های کشور از آن برخوردارند کندتر کند.

وی تاکید کرد: این نکته ای است که دولتمردان ایران در پشتبیانی از برنامه های تحقیقاتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید به آن توجه ویژه ای بکنند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها