Skip to content

تقدیر از موسسه توسعه دانش و فناوری فرزان برای طراحی و راه اندازی سامانه گزارش دهی بیماری های واگیر

در مراسمی در مرکز بهداشت شمال تهران در روزهای پایانی سال ۹۵،  از موسسه توسعه دانش، پژوهش و فناوری فرزان جهت طراحی و راه اندازی سامانه گزارشدهی بیماریهای واگیر تقدیر به عمل آمد. این سامانه هم اکنون بصورت آزمایشی مورد بهره برداری قرار گرفته است و در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال استفاده است.

طراحی و اجرای سامانه گزارشدهی بیماریهای واگیر حاصل کار مشترک مرکز بهداشت شمال تهران و موسسه توسعه دانش، پژوهش و فناوری فرزان می باشد.

هدف سامانه گزارش دهی بیماری های واگیر (IRDR: Iranian Disease Reporting System) ، ثبت و ارسال گزارش بیماری‌ها توسط پزشکان و دیگر کارکنان سلامت به مراجع ذیصلاح بویژه مراکز بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی است.

مراکز بهداشتی – درمانی و پزشکان می توانند با پاسخ به حداکثر ۲ تا ۴  سوال و در مدت زمان چند ثانیه (کمتر از یک دقیقه) گزارش بیماری واگیر را به مرکز بهداشت ارسال نمایند. ارسال گزارش می تواند از دو طریق تلگرام یا وب سایت صورت گیرد.

سامانه گزارشدهی بیماری های واگیر می تواند بنحو چشمگیری، فرایند ثبت و گزارشدهی بیماریها توسط پزشکان و مراکز بهداشتی درمانی را تسهیل و تسریع نماید. همچنین امکان پیگیری بیماران از طریق این سامانه مهیاست؛ لذا این سامانه نقش مهمی در کنترل بیماری های واگیر و جلوگیری از بروز اپیدمی این بیماری ها خواهد داشت.

مدیران مراکز و شبکه های بهداشتی و در سطح کلان، مدیران نظام سلامت می توانند اطلاعات بیماری های واگیر و توزیع زمانی و مکانی آن را روی نقشه های جغرافیایی و از طریق داشبوردهای تصویری مشاهده نمایند. این امر، بستر تصمیم گیری های مبتنی بر شواهد را برای مدیران و سیاستگزاران سلامت فراهم می نماید.

از ویژگی های مهم این سامانه می توان به الگوریتم های هوشمند گزارش بیمار، نمایش لحظه ای و بی درنگ Real) Time) بروز ۲۱ بیماری روی نقشه، امکان پیگیری بیماران و ثبت نتایج پیگیری، ربات گزارش بیمار، گزارش بیمار با موبایل، گزارش بیمار در سایت (تحت وب)، سرویس مبتنی بر مکان (Location Based)، استفاده از سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS)، استفاده از سیستم های هوش کسب و کار (BI)، استفاده از پیام رسان های موبایل (Mobile Messenger) و سطح بندی در دسترسی اطلاعات و تجمیع آن ها برای مدیران ارشد اشاره کرد.

سامانه گزارشدهی بیماری های واگیر، در حال حاضر بصورت آزمایشی (Pilot) مورد بهره برداری قرار گرفته است و پس از این مرحله، طی مراسمی رونمایی و برای بهره برداری به عموم پزشکان و مراکز بهداشتی – درمانی و دانشگاه های علوم پزشکی معرفی خواهد شد.

طراحی و اجرای این سامانه با همکاری مشترک مرکز بهداشت شمال تهران و موسسه توسعه دانش، پژوهش و فناوری فرزان صورت گرفته است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها