Skip to content

تجاری‌سازی: آیین نامه تجاری‌سازی نتایج تحقیقات به وزارت علوم ارائه شد

رئیس سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران از ارائه آیین نامه تجاری سازی نتایج تحقیقات و فناوری به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد.

به گزارش خبر نگار مهر، دکتر غلامحسین رحیمی در کارگاه آموزشی تجاری سازی فناوری گفت : آیین نامه تجاری سازی نتایج تحقیقات فناوری برای اولین بار توسط واحد توسعه فناوری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران تدوین و به وزارت علوم پیشنهاد شد.

دکتر رحیمی مسئله تجاری سازی را از مقولات دشوار در کشور دانست و افزود: تولید فناوری زنجیره ای از ایده تا تولید است که ما خیلی از بخش‌های این زنجیره را هنوز طراحی نکرده‌ایم.

وی هدف تجاری سازی را تبدیل نوآوری به محصول مورد تقاضا دانست و ادامه داد: آنچه که باعث شد نام عده‌ای به عنوان مخترع در تاریخ ثبت شود این است که اختراع آنها به کالا و محصول تبدیل شد.

رئیس سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران به جایگاه ایران در زمینه تجاری کردن فناوری اشاره کرد و با بیان اینکه برای بسیاری از تحقیقات نمی‌توان لفظ کاربردی را اطلاق کرد، گفت: دانشگاه‌ها که باید مولد فناوری باشند در سال‌های اخیر پژوهش را در راس ماموریت‌های خود قرار داده و از آموزش محوری به پژوهش محوری سوق یافته‌اند.

دکتر رحیمی اضافه کرد: اگر بخواهیم بعد از ۲۰ سال در منطقه حرفی در زمینه علم و فناوری داشته و در توسعه فناوری مشارکت داشته باشیم باید تولیدات فناوری کشور قابلیت تبدیل به محصول را داشته باشند.

وی اظهار داشت: در هر سال از میان انبوهی از ایده ها فقط بخشی از آن تبدیل به کالا و در دسترس جامعه قرار می‌گیرد. این بخش نیز در کشور ما بسیار اندک است.

دکتر رحیمی تاکید کرد: برای موفقیت در زمینه تجاری سازی فناوری باید شرایط و محیط کشور را برای اجرای برنامه‌های تجاری سازی شناسایی کنیم.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها