Skip to content

پارک های علم و فناوری: پنج محصول دانش بنیان پارک فناوری پردیس رونمایی شد.

پنج محصول دانش بنیان در حاشیه دوازدهمین اجلاس سالیانه و جشنواره برترین های پارک فناوری پردیس با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور رونمایی شد.

آزمایشگاه همراه، ربات عملیاتی شبکه های لوله، کپسول های فشار بالا، موتورهای DC گشتاور بالا و دستگاه همودیالیز پنج محصول دانش بنیان است که با همت شرکت های دانش بنیان داخلی تولید شده است.

** آزمایشگاه همراه

آزمایشگاه همراه در زمینه اپتیک، الکتریسیته و مخابرات در شرکت سراج فن آموز طراحی و تولید شده است. این بسته آموزشی امکان تدریس همزمان با انجام آزمایش های مرتبط را برای معلمان میسر کرده است.

این بسته های آموزشی قادرند بیشتر آزمایش های مربوط به مباحث اپتیک، الکتریسته و مخابرات کتاب های فیزیک دوره راهنمایی و دبیرستان را تحت پوشش قرار دهند و درک صحیحی از علوم تجربی و فیزیک را برای دانش آموزان ایجاد کنند.

انطباق بر کتب درسی ایران، استفاده از مثال ها و تصاویر بومی، خلاقیت در چند موضوع فنی، ارایه آموزش های کاربردی به دبیران از جمله مزیت های این محصول است.

آموزش موثر علوم تجربی در مدارس بدون انجام آزمایش غیرممکن است. همچنین امکان تجهیز تمام مدارس کشور به آزمایشگاه و تجهیزات کافی در کوتاه مدت وجود ندارد بنابراین می توان با استفاده از این بسته های آموزشی در رفع این مشکلات گام های موثری برداشت.

به گفته دست اندرکاران تولید آزمایشگاه همراه در صورت تجهیز مدارس کشور در یک دوره ۵ ساله به این دستگاه حدود ۳۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت می گیرد.

علاوه بر ایران کشورهای زیادی در حوزه تهیه بسته های آموزشی و ادراک علوم تجربی برای دانش آموزان تحقیقاتی صورت داده اند که ازجمله کشورهای پیشرو در این زمینه می توان به آلمان، آمریکا، ژاپن و چین اشاره کرد.

** ربات عملیاتی شبکه های لوله

ربات عملیاتی شبکه های لوله که به همت شرکت پویاگران عصر سیدار ساخته شده است در بازرسی های بصری و غیرمخرب در محیط های غیرقابل دسترسی نظیر انواع لوله و مخازن استفاده می شود.

نظارت مستمر بر تاسیسات لوله مانند شبکه های حامل سوخت و انرژی سبب کشف به موقع عیوب و انجام اقدامات سریع برای رفع مشکلات احتمالی و در نهایت از خسارات مالی و زیست محیطی فراوانی نیز پیشگیری می شود.

به گفته تولیدکنندگان این دستگاه باتوجه به حجم بالای شبکه های لوله در کشور به دلیل وجود منابع و انرژی های سیال مانند نفت و گاز و نبود اطلاع دقیق از شرایط عملکردی این شبکه ها مدیریت این تاسیسات عظیم با چالش های فراوانی مواجه شده اند. در این شرایط این محصول با عملکرد نظارتی مستمر و دقیق می تواند حاشیه امنی برای استفاده هرچه بهتر از این منابع ایجاد کند.

ساختار بومی متناسب با نیاز صنعت کشور و منابع داخلی مانور بالای حرکتی در انواع لوله، سطوح هموار و مخازن ازجمله مزیت های این محصول عنوان شده است.

آمریکا، ژاپن و آلمان ازجمله کشورهای دارای دانش فنی این محصول هستند که این محصول را به صورت اجاره و با صرف هزینه های بالا در اختیار کشورهای نیازمند قرار می دهند.

با تولید این محصول و بومی شدن این فناوری در کشور علاوه بر تامین نیاز داخلی با هزینه هایی تا ۱۰ برابر کمتر می توان از این فناوری در رفع نیاز صنایع استفاده کرد.

*** کپسول های فشار بالا

کپسول های فشار بالا دارای پایداری بسیار زیاد و فشار عملکردی بالا بوده و بر روی انواع هواپیماهای مسافربری و عملیاتی قابل نصب است.

این محصول همچنین در بی سیم خلبان، عایق و دستگاه های اکسیژن و اطفای حریق کاربرد دارد.

به گفته تولیدکنندگان این محصول دانش فنی تولید کپسول های فشار بالا تا کنون در اختیار چند کشور غربی و اروپایی بوده و اکنون به دست متخصصان شرکت پژوهش گستر مهدی (عج) بومی سازی و تولید شده است.

قیمت تمام شده نمونه داخلی این محصول حدود یک پنجم نمونه خارجی آن است و تولید آن در کشور می تواند صرفه جویی ارزی زیادی داشته و نیاز کشور در تامین این محصول از کشورهای غربی را مرتفع کند.

*** موتورهای DC گشتاور بالا

این محصول در یکی از مکانیزم های بالگردهای عملیاتی جهت کنترل حرکت سمت و رول کاربرد دارد و مورد نیاز صنایع هلیکوپترسازی است.

این محصول که تولید شرکت پژوهش گستر مهدی (عج) است بر روی بالگرد N2091 عملیاتی قابل نصب است و نیاز کشور را در تامین این سامانه از کشورهای غربی مرتفع می کند.

دانش فنی این محصول در اختیار چند کشور غربی و اروپایی است که اکنون توسط متخصصان کشور بومی سازی و به تولید انبوه رسیده است.

به گفته تولیدکنندگان موتورهای DC گشتاور بالا با توجه به تحریمی بودن این محصول و قیمت تمام شده آن در حدود یک پنجم نمونه خارجی تولید این محصول می تواند صرفه جویی ارزی بالایی برای کشور داشته باشد.

*** دستگاه همودیالیز

این دستگاه به عنوان یک وسیله خارج از بدن، نقش کلیه را برای بیماران دچار نارسایی کلیه ایفا می کند. این دستگاه تمام اهداف متصور از دیالیز از جمله برداشت فرآورده های نهایی سوخت پروتئین از خون مانند اوره و کراتین، حفظ غلظت املاح خون در محدوده طبیعی، تنظیم اسیدیته خون و تنظیم مایع اضافی خون را پوشش می دهد.

این محصول که تولید شرکت آریاطب فیروز است در بیمارستان ها و مراکز درمانی که خدمات همودیالیز را ارائه می دهند می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به نیاز شبکه درمان کشور به دستگاه های همودیالیز و فرسوده بودن بسیاری از این دستگاه ها و تعداد زیاد بیماران دیالیزی این دستگاه می تواند به تجهیز این مراکز و رفع نیاز بیماران کمک شایانی کند.

بومی بودن نرم افزار این دستگاه و قابلیت اضافه کردن موارد درخواستی مراکز درمان از جمله مزیت های این محصول است.

هزینه پایین و سرعت بالا در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و پایین بودن قیمت تمام شده آن نسبت به مشابه خارجی از دیگر مزیت های این دستگاه به شمار می رود.

آمریکا، آلمان، ژاپن و ایتالیا از جمله کشورهای تولیدکننده و دارای دانش فنی این محصول هستند و تولید این محصول در داخل کشور می تواند علاوه بر صرفه جویی ارزی نیاز کشور به تهیه این دانش فنی را از کشورهای خارجی مرتفع سازد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها