Skip to content

همکاری های پژوهشی: همکاری سازمان پژوهش های صنعتی و وزارت خارجه برای گسترش دیپلماسی علمی

سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و مرکز آموزش ها و پژوهش های تخصصی بین المللی وزارت امور خارجه درخصوص ایجاد مرکز ˈمطالعات سیاست گذاری و دیپلماسی علم، فناوری و نوآوریˈ به تفاهم رسیدند.

رییس پژوهشکده مطالعات فناوری های نوین سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران اظهار کرد: پژوهشکده فناوری های نوین سازمان پژوهش ها در چندین محور اصلی از جمله نوآوری و کارآفرینی، آینده پژوهشی و سیاست های کلان علم و فناوری فعالیت می کند.

دکتر حجت الله حاجی حسینی افزود: با توجه به اهمیت موضوع دیپلماسی علم و فناوری، از سال گذشته با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مذاکراتی را آغاز کردیم که منجر به امضای تفاهم نامه همکاری مشترک شد و براساس آن معاونت علمی، تامین منابع و حمایت مالی پروژه های تحقیقاتی مربوط به این حوزه در سازمان پژوهش ها را عهده دار شد.

وی خاطرنشان کرد: حمایت از تشکیل کرسی های نظریه پردازی در زمینه دیپلماسی علم و فناوری، برگزاری نشست های تخصصی در سطوح ملی و بین المللی و تعریف پروژه های تحقیقاتی به منظور تبیین و تشریح سیاست های این حوزه از جمله موضوعات تفاهم صورت گرفته میان سازمان پژوهش ها و معاونت علمی ریاست جمهوری بود.

دکتر حاجی حسینی ادامه داد: بر مبنای این تفاهم، چندین پروژه کلان مرتبط با دیپلماسی علم و فناوری در سازمان پژوهش ها تعریف و به دانشجویان دکتری و پسا دکتری معرفی شده است که کار بر روی آنها ادامه دارد و یک کتاب درحال تالیف، از نتایج این اقدام است.

وی به نقش محوری وزارت امور خارجه در توسعه دیپلماسی علم و فناوری اشاره کرد و گفت: از اوایل امسال با وزارت امور خارجه نیز وارد مذاکره شدیم که پیشنهاد ایجاد مرکز ˈمطالعات سیاست گذاری و دیپلماسی علم، فناوری و نوآوریˈ از سوی ما با استقبال بسیار خوب رییس مرکز آموزش ها و پژوهش های تخصصی بین المللی این وزارتخانه رو به رو شد.

رییس پژوهشکده فناوری های نوین سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران بیان داشت: موافقت نامه طرفین در زمینه اجرای پروژه های تحقیقاتی مشترک، برگزاری همایش ها و میزگردهای تخصصی به منظور تبیین رویکردهای دیپلماسی علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، ارائه آموزش و هدایت پایان نامه های تحصیلات تکمیلی در این حوزه به امضا رسیده است.

وی با بیان اینکه تشکیل کارگروه مشترک برای نظارت و پیگیری تعهدات طرفین از جمله مفاد تفاهم نامه است،

گفت: ما نماینده خود را برای شرکت در این کارگروه معرفی کرده ایم و منتظر هستیم تا وزارت امور خارجه نیز نماینده خود را معرفی کرده و این کارگروه هرچه زودتر تشکیل شود.

به گفته دکتر حاجی حسینی، فضای فیزیکی لازم برای استقرار مرکز ˈمطالعات سیاست گذاری و دیپلماسی علم، فناوری و نوآوریˈ در محل پژوهشکده مطالعات فناوری های نوین سازمان پژوهش ها درنظر گرفته شده و تجهیز این مرکز درحال انجام است.

وی افزایش تعداد پروژه های تحقیقاتی حوزه دیپلماسی علم و فناوری را از جمله برنامه های پژوهشکده مطالعات فناوری های نوین در سال ۹۳ برشمرد.

دکتر حاجی حسینی یادآور شد: دانشجویان مقاطع دکتری و دوره های پسا دکتری در رشته های اقتصاد، دیپلماسی عمومی، روابط بین الملل و مدیریت تکنولوژی و رشته های نزدیک به فضای سیاست گذاری می توانند جزو ورودی های پژوهشکده مطالعات فناوری های نوین در پروژه های تحقیقاتی دیپلماسی علم و فناوری باشند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها