Skip to content

دیدار استادان دانشگاه ها با مقام معظم رهبری

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامیدر دیدار با صدها نفر از استادان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی پیشرفت، عزت و هویت ملی – اسلامی کشور را به تلاش جدی در زمینه علم و پژوهش منوط دانستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار صدها نفر از استادان دانشگاهها، پیشرفت، عزت و هویت ملی – اسلامی کشور را به تلاش جدی در زمینه علم و پژوهش منوط دانستند و تأکید کردند: باید با ارائه مستمر فکر دینیِ نو، عمیق، مستدل، تحسین برانگیز و قانع کننده، ارتقای فکر دینی در دانشگاهها را با جدیت دنبال کرد.
ایشان جلسه سالیانه با استادان دانشگاهها را نمود احترام نظام به اصحاب علم و تحقیق برشمردند و افزودند: طرح دیدگاههای استادان و پژوهشگران در این گونه جلسات، مجموعه تصمیم گیران نظام را به اتخاذ تصمیمات و تدابیر مناسب برای پیشرفتهای علمی و دانشگاهی هدایت می کند.
حضرت آیت الله خامنه ای با یادآوری تاریخ و تمدن پرافتخار کشور خاطرنشان کردند: اگر با همان آهنگِ ایران پس از اسلام، به رشد علمی ادامه می دادیم ملت ایران امروز در قله علمی جهان جای داشت. اما به دلایل گوناگون، کشور از لحاظ علمی عقب مانده نگه داشته شد که این خسارت عظیم امروز باید به برکت استقرار نظام کارآمد در کشور، بیداری ملت و صحنه گردانی نخبگان در صحنه های مختلف، جبران شود.
رهبر انقلاب اسلامی، سند چشم انداز ۲۰ ساله را، دستورالعملی برای پیشرفت واقعی ایران دانستند و تأکید کردند: مسئولان برای تحقق همه اهداف پیش بینی شده در سند چشم انداز از جمله تبدیل ایران به مرجع الهام بخش علمی در منطقه و جهان راهکارهای اجرایی مشخص کنند.
ایشان با اشاره به حساسیت صحیح استادان دانشگاهها درباره تهیه نقشه جامع علمی کشور افزودند: این کار نباید با تأخیر انجام شود و شورایعالی انقلاب فرهنگی باید با استفاده از فرزانگان و نخبگان، یک نقشه علمیِ «جامع، عمیق و کامل» تهیه کند تا براساس آن برای دانشگاهها برنامه ریزی شود.
رهبر انقلاب اسلامی به سفارشهای مکرر خود به مسئولان ذیربط درباره اهمیت دادن به مسئله تحقیق و پژوهش اشاره کردند و افزودند: دانشگاهها نیز اعتبارات مربوط را به درستی جذب و مصرف کنند.
ایشان تحقیق و پژوهش را منبع «تغذیه و رشد» بخشهای آموزشی و علمی کشور دانستند و تأکید کردند: اگر پژوهش را جدی نگیریم همچنان با مشکل وابستگی به منابع علمی خارجی و «عدم استقلال علمی و دانشگاهی» کشور روبه رو خواهیم بود.
حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه افزودند: البته ما با همه مراکز علمی جهان تعامل و تبادل خواهیم داشت و همچنان که قبلاً گفته شده است از علم آموزی ابایی نداریم اما نمی خواهیم همیشه شاگرد و دنباله رو بمانیم بلکه می خواهیم به جایی برسیم که در مبادلات علمی نیز تأثیرگذار باشیم.
رهبر انقلاب اسلامی با توجه به حضور مسئولان نهاد نمایندگی ولی فقیه در جلسه، به طرح مبحث مهم ضرورت ارتقای فکر دینی در دانشگاهها پرداختند و خاطرنشان کردند: مسئولان دانشگاهها نیز در زمینه دینی کردن محیط دانشگاهها وظایفی دارند اما اصلی ترین وظایف برعهده روحانیان فعال در نهاد نمایندگی است و آنها باید با ارائه مستمر فکر «نو، عمیق، مستدل، تحسین برانگیز و قانع کننده دینی»، ارتقای فکر دینی در دانشگاهها را با کمال جدیت دنبال کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای، فرد فرد دانشجویان را مخاطبان نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها دانستند و افزودند: می توان با منطق قوی، اعتماد به نفس و اعتماد به منطق قوی اسلامی، دلها را جذب کرد همانگونه که اخیراً در دانشگاه کلمبیا این مسئله، به خوبی اتفاق افتاد.
ایشان به تمهیداتی که امریکایی ها در دانشگاه کلمبیا تدارک دیده بودند اشاره کردند و افزودند: فعال شدن همه امکانات رسانه ای و رفتار تأسف برانگیز و غیردانشگاهی رئیس دانشگاه کلمبیا، با هدف عصبانی یا منفعل کردن رئیس جمهور صورت گرفته بود تا آن را به عنوان یک سند، مبنای جنجالهای تبلیغاتی قرار دهند اما به خواست پروردگار، و به علت استفاده صحیح از منطق دین و اعتماد به این منطق قوی، نتیجه دقیقاً برعکس شد و حاضران این منطق را تأیید و تصدیق هم کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تشریح نگاه عمیق اسلام به علم در جلسه دانشگاه کلمبیا افزودند: مطالبی که در آن جلسه مطرح شد، در ذهن دانشجویان آن جلسه و در محیطهای دانشگاهی، همچنان مطرح خواهد بود و سئوالات مختلفی را در افکار آنان به دنبال خواهد آورد.
حضرت آیت الله خامنه ای، منطق و نظر اسلام در مسائل مختلف را، جذب کننده دلها و اذهان دانستند و تأکید کردند: امروز در دنیای غرب، خلایی اساسی به وجود آمده است که پاسخهای لیبرال دمکراسی قادر نیست آن خلاء را پر کند در حالیکه اسلام در دنیای فکر و اندیشه، حقاً و انصافاً منطق قوی، حرفهای «نو، جذاب و پرطراوتی» دارد.
ایشان ارائه منطق قوی اسلام به زبان دانشجویی را وظیفه اصلی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه برشمردند و افزودند: باید مراقب بود که خلاء فکری برای روشنفکر و دانشجو به وجود نیاید.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکیدبر لزوم عمق بخشیدن به تبلیغات و شیوه های ارائه مسائل دینی در دانشگاهها افزودند: نگاه نو و مبتکرانه به مسائل دینی و فکر اسلامی، منطبق با معیارهای روشنفکری است که در این نگاه با تکیه بر اصول و مبانی اسلام، ابعاد جدیدی که با گذشت زمان ظهور پیدا کرده است، درک و بیان می شود و این مسئله در ارتقای فکر دینی در دانشگاهها تأثیر فراوان خواهد داشت.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین، استادان دانشگاهها را به «شاگردپروری» توصیه کردند و افزودند: ارزش و اعتبار استاد، همانگونه که در حوزه های علمیه نیز رایج است، به شاگردان برجسته ای است که با اهتمام و تلاش آن استاد، تربیت می شوند و لازم است استادان و نخبگان دانشگاهها، به این مهم، توجه بیشتری کنند.
ایشان، حضور منظم استادان در دانشگاهها را، باعث ارتباط عمیق و گسترده تر دانشجو و استاد خواندند و خاطرنشان کردند: این حضور به پرورش شاگردان نخبه نیز کمک خواهد کرد.
در این دیدار که ۲ ساعت طول کشید دکتر باقر لاریجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران حمایت استادان دانشگاهها را از سخنرانی و مباحث منطقی رئیس جمهور در دانشگاه کلمبیا اعلام کرد و با اشاره به تلاش های شورایعالی انقلاب فرهنگی برای تهیه نقشه جامع علمی کشور گفت: کمیته های شورایعالی انقلاب فرهنگی با جدیت مشغول کار برروی نقشه جامع علمی کشور هستند.
در ابتدای این دیدار همچنین آقایان دکتر عبدالرضا پازوکی استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته جراحی عمومی
دکتر علی اعظم خسروی استادیار دانشگاه شاهد در رشته فیزیک
دکتر رضا روستا آزاد دانشیار دانشگاه صنعتی شریف در رشته بیوتکنولوژی و شیمی
دکتر غلامحسین حیدری عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
دکتر شمس الدین حجازی استادیار دانشگاه علوم پزشکی قم در رشته مغز و اعصاب
دکتر علی اصغر افتخاری استادیار دانشگاههای امام صادق (ع) و علامه طباطبایی
دکتر بهزاد عین اللهی استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در رشته نفرولوژی
و خانم ها دکتر نخعی استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران و فوق تخصص گوارش کودکان
دکتر سلطانخواه دانشیار دانشگاه الزهرا دررشته ریاضی
و دکتر وحید دستجردی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران
به بیان دیدگاههای خود درخصوص مسائل مختلف دانشگاهی، پژوهشی و علمی پرداختند. محورهای مطالبی که استادان دانشگاهها بیان کردند به این شرح است:
• توجه به علوم و فناوریهای نوین به ویژه در رشته های نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی
• برنامه ریزی و تلاش بیشتر برای تحقق ایده راهبردی وحدت حوزه و دانشگاه
• ارتقای جایگاه علوم انسانی و به روز کردن، اسلامی کردن و بومی کردن علوم انسانی
• توجه و سرعت بیشتر در تهیه نقشه جامع علمی کشور و استفاده از همه ظرفیتها برای تحقق این مهم
• انتقاد از کاهش بودجه پژوهش و تأکید بر لزوم سرمایه گذاری بیشتر در طرحهای پژوهشی
• ترویج تفکر و بینش بسیجی در مراکز علمی به عنوان زمینه ساز شتاب بیشتر روند رونق علمی کشور
• شتاب بیشتر دستگاهها و مراکز مختلف برای حرکت متناسب با اهداف سند چشم انداز بیست ساله
• ضرورت توجه بیشتر به مقوله عدالت در توزیع امکانات و اعتبارات مربوط به سلامت و بهداشت و درمان در سراسر کشور
• توجه بیشتر به مفاخر و منابع تمدن ایرانی – اسلامی در دانشگاهها و برنامه ریزیهای آموزشی در این زمینه
• هدایت پایان نامه های دانشجویی بر مبنای نیازهای حقیقی جامعه
• توجه کامل به علم، عقل و عزم به عنوان سه رکن رشد و پیشرفت کشور
• و تدوین نظام جامع امور فرهنگی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی.
در پایان این دیدار نمازجماعت مغرب و عشا به امامت حضرت آیت الله خامنه ای اقامه شد و سپس حاضران روزه خود را به همراه رهبر انقلاب اسلامی افطار کردند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها