Skip to content

مراکز پژوهشی: راه اندازی دو مرکز جدید پژوهشگاه رویان در مازندران و شیراز

رییس پژوهشگاه رویان گفت: دو مرکز جدید این پژوهشگاه به زودی با کمک مسوولان استانی و خیرین در استان های مازندران و شیراز راه اندازی می شود.
دکتر حمید گورابی اظهار کرد: پژوهشگاه رویان علاقمند به گسترش حیطه فعالیت های خود است اما همواره با مشکلات مالی و بودجه ای روبه رو بوده و به همین دلیل توان گسترش این فعالیت ها را ندارد.

وی افزود: این درحالی است که اگر امکانی برای این پژوهشگاه در استان های مختلف فراهم شود، توانایی و پتانسیل لازم برای گسترش فعالیت های خود در شهرستان و استان های مختلف کشور را دارد.

دکتر گورابی ادامه داد:در سراسر کشور افراد تحصیل کرده زیادی هستند که به فعالیت در رویان علاقمندند همچنین متخصصان ایرانی زیادی نیز که در کشورهای دیگر تحصیل کرده اند و قصد بازگشت به کشور را دارند علاقمندند با این پژوهشگاه همکاری کنند و در عین حال در استان زادگاه خود اقامت داشته باشند؛ بنابراین دایر کردن مراکز رویان در سراسر کشور می تواند به جذب این متخصصان از داخل و خارج کشور کمک شایانی کند.

وی گفت: بنابراین با توجه به این علاقمندی و وجود این تعداد توانایی علمی در کشور، تلاش شد با جذب همکاری مسوولان استانی و خیرین مراکز رویان در برخی مناطق کشور راه اندازی شود.

** مرکز رویان در استان مازندران

دکتر گورابی به راه اندازی مرکز رویان در استان مازندران اشاره کرد و افزود: با توجه به شیوع بیماری سرطان در کشور و شیوع برخی سرطان ها در منطقه شمال کشور به ویژه استان مازندران تلاش شد پژوهشکده ای در زمینه سرطان به منظور اجرای تحقیقات و ارایه خدمات درمانی راه اندازی شود.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز منطقه مازندران به اجرای تحقیقات در زمینه سرطان و نیز وجود پتانسیل های لازم، این منطقه برای راه اندازی مرکز رویان در شمال کشور انتخاب شد.

رییس پژوهشگاه رویان در مورد منابع تامین مالی این پروژه گفت: با مذاکراتی که با خیرین این منطقه و مسوولان استانی صورت گرفته، قرار است منابع مالی برای راه اندازی این مرکز را خیرین و مسوولان استانی تامین کنند.

دکتر گورابی توضیح داد: درحال حاضر پیگیر اختصاص یک قطعه زمین مناسب هستیم تا با کمک خیرین و مسوولان استاتی اختصاص یابد و پس از آن مراحل ساخت نیز با کمک آنها آغاز شود.

وی در مورد لزوم اجرای تحقیقات در زمینه سرطان گفت: برخی مراکز در زمینه سلول های سرطانی و انواع سرطان ها در حال اجرای تحقیقات هستند اما پژوهشگاه رویان قصد دارد برای پرهیز از موازی کاری در زمینه سلول های بنیادی سرطان تحقیقاتی را صورت دهد.

دکتر گورابی توضیح داد: سلول های بنیادی سرطان می توانند موجب بروز انواع سرطان ها باشند. بنابراین در صورت شناخت بیولوژی این سلول ها می توان در پیشگیری و درمان بهینه سرطان ها گام های موثری برداشت.

وی ادامه داد: سلول های بنیادی سرطان متفاوت از سلول های سرطانی هستند و در درمان بیماری سرطان، این سلول ها باید هدف قرار گیرند و از بین بروند تا بیماری سرطان در بدن بیمار ریشه کن شود در غیر این صورت بیماری ممکن است به طور مرتب عود کند و هیچگاه درمان نشود.

** مرکز رویان در شیراز

رییس پژوهشگاه رویان گفت: بیمارستانی در شهرک صدرای شیراز در حال ساخت است و قرار است بخشی از بیمارستان در اختیار پژوهشگاه رویان قرار گیرد.

دکتر گورابی افزود: این بیمارستان خیریه است و در زمینه پیوند اعضا فعالیت خواهد کرد. مرکز رویان در شهر شیراز نیز قرار است در حوزه پزشکی مولکولی و سلول درمانی، تحقیقات و ارایه خدمات درمانی داشته باشد.

وی با بیان اینکه این بیمارستان و مرکز رویان نیز با کمک مقامات استانی و خیرین در حال ساخت است، ابراز امیدواری کرد: ظرف شش ماه تا یک سال آینده راه اندازی شود.

رییس پژوهشگاه رویان همچنین به ارایه پیشنهادی برای راه اندازی مرکز رویان در جزیره کیش اشاره کرد و گفت: مذاکراتی با مسوولان سازمان منطقه آزاد کیش صورت گرفته و موضوع راه اندازی مرکز رویان در این منطقه مطرح شده است.

دکتر گورابی افزود: در صورت راه اندازی این مرکز محققان خارجی و ایرانی مقیم خارج از کشور در صورت تمایل به همکاری با پژوهشگاه رویان به دلیل اینکه کیش منطقه آزاد است، راحت تر می توانند به کشور رفت و آمد داشته باشند و ما نیز می توانیم از دانش آنها بهره مند شویم.

وی ادامه داد: راه اندازی این مرکز به لحاظ توسعه خدمات توریسم درمانی نیز می تواند بسیار موثر و برای کشور ارزآور باشد.

دکتر گورابی خاطر نشان کرد: برای هر کدام از این مراکز ماموریت خاصی تعریف می شود تا در چارچوب ماموریت های تعریف شده بتوان در زمینه سلول های بنیادی و بیوتکنولوژی فعالیت های رویان را گسترش داد و زمینه بازگشت محققان ایرانی به کشور را فراهم کرد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها