Skip to content

فناوری های نوین: ماهواره شریف ست امسال به فضا پرتاب می شود.

معاون اجرایی رییس جمهوری گفت: امیدواریم امسال ماهواره شریف ست به فضا پرتاب شود.
دکتر محمد شریعتمداری در آیین افتتاح هفته جهانی فضا که در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد، افزود: پرتاب ماهواره، کار مشترک سازمان فضایی ایران و سایر سازمان های فعال در این عرصه است و امیدوارم سازمان فضایی در نخستین برنامه خود بتواند ماهواره ارزشمند «شریف ست» را به فضا پرتاب کند.

وی با اشاره به جلسات برگزار شده در خصوص ماهواره «شریف ست» اظهارداشت: جلسه ای نیز اخیرا با همه دست اندرکاران این ماهواره با حضور رییس سازمان فضایی ایران و معاونان پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف و مسوولان این پروژه مهم داشته ایم.

شریعتمداری از دانشگاه صنعتی شریف برای ارائه فناوری نوین و به روز در عرصه فضایی قدردانی کرد.

وی گفت: فضا در آینده متعلق به همه جهان است، همانطور که زمین امروز متعلق به همه است البته هر کشوری که بیشتر تلاش کند، قطعا سهم موثرتری از فضا خواهد داشت.

دکترشریعتمداری با یادآوری اینکه ایران در این زمینه سالهای متمادی به لحاظ تربیت نیروی انسانی دانشمند در زمینه علوم و تکنولوژی فضایی از کشورهای منطقه به طور قابل ملاحظه ای پیشرو است، اظهار داشت: اگر از این توانایی با ارزش با برنامه ریزی صحیح و اعمال مدیریت مناسب استفاده به جا داشته باشیم می توانیم از فرصت های آینده دنیا در عرصه فضا نیز بیشتر بهره مند شویم.

معاون اجرایی رییس جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران که از منادیان استفاده از فضای فضا به شکل صلح آمیز و پیشنهاددهندگان تضمین صلح آمیز بودن فعالیت های فضایی در جهان است، انشاءالله در آینده در این عرصه هم پیشتاز خواهد بود.

دکتر شریعتمداری درباره رویکرد دولت در حوزه فضا گفت: خوشبختانه دو سند مهم مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی برای فعالیت های حوزه هوا فضا ارائه کردیم که کلیات برنامه ها و تا حدوی نقشه راه برای رسیدن به اهداف را تعیین می کند.

وی با بیان اینکه دولت ها برای اجرای برنامه های چهار ساله خود مسیرهای کوتاه را انتخاب می کنند، گفت: در این دوره استفاده کاربردی از علوم و فنون فضایی در تسهیل بخشیدن به توسعه متوازن و پایدار اولویت برنامه های دولت است.

معاون اجرایی رییس جمهوری با بیان این که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امروز نمایشی از خرد و عقلانیت را به جامعه جهانی عرضه کرده است، تصریح کرد: امروز همه می دانند جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه ها به دنبال صلح پایدار بوده و علاقه مند است با تلاش گسترده هم گرایی را برای رسیدن به اهداف صلح آمیز جهان ایجاد کند.

دکتر شریعتمداری با یادآوری این که با چنین رویکردی به دنبال همکاری سازنده با همه کشورهای منطقه در حوزه فناوری فضایی خواهیم بود، افزود: در چنین رویکردی تلاش می کنیم پایانه هایی را در نقاط جغرافیایی بی بدیل ایران ایجاد کنیم تا در آینده نزدیک همه بتوانند در قالب شرکت، سازمان یا نهاد از آن بهره گیرند و علاقه مندان نیز استفاده کنند.

وی همچنین اظهارداشت: به عنوان مثال اگر پایگاهی برای پرتاب تاسیس کردیم، آن پایگاه، باید پایگاهی باشد که سایر کشورهای منطقه که علاقه مند به تولیدات فنی هستند، نیز از آن استفاده کنند؛ بدین ترتیب شرایط را برای همکاری سازنده فراهم کنیم.

معاون اجرایی رییس جمهوری، بازنگری در برنامه فضایی ۱۰ سال آینده کشور را ضروری دانست و گفت: البته این بازنگری به معنای تغییر ماهوی و انقلابی در برنامه ها نیست و پایه های برنامه ها تغییر نمی کند بلکه فقط زمان بندی و اولویت بندی در اجرای آنها تغییر پیدا می کند.

دکتر شریعتمداری خاطرنشان کرد: بازنگری برنامه فضایی کشور در کمیسیون راهبردی شورای فضایی کشور در جریان است و با نهایی شدن آن در اولین جلسه شورای فضایی مطرح و پس از تصویب شورا و تأیید رییس جمهوری، کشور را به سمت برنامه ای روشن در حوزه فضایی هدایت می کند.

وی یادآور شد: شاه بیت تغییر برنامه فضایی کشور این است که نگاهی کاربردی تر به موضوع فضا و استفاده از علم و فناوری فضایی در تسریع امر توسعه متوازن کشور، دارای اولویت بیشتری است. بنابراین هیچ کدام از موارد مورد تصویب در اهداف و برنامه های هوا – فضای کشور حذف نمی شود و همه مورد تأیید دولت است بلکه فقط زمان بندی و اولویت بندی در اجرای آنها تغییر می کند.

معاون اجرایی رییس جمهوری با اعلام اهتمام دولت تدبیر و امید نسبت به ادامه تلاش های علمی و پژوهشی در دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور در حوزه فضایی، گفت: مسیری که در حوزه فضایی در کشور انتخاب شده است مسیر درستی است و دولت بیش از پیش باید در این مسیر گام بردارد و از آن حمایت کند.

دکتر شریعتمداری به تلاش های پیدا و پنهان برخی کشورها در جذب مغزهای فضایی ایران اشاره و تصریح کرد: در آغاز هزاره سوم، قدم های خوبی در زمینه علوم فضایی برداشته شده و ظرفیت های مهمی در ایران در حوزه نیروی انسانی دانشمند در حوزه فضایی وجود دارد؛ هر چند در نقطه بسیار مطلوبی در حوزه علوم و فناوری فضایی نسبت به چند کشور دیگر قرار نداریم اما همه اهداف صلح آمیز فضایی کشورمان در تیر رس دیدبانان علم و فناوری فضایی کشور قرار دارد.

معاون اجرایی رییس جمهوری در ادامه با تأکید بر حساسیت دولت تدبیر و امید برای حفظ جوانان دانشمند کشور، گفت: این دارایی را باید محکم حفظ کرد و اجازه نداد جوانان متخصص و دانشمند کشورمان دچار یأس و نا امیدی شوند. مهمترین وظیفه سازمان فضایی به جز وظایف جاری، حفظ ذخایر ارزشمندی است که آنها علت این توانایی ها هستند.

دکتر شریعتمداری با بیان این که بخش قابل توجهی از ظرفیت های فضایی در کشورهای همسایه با تکیه بر علم و توانمندی دانشمندان ایرانی است، برنامه ریزی ارتباط منظم تر محترمانه بین دانشمندان فضایی در دنیا را به عنوان یک دستور کار مهم قلمداد کرد.

وی همچنین با یادآوری شعار هفته جهانی فضا مبنی بر «استفاده کاربردی تر از موضوع فضا و راه های کامل تر کردن استفاده از فضا»، از امکان رصد ماهواره ای تالاب ها و رودخانه ها، برگزاری کارگاه های آموزشی برای بررسی پدیده خشکسالی و ریزگردها، نشان دادن میزان تخریب و آتش سوزی پارک های جنگلی با استفاده از فناوری های فضایی و … به عنوان گام هایی در جهت این شعار نام برد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها