Skip to content

جشنواره های پژوهشی و فناوری: نقش مهم جایزه مصطفی (ص) در توسعه دانش و فناوری در کشورهای اسلامی

برنده نوبل پزشکی ۲۰۱۳ گفت: جایزه مصطفی (ص) می تواند نقش مهمی در توسعه علم در کشورهای اسلامی داشته باشد به شرطی که بر اساس شایستگی اعطا شود.
توماس کریستین زودهوف برنده نوبل پزشکی ۲۰۱۳ بیان داشت: ابتکار راه اندازی این جایزه و ویژگی های آن من را تحت تاثیر قرار داد و من به نهاد جایزه مصطفی (ص) بابت چنین حرکتی تبریک می گویم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به توسعه دانش و فناوری در کشورهای اسلامی، پیشنهاد کرد که جایزه مصطفی (ص) صرفا بر اساس دستاوردهای علمی و از طریق شناسایی پاسخ های درست به پرسش های مهم علمی و بدون توجه به ملاحظات خاص اعطا شود.

زودهوف علم را یکی از معدود حوزه ها و بهانه های بهبود روابط بین الملل در شرایط نزاع حال حاضر جهان شمرد و گفت: علم تا زمانی می تواند زمینه ساز اشتراکات قابل توجهی جهت برقراری ارتباط باشد که دیدگاه های تمدن های بشری مبتنی بر تفکر منطقی و حقیقت باشند.

وی افزود: پایه ریزی تمامی تمدن ها مبتنی بر پیشرفت های بشری در حوزه دانش و فناوری است.

توماس کریستین زودهوف متولد ۲۲ دسامبر ۱۹۵۵ (شهر گوتینگن آلمان) مدرک پزشکی خود را از دانشگاه گوتینگن آلمان دریافت کرده است.

وی موضوع پایان نامه دکتری خود را با عنوان «ساختار بیوفیزیکی گرانول های ترشحی» در موسسه ماکس پلانک و زیر نظر پروفسور «ویکتور ویتاکر» به انجام رسانده است.

زودهوف به همراه جیمز راتمن و رندی شکمن از آمریکا به طور مشترک موفق به کسب جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۲۰۱۳ شد.

نهاد نوبل این جایزه را به دلیل «کشف سیستم تنظیم خودکار نقل و انتقال وزیکل ها در سلول» به این سه دانشمند اهدا کرده است.

کشف این سه دانشمند تاثیر بسیار مهمی در شناخت مکانیسم انتقال هورمون ها و آنزیم ها به داخل و خارج سلول دارد و می تواند در درمان بسیاری از بیماری‏ها از جمله بیماری‏های دستگاه عصبی، بیماری های سیستم ایمنی و دیابت تحولی ایجاد کند.

پروفسور زودهوف علاوه بر دریافت نوبل پزشکی در سال ۲۰۱۳، توانسته جایزه آلبرت لاسکر را در تحقیقات پزشکی سال گذشته از آن خود کند.

جایزه مصطفی (ص) جدیدترین جایزه عالی علم و فناوری است که قرار است هر دو سال یک بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا شود.

این جایزه به احترام نام پیامبر اسلام (ص) و به دلیل تأکید بسیار آن حضرت به علم آموزی به نام یکی از القاب ایشان «مصطفی» به معنای برگزیده نام گذاری شده است که در سال جاری برای نخستین بار اهدا خواهد شد.

برگزیدگان در هر رشته علاوه بر دریافت لوح و مدال مخصوص جایزه، مبلغ ۵۰۰ هزار دلار جایزه ویژه نیز دریافت می کنند که مبلغ آن از محل موقوفات جایزه تأمین می شود.

جایزه مصطفی در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و شورای سیاستگذاری متشکل از دانشگاه ها و مراکز علمی بزرگ ایران و جهان اسلام بر روند اعطای این جایزه نظارت می کند.

این جایزه به طرح هایی تعلق می گیرد که زمینه ساز بهبود روند زندگی بشر بوده و در آن ها محققان دست به نوآوری های مشهود در مرزهای دانش و فناوری زده باشند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها