Skip to content

اخبار دانشگاهی: دانشگاه ها نیازمند حمایت بیشتری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: علی رغم پیشرفت های جدی در حوزه علوم با سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور فاصله جدی داریم و درخواست ما این است که دانشگاه ها برای رسیدن به یک جهش علمی به طور جدی مورد حمایت قرار گیرند.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر باقر لاریجانی امروز در آئین گشایش سال تحصیلی دانشگاهها در تالار علامه امینی دانشگاه تهران با بیان این مطلب افزود : سرآمدی در جهان و تبدیل به قطب علمی اول منطقه، نیازمند حمایت جدی از دانشگاه های کشور است.
وی با اشاره بیانات مقام معظم رهبری در خصوص دانشگاه تهران و عنوان نماد آموزش عالی یاد آور شد: تاریخ ۷۰ ساله این دانشگاه تاریخ آموزش جدید و نوین در ایران است. هم اکنون در شرایط سال تحصیلی جدید را آغاز می کنیم که رئیس جمهوری با دفاع قاطع خود در آمریکا، یک موفقیت جهانی کسب کرده است و افکار جهانی، قضاوت صحیحی را در مورد نگرش ایرانیان خواهند داشت.
دکتر لاریجانی با برشمردن تعداد مراکز آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی کشور خاطرنشان کرد: ۱۴۰ مرکز تحقیقاتی و ۴۵ دانشگاه علوم پزشکی کشور در طول سال های اخیر رشد فزاینده ای را داشته است.
وی از رشد ۳۰ درصدی سایت هایی که مقالات ایرانی در آنها به چاپ می رسد خبر داد و گفت: در همین زمینه دانشگاه علوم پزشکی تهران با یک رشد ۶۰ درصدی مواجه بوده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: ۱۶ مجله دانشگاه علوم پزشکی تهران در یکسال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار بار مورد مراجعه قرار گرفته و برخی مقالات بیش از ۸۰ بار بازدید شده اند.
وی با اشاره به رشد علمی ۷ دانشگاه بزرگ کشور، دانشگاه علوم پزشکی تهران را تنها دانشگاه حوزه علوم پزشکی در این رتبه دانست و گفت: رسالت تحقیقاتی حل بخشی از مشکلات جامعه و درنوردیدن مرزهای دانش بر عهده دانشگاه های علوم پزشکی است.
دکتر لاریجانی گفت: متاسفانه بیش از ۹۰ درصد تحقیقات دنیا تنها کمتر از ۱۰ درصد مشکلات جامعه را حل می کند اما در عالم پزشکی این مسئله به دلیل کاربردی بودن با استفاده از متدهای روز سهم بیشتری را از برطرف کردن نیازها به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به وجود بیش از ۵۰ رشته تخصصی و فوق تخصصی در کشور و دو برابر شدن ظرفیت پذیرش دانشجویان دکتری تخصصی در این دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران در مسیر مرزهای نوین دانش در علوم و فناوری های جدید حرکت می کند و در این راه تولید داروهای جدید در مرکز رشد و پذیرش دانشجو از مقطع لیسانس بخشی از این حرکت است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص رشته طب سنتی خاطرنشان کرد: پس از طراحی این رشته و ایجاد دانشکده طب سنتی، وب سایتی برای این رشته طراحی شده است که تاکنون بیش از ۷ هزار کتاب چاپ نشده در این سایت وارد شده اند و به زودی درمانگاه طب سنتی در بیمارستان امام خمینی (ره) و داروخانه طب گیاهی راه اندازی می شود.
وی همچنین در خصوص بخش خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران از ۱۲۰ هزار مورد بستری و یک هزار عمل جراحی در ماه در واحدهای بیمارستانی این دانشگاه خبر داد و گفت: مهرماه سال جاری نیز جشن دو هزارمین پیوند مغز استخوان را در دانشگاه خواهیم گرفت و ایران هم اکنون به عنوان یکی از سه کشور اول جهان که این عمل جراحی را انجام می رسانند، شناخته شده است.
دکتر لاریجانی از ایجاد مجله ایده پردازی نوین در دانشگاه علوم پزشکی تهران برای ثبت ایده پردازی در حوزه سلامت و نوآوری های جدید خبر داد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها