Skip to content

فناوری اطلاعات: ایجاد اولین دانشگاه مجازی ملی ایران تا ۲ سال آینده

مشاور وزیر علوم در فناوری ارتباطات از راه اندازی دانشگاه ملی مجازی خبر داد و گفت: زیر ساختهای فنی و آموزشی برای ایجاد این دانشگاه جامع الکترونیکی، در دست بررسی است و تلاش می شود این دانشگاه ظرف دو سال آینده راه اندازی شود.
دکتر محمد حسن شفازند در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این خبر افزود: ایجاد دانشگاه ملی مجازی از برنامه های وزارت علوم برای توسعه آموزش الکترونیک در کشور است. در حال حاضر دانشگاههای مختلف آموزش مجازی را آغاز کرده اند و برخی واحد ها و رشته ها را به صورت مجازی ارائه می دهند.
وی اظهار داشت: اگر چه دوره های مجازی موجود نیز می توانند به عنوان قدمهای اولیه ایجاد دانشگاه مجازی در نظر گرفته شوند، اما به دانشگاه جامع مجازی به معنای واقعی و با این تعریف که یک نظام مدیریتی ویژه بر آن نظارت کند، دست نیافته ایم و درحال برنامه ریزی برای ایجاد آن هستیم.
مشاور وزیر علوم در فناوری ارتباطات گفت: به همین منظور وزارت علوم در حال تأمین زیرساخت های سرعت و پهنای باند لازم برای ایجاد این دانشگاه است. همچنین نرم افزارهای مورد استفاده برای ارائه دروس  بر اساس scorn که قابل قبول جامعه جهانی است تهیه شده است.
وی اضافه کرد: در صورتی که تمامی دروس و مواد آموزشی این دانشگاه به صورت آنلاین به مخاطب ارائه شود به یک گیگا بایت پهنای باند اینترنت نیاز است که همکاری ها و هماهنگی های لازم در این زمینه نیز با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفته است.
دکتر شفازند درمورد سایر زیر ساخت های آموزشی برای ایجاد دانشگاه مجازی گفت: برنامه ریزی ها برای مواد درسی، آموزشی، توانمندی ها و نحوه اجرای این برنامه ها مانند تأمین اعضای هیئت علمی برای این دانشگاه نیز در معاونت آموزشی وزارت علوم در دست بررسی است.
وی با اشاره به مهمترین بخش این پروژه اضافه کرد: مشکل مدیریت متمرکز برای این دانشگاه یکی از موارد مهم در راه اندازی این دانشگاه به شماره می آید که نیاز به بررسی بیشتر دارد که در صورت برطرف شدن آن ظرف ۲ سال آینده این دانشگاه راه اندازی می شود.
مشاور وزیر علوم در فناوری اطلاعات گفت: یک دانشگاه مجازی جامع می تواند اهداف ما را در راستای همگانی کردن آموزش عالی، عدالت محوری در آموزش عالی، ایجاد ظرفیت و حذف کنکور تحقق بخشد.
وی با بیان اینکه دانشگاه مجازی فرهنگ علم و فن گرایی، تقویت ایده پردازی، تکمیل چرخه علم تا ثروت محقق می کند، افزود: این دانشگاه همچنین می تواند وزارت علوم را در دستیابی به هدف کاهش توسعه فضای فیزیکی دانشگاه ها که هزینه هنگفتی را ایجاد می کند نیز کمک کند. بدین ترتیب توسعه مجازی با استفاده از توانمندی های اعضای هیئت علمی تمامی دانشگاه ها امکانپذیر می شود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها