Skip to content

سیاستگزاری پژوهش: برنامه ایران برای قرار گرفتن میان ۱۵ کشور برتر علمی دنیا طی ۱۰ سال آینده

دکتر محمد مهدی زاهدی گفت: ایران قصد دارد در ۱۰ سال آینده جزء ۱۵ کشور برتر جهان از نظر علمی قرار گیرد که به طور حتم با سرمایه‌گذاری و توجه به تحصیلات تکمیلی پتانسیل دستیابی به این جایگاه وجود دارد.

دکتر محمد مهدی زاهدی با بیان این مطلب افزود : بر اساس گزارش توسعه انسانی سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ ، در ایران تعداد پژوهشگران شاغل در فعالیت های تحقیق و توسعه طی سال‌های ۲۰۰۳- ۱۹۹۰ برابر ۴۶۷ نفر در هر میلیون نفر بوده است.

وی اضافه کرد : در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ پژوهشگر در هر میلیون نفر جمعیت وجود دارد که هنوز نسبت به استانداردهای جهانی یعنی ۱۴۰۰ نفر عقب هستیم اما قصد داریم در ۱۰ سال آینده به جایگاه ویژه ای دست یابیم و در میان ۱۵ کشور برتر دنیا در زمینه علمی قرار گیریم.

دکتر محمد مهدی زاهدی در مورد وضعیت مستندات علمی نیز گفت: در سال ۲۰۰۶ تعداد مستندات محققان ایرانی در ISI کمتر از ۷ هزار بود که امسال به وجود اینکه تا پایان سال میلادی ۲ ماه باقی مانده است تعداد مستندات علمی محققان ایرانی از مرز ۸ هزار گذشت.

وی ادامه داد : ترکیه در سال گذشته بیش از ۱۷ هزار و مصر حدود ۳۵۰۰ مستندات نمایه شده در ISI داشتند که این میزان هنوز در سال ۲۰۰۷ از سوی محققان این دو کشور تولید نشده که این امر نشان دهنده سرعت رشد بالای تولید علم در ایران در جهان اسلام و منطقه است.

دکتر زاهدی تاکید کرد : با وضعیت موجود لازم نیست در تولید علم و مقالات علمی ایران ۱۷ سال برای تحقق اهداف چشم انداز صبر کند. خوشبختانه با برنامه ریزی منسجم می توان در ۵ سال آتی به به اهداف چشم انداز در زمینه تولید مقاله و مستندات علمی رسید.

وی به رشد تحصلات تکمیلی در کشور در دولت نهم و حمایت از محققان اشاره کرد و گفت: این عوامل عامل اصلی رشد علمی ایران به شمار می آیند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها