Skip to content

پژوهش های دارویی: پیشگامی پژوهشگران ایرانی در علوم دارویی

برخی از کارشناسان حوزه بهداشت و علوم سلامت معتقدند: پژوهشگران کشور در عرصه علوم دارویی در منطقه و دنیا پیشگام هستند و نام آنها در بین دانشمندان مطرح و موفق جهان می درخشد.

امروز نام ایران با توجه به پیشرفت بسیار در زمینه علم داروسازی و تولید داروهای مهم و اساسی در کشور و نقش مهم آن به جهت رشد و پرورش این دانش با تلاش پزشکان و متخصصانی ایرانی در جهان می درخشد.

از قرن ها پیش نام بزرگانی از ایران مانند حکیم بوعلی سینا و زکریای رازی، در حوزه پزشکی آوازه ای جهانی گرفته است و اکنون مردان و زنانی از همین سرزمین ، اعتبار نام آنها را در تاریخ دانش بشری با تحقیق و توسعه در عرصه علوم پزشکی و دارویی همواره زنده نگه داشته اند.

البته داروسازی در ایران امروز به نوعی الگویی فعال و نوین در ارتباط میان دانشگاه و صنعت است که علم را به عرصه عمل برده و با شناخت جامعی از توانمندی ها و ضرورت های مورد توجه جامعه، آنچه را مردم نیاز دارند با خلاقیتی قابل تقدیر تولید و عرضه کند.

براساس برخی گزار شها، قدمت داروسازی نوین در ایران تقریبا به قدمت آموزش طب در کشور است و آموزش داروسازی نوین در ایران همزمان با آموزش طب در دارالفنون آغاز و با تاسیس دانشگاه تهران در ابتدا بخش داروسازی در دانشکده پزشکی و پس از مدت کوتاهی دانشکده داروسازی مستقل نیز شکل گرفت .سابقه تربیت داروساز در ایران قریب به ۸ دهه است .

اکنون بسیاری از دانشکده های علوم پزشکی کشور و ازجمله دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق شدند به رغم تحریم های گسترده دارویی علیه مردم ایران در مسیر توسعه روز افزون تحقیقات پزشکی قرار گیرند.

***دانشکده های داروسازی؛ پیشتاز تحقیقات و فعالیت های علمی کشور

رئیس دانشکده داروسازی مشهد که خود از پژوهشگران عرصه داروسازی است، دراین زمینه می گوید: در اغلب بیماران، تجویز دارو آخرین مرحله و کامل کننده درمان است و در واقع داروسازی فعالیت و تلاش دیگر شاخه های علوم پزشکی را به ثمر و نتیجه می رساند. در غیاب دارو و داروساز، عموم بیماران از دستیابی به درمان نهایی محروم می مانند.

دکتر محسن ایمن شهیدی افزود :با تلاش جامعه داروسازی کشورمان، دانشکده های داروسازی پیشتاز و پیکان تحقیقات و فعالیت های علمی در کشور هستند.

وی ادامه داد: این تحقیقات در زمینه پژوهش های پایه و همچنین در تولید محصول بارز است و ما در سال های اخیر در زمینه تحقیقات کاربردی و تولید محصول شاهد موفقیت های بسیاری هم چون تولید محصولات دارویی توسط دانشمندان داخل کشور بوده ایم.

***نیاز به داروهای موثرتر و کم عارضه تر، بیانگر ضرورت پژوهش در داروسازی

دکتر شهیدی با بیان اینکه نیاز جامعه پزشکی و بیماران به داروهای موثرتر و کم عارضه تر، بیانگر ضرورت همیشگی و مستمر پژوهش در داروسازی است، اضافه کرد :دانشجویان داروسازی به دلیل تنوع و جامعیت واحدهای درسی در دوره دکترای حرفه ای داروسازی و دوره های تخصصی، آمادگی بسیار خوبی برای پرداختن به امور پژوهشی در علوم پزشکی دارند.

***ارتقاء سطح علمی دانشگاه نیازمند رعایت اصل توازن و تعادل در توسعه همه جانبه است

وی تقویت و حمایت از تحقیقات کاربردی، توسعه شرکت های دانش بنیان، ممانعت از واردات محصولاتی که تولید داخل دارند و نهایتا فرهنگ سازی در بین کادر پزشکی و بیماران برای ترجیح دادن محصولات تولید داخل را مهم ترین راهکار برای دستیابی به خودکفایی کشور در زمینه دارو عنوان کرد.

دکتر شهیدی گفت : ارتقاء سطح علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیازمند رعایت اصل توازن و تعادل در توسعه همه جانبه دانشگاه است.

وی اضافه کرد :متاسفانه در سال های گذشته توسعه دانشگاه در برخی رشته ها (به ویژه بالینی) نامتوازن بوده است. موضوع مهم دیگر، پایش مستمر فعالیت اعضای هیات علمی برای جلوگیری از رکود و کاهش فعالیت علمی اساتید است که به نظر می رسد از نظر اختصاص بودجه، دانشگاه مشهد نیاز به حمایت و توجه بیشتری است.

****موفقیت های پژوهشگران مشهدی در زمینه نانوفناوری و بیوتکنولوژی دارویی

رئیس دانشکده داروسازی در خصوص ارزیابی سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه تحقیقات و پژوهش داروسازی افزود :در سال های اخیر رتبه بندی دانشکده های داروسازی انجام نشده است. ولی می توان با اطمینان گفت که دانشکده داروسازی مشهد یکی از دانشکده های برتر کشور در زمینه های مختلف تحقیقاتی به ویژه در زمینه نانوفناوری دارویی و بیوتکنولوژی دارویی است.

وی توضیح داد: تولید اولین داروی ضد سرطان مبتنی بر فناوری نانو توسط دکتر جعفری، استاد گروه فارماسوتیکس این دانشکده و حضور دکتر حسین زاده، استاد گروه فارماکودینامی و سم شناسی دانشکده در فهرست یک درصد برتر دانشمندان جهان از جمله مواردی است که جایگاه علمی دانشکده داروسازی مشهد را نشان می دهد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها