Skip to content

همکاری های پژوهشی: تفاهمنامه همکاری میان سازمان انرژی اتمی و انستیتو پاستور امضا شد.

تفاهمنامه همکاری میان سازمان انرژی اتمی و انستیتو پاستور عصر امروز برای ساخت انبوه سانتریفیوژهایی که در تولید واکسن کاربرد دارند، امضا شد.

این تفاهمنامه به امضای دکتر علی اکبر صالحی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی و دکتر مصطفی قانعی رییس انستیتو پاستور رسید.

در این تفاهمنامه که با هدف استفاده از تجارب سازمان انرژی اتمی ایران در زمینه سلامت به امضا رسیده است، سانتریفیوژهای با قدرت زیر ۴۰ هزار دور که در آینده به ۸۰هزار دور خواهد رسید، توسط بخش های علمی و پژوهشی سازمان انرژی اتمی ایران ساخته و تحویل انستیتو پاستور خواهد شد تا در تولید واکسن های دامی و انسانی مورد استفاده قرار گیرد.

پیشتر در قالب تفاهمنامه مشترک سازمان انرژی اتمی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اولین سانتریفیوژ ˈتوبولارˈ با قدرت ۱۸۰۰۰ دور در دقیقه برای انستیتو پاستور ساخته شد.

در همین زمینه بنا به اظهار رییس سازمان انرژی اتمی دو شرکت دانش بنیان در دست تاسیس است تا با حمایت دولت زمینه ورود بخش خصوصی به این حوزه فراهم شود.

رییس سازمان انرژی اتمی پس از امضای این تفاهمنامه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این سومین قراردادی است که ما امروز امضا کرده ایم، گفت: یک قرارداد با سازمان مدیریت صنعتی و یک قرارداد نیز با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به امضا رسانده ایم.

دکتر صالحی با اشاره به قرارداد همکاری میان سازمان انرژی اتمی و انستیتو پاستور اظهار کرد: این قرارداد ناظر بر تامین تجهیزات مورد نیاز برای فرآیند سرم سازی در کشور است.

وی ادامه داد: برای تولید سرم ، یکی از تجهیزات بسیار مهم و حلقه اصلی تجهیزات سانتریفیوژ است که با توجه به تجربه ای که دوستان ما در سازمان انرژی اتمی در طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژ دارند توانستند از این تجربه استفاده و نیازهای وزارت بهداشت در بخش سرم سازی را تامین کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: سانتریفیوژهای مورد نظر در زمینه تولید واکسن با دورهای مختلف است که قرار است دوستان ما در سازمان انرژی اتمی روی آن کار کنند و تا کنون یک مورد را تحویل داده اند.

دکتر صالحی ادامه داد: سانتریفیوژهایی که در حال حاضر در واکسن سازی مورد استفاده است، سانتریفیوژهایی نیازمند بوده که باید به صورت الکترونیکی دربیاید که این تابلو را دوستان ما در سازمان انرژی اتمی تهیه کرده اند؛ یک سانتریفیوژ نمونه نیز ساخته و تحویل داده اند.

وی افزود: در این تفاهمنامه قرار است ۱۰ سانتریفیوژ تا دور ۴۰ هزار تحویل دهیم و برای سانتریفیوژهایی با دور بالاتر هم کار شود تا در زمان مورد نظر تامین شود.

معاون رییس جمهوری گفت: خبری که از رییس مرکز انستیتو پاستور شنیدم این است که شهریور سال آینده یک کنفرانس بین المللی در ایران در ارتباط با واکسن سازی برگزار شود.

دکتر صالحی افزود: ما امیدواریم در سال ۹۴ با برپایی یک نمایشگاه بتوانیم توانمندی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در مجموعه فرآیندهای مختلف مربوط به واکسن سازی را به نمایش بگذاریم.

وی ادامه داد: امیدواریم شاهد این باشیم که جمهوری اسلامی ایران بتواند یکی از تامین کنندگان اصلی تجهیزات مهم واکسن سازی باشد چرا که خریداری این تجهیزات در بازارهای بین المللی راحت نیست.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران وقتی به این توانمندی برای تولید انبوه دست یابد یقینا در چارچوب مقررات بین المللی و زیرنظر آژانس های مربوطه، این آمادگی را دارد که هم تجهیزات به دیگران بفروشد و هم تکنولوژی را به کشورهای دوست انتقال دهد.

دکتر صالحی همچنین ضمن تشکر از مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بخاطر اعتماد به سازمان انرژی اتمی برای انجام تفاهمنامه، اظهارکرد: در حال حاضر چند ماهی است که از توافقنامه این سازمان با وزیر بهداشت می گذرد و در این فاصله چند ماه ، قدم های بلندی برداشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با لیزر نیز وزارت بهداشت نیازهایی را اعلام کرده است که مرکز ملی لیزر ایران توانسته برخی سفارش ها را به نتیجه برساند.

 

**معرفی ۱۵ نوع لیزر تا پایان سال جاری

معاون رییس جمهوری گفت: مرکز ملی لیزر به ما وعده داده است که تا پایان امسال ۱۵ نوع لیزر مختلف را که موارد استفاده آن در مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی و مراکز بهداشتی و سلامتی است را معرفی خواهیم کرد.

رییس انستیتو پاستور نیز در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای دولت جدید توافقنامه ای بین وزیر بهداشت و رییس سازمان انرژی اتمی بسته شد و شاهد هستیم که در کمتر از شش ماه اولین مدل سانتریفیوژ را در خالص سازی واکسن تحویل انستیتو پاستور دادند.

دکتر مصطفی قانعی ادامه داد: ما این سانتریفیوژ را به رییس یکی از پاستورها که در ایران حضور داشت عرضه کردیم و گفتیم که آماده ایم این فناوری را در اختیار کشورهای دیگر نیز قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه در کشورهای دنیا سانتریفیوژ توبولار وجود داشت و به ما نیز در ابتدای (راه اندازی) پاستور فروخته بودند اما یک ویژگی فنی که سانتریفیوژ آن ها داشت این بود که اگر مشکلی در آن پیش می آمد تنها به تجربه تکنسین واگذار شده بود که ممکن بود مخاطراتی برای وی پیش بیاید.

رییس انستیتو پاستور گفت: خوشبختانه سازمان انرژی اتمی با تجهیزاتی که روی سانتریفیوژ جدید نصب کرد برای ما جنبه کاربردی زیادی داشت.

دکتر قانعی اظهارکرد: در حوزه دستگاه اولترا سانتریفیوژ ، دو کشور دنیا بیشتر نیستند که صاحب این دانش فنی بودند و به قیمت بسیار گزافی این دستگاه را می دادند که خوشبختانه سازمان انرژی اتمی با توانمندی که داشت بخشی از توانمندی خود را به این عرصه ورود داد و برای تولیدکنندگان واکسن اطمینان خاطر ایجاد کرد.

وی ادامه داد: این موضوع باعث شد که ما با اطمینان خاطر بدانیم که در هر شرایطی قادر به پاسخگویی به نیازهای کشورمان هستیم و این حوزه تهدید دیگر از ما رفع شد.

رییس انستیتو پاستور گفت: ما با تکیه بر همین توانمندی از کشورهای اسلامی برای سال آینده در انستیتو پاستور دعوت کرده ایم و با اطمینان به کشورهای اسلامی می گوییم که در حوزه واکسن هم دانش فنی و هم تجهیزات را به آنان منتقل می کنیم.

دکتر قانعی افزود: این باعث می شود تا ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام به جایی برسد که کشورهای اسلامی را از حوزه تهدید بیماری ها نجات دهد و کمک جدی به سلامت کشورهای اسلامی کند.

وی ادامه داد: در حوزه لیزر نیز با اقدام سازمان انرژی اتمی در حمایت از سازمان های دانش بنیان ما شاهد قوی شدن بخش های خصوصی خواهیم بود و در عین حال به اندازه لازم لیزر در اختیار خواهیم داشت و حتی می توانیم صادر کننده نیز باشیم.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها