Skip to content

روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی: اعلام رشد ۶۰ درصدی تولیدات علمی در این دانشگاه ها

در دو گزارش جداگانه توسط روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران و خبرگزاری مهر میزان رشد تولیدات علمی در دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی شهید بهشتی ۶۰ درصد اعلام شد.

در مراسمی که به مناسبت  آغاز سال تحصیلی ۸۶-۸۷  در محل تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در تاریخ ۱۶/۶/۸۶ با حضور رئیس جمهور، معاون اول و معاون علمی رئیس جمهور، وزرای بهداشت و علوم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تنی چند از اعضای شورای انقلاب فرهنگی استادان و مسئولین دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران برگزار شد، دکتر لاریجانی اظهار داشت: همانگونه که می‌دانیم به گفته رهبر انقلاب دانشگاه تهران نماد آموزش عالی کشور است. از تاریخ تاسیس این دانشگاه ۷۰ سال می‌گذرد و هر روز آموزش جدیدی در این دانشگاه شروع می‌شود که باعث پیشرفت و  ارتقای علمی کشور است.
وی افزود: در شرایط فعلی بیش از ۲۰۰ مرکز آموزش عالی در کشور وجود دارد که ۴۵ درصد آن در حوزه پزشکی فعال‌اند. ۲۰۰ مرکز تحقیقات در وزارت علوم مشغول کارند که ۴۰ مورد آن در حوزه وزارت بهداشت مشغولند.
وی درخصوص تولیدات علم در کشور اشاره کرد: تولیدات علمی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال گذشته از رشد ۶۰ درصدی برخوردار بوده است. ۱۶ مجله در دانشگاه به چاپ می‌رسد که بیش از ۲۰۰ هزار بار توسط کاربران خارجی و داخلی دانلود شده است. در تربیت استاد و دانشجو دانشگاه ما به خوبی ظاهر شده و بسیاری از استادان دانشگاه‌های دیگر از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.
رییس دانشگاه مشکلات درمانی را در کشور مهم برشمرد و گفت: مشکلات کشور در حوزه درمان اندک نیست ولی بیشتر آنها به دست توانای دانشگاهیان حل می‌شود.
در عالم پزشکی به علت کاربردی بودن این رشته مشکلات جامعه توسط تحقیقات پزشکی قابل حل بوده است و امروز تمام متدهای درمانی در کشور ما وجود دارد.
وی درخصوص ظرفیت رشته های تخصصی و فوق تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی تهران  گفت: ۵۰ درصد PhD های کشور در این دانشگاه تربیت می شود و اخیرا این ظرفیت افزایش پیدا نموده است. وی در مورد عملکرد این دانشگاه در ۲ سال گذشته افزود: ما دانشکده علوم نوین را در دانشگاه علوم پزشکی تهران تاسیس  و همچنین داروهای جدیدی وارد صنعت دارویی کشور کرده‌ایم که از جملهء آن داروی اریتروپوئیتن و داروی خوراکی تالاسمی است.
با توجه به میراث گذشته خود با دریافت  مجوز از وزارت علوم نسبت به تاسیس دانشکده طب سنتی و پذیرش دانشجوی طب سنتی اقدام کرده‌ایم، ۷۰۰۰ کتاب چاپ نشده پزشکی در سایت دانشگاه در حوزه طب سنتی داریم و همچنین درمانگاه‌های طب سنتی را در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران راه‌اندازی خواهیم کرد.
وی در پایان افزود: حدود ۴ میلیون نفر از جمعیت تهران تحت پوشش درمانی مستقیم این دانشگاه هستند. امر سلامت یک امر جدی است که دانشگاه ما به این مهم تاکید فراوان دارد. بسیاری از خدمات پزشکی که در گذشته در خارج از کشور انجام می‌شد امروزه در ایران و خصوصاً در این دانشگاه انجام می شود..
ایشان در پایان ابراز امیدواری کرد که با کمک مقام معظم رهبری و مسئولین ذیربط حرکت بزرگتری در زمینه علوم و فن آوری انجام شود.

همچنین در اظهار نظر مشابهی و همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی میزان رشد تولید علمی نیمه اول سال ۸۶ را ۶۰ درصد برشمرد و گفت: این میزان موفقیت نشان از عزم جدی محققان این دانشگاه در تولید علم دارد. در همین زمینه برنامه استراتژیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در همه زمینه ها تا دو ماه آینده، آماده خواهد شد.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علیرضا زالی در نشست خبری در تشریح برنامه های جدید این دانشگاه، یاد آور شد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم اکنون دارای ۸ دانشکده است که به زودی ۳ دانشکده جدید طب سنتی در عصر اسلامی، فناوری های نوین و آموزش علوم پزشکی به جمع دانشکده های این دانشگاه اضافه می شود.
وی با اشاره به راه اندازی رشته های جدید در این دانشگاه خاطرنشان کرد: رشته های طب سنتی و اخلاق و حقوق پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد و رشته داروسازی سنتی در مقطع دکتری تخصصی (PhD) از جمله رشته های دانشکده طب سنتی خواهد بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: دانشکده فناوری های نوین نیز که از مصوبات شورای گسترش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است به زودی با پذیرش دانشجو در رشته های نانوفیزیک پزشکی، پزشکی مولکولی و بیولوژی سلولی در مقطع دکتری تخصصی (PhD) راه اندازی خواهد شد. البته برای راه اندازی این رشته ها به صورت مشترک با مراکز تحقیقات فیزیک نظری و سلولی و مولکولی تأسیس شده است.
وی همچنین از راه اندازی مقطع دکتری تخصصی (PhD) رشته اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت، آمار زیستی در دانشکده پیراپزشکی و رشته های پرتئومیکس و ژنومیکس در سال جاری تحصیلی خبر داد.
به گزارش مهر، زالی به رشته های در دست برنامه ریزی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: فلوشیپ رشته طب سالمندان و درمان و هدایت بیماران صعب العلاج نیز به زودی در دانشگاه ایجاد می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: رشته های پزشکی ترافیک، بیومکانیک ترافیک و ارتقاء ایمنی از رشته هایی است که برای راه اندازی در این دانشکده برنامه ریزی شده است و در کنار آن مرکز تحقیقات ارتقاء ایمنی نیز راه اندازی خواهد شد.
زالی با اشاره به ایجاد رشته آموزش پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد و به صورت مجازی برای نخستین بار در کشور، یاد آور شد: تاکنون ۱۵۰ نفر از اعضای هیئت علمی برای شرکت در این دوره ثبت نام کرده اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: برنامه اصلاحات رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان برنامه نمونه در منطقه مدیترانه شرقی محسوب می شود و خوشبختانه مرکز توسعه و مطالعات دانشگاه به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت نیز بر وجه بین المللی آن افزوده است.
وی یاد آور شد: با توجه به ممنوعیت ورود دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور به ۷ دانشگاه تیپ یک از جمله شهید بهشتی، تفاهم نامه ای با دانشگاه های علوم پزشکی تیپ دو و سه به امضاء رسیده که از طریق این دانشگاه ها در واحد بین المللی دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های معتبر خارجی پذیرفته شوند که دانشگاه های بوشهر و هرمزگان از جمله این دانشگاه های تیپ دو هستند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها