Skip to content

اخلاق در پژوهش: در زمینه اخلاق پزشکی تحقیقات گسترده‌ای در ایران انجام می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران توجه به جنبه‌های اخلاقی را در توسعه تحقیقات بهداشتی کشورهای منطقه ضروری دانست.

بنابر گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در اجلاس بین المللی تحقیقات بهداشتی که نماینده دفتر منطقه شرق مدیترانه سازمان جهانی بهداشت (EMRO)، رئیس TDR، نماینده WHO، عضو دبیرخانه باماکو و نمایندگانی از کشورهای افغانستان، آذربایجان، بحرین، اندونزی، ایران، عراق، لبنان، مراکش، پاکستان، قطر، عربستان سعودی، سودان، سوریه، تاجیکستان، تایلند و ترکیه دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، دکتر لاریجانی به فعالیت‌های انجام شده در زمینه اخلاق پزشکی در ایران اشاره کرد و گفت: بروز مشکلات اخلاقی در تحقیقات موجب شده در زمینه اخلاق پزشکی تحقیقات گسترده‌ای در ایران انجام شود.

دکتر لاریجانی همچنین به اخلاق پزشکی و ملاحظات آغاز حیات اشاره کرد و گفت: نگرش فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف به ارزش حیات انسانی، زمان شروع حیات انسانی، جنین و توجه به دوران قبل از حیات از جمله مباحث مهم در اخلاق پزشکی هستند که با کمک کدهای اخلاقی می‌توانیم تصمیمات مناسبی را  در مواجه با این موضوعات اتخاد کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین بر لزوم توجه به بحث پیوند اعضا، رفتار پزشک با بیمار و نگرش پزشکی از دیدگاه اسلام و مبانی فلسفی در اخلاق پزشکی تاکید کرد و گفت: یکی از اصول مهم در اخلاق پزشکی رعایت عدالت و توانایی فرد برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه است.

وی در ادامه سخنان خود،  تعهدات و رفتار حرفه‌ای، ارتباط پزشک و بیمار، اتونومی و رازداری، خطاهای پزشکی، اخلاق در پژوهش، تخصیص منابع و عدالت، مسائل اخلاقی در مراقبت‌های پایان حیات، مباحث اخلاق پزشکی قبل از تولد انسان، مباحث نوین در پزشکی (کلونینگ، پیوند اعضاء، ژنتیک پزشکی، روش‌های کمک باروری) را از مباحث کاربردی در مبحث اخلاق پزشکی عنوان کرد.
دکتر لاریجانی همچنین به توجه مسئولین نظام در مبحث اخلاق پزشکی اشاره کرد و گفت: در فرهنگ اسلامی چهار اصل اخلاق پزشکی قابل قبول است اگر چه کاربرد آن با هم تفاوت دارد و مسئولین نظام در ایران نیز به این مهم توجه ویژه‌ای دارند.

وی همچنین به مقالات ارائه شده در زمینه اخلاق پزشکی توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و افزود: اجرای کدهای اخلاق در تحقیقات بایو اتیکس کار اساسی بود که به کمک وزارت بهداشت انجام شده و تا کنون ۲۶ راهنمای اخلاقی در این خصوص تدوین شده است.

رئیس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به تأسیس کتابخانه اخلاق پزشکی اشاره کرد و گفت: دوره آموزشی اخلاق پزشکی در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه علوم پزشکی تهران ایجاد شده و کتاب‌های اخلاق پزشکی نیز در دروس دانشجویان مقطع پزشکی گنجانده شده است و همچنین سمینارها و دوره‌های آموزشی کوتاه مدتی نیز در این خصوص تشکیل شده تا آموزش‌های لازم را به پزشکان ارائه نماید.

دکتر لاریجانی همچنین به سایت اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و گفت: علاقمندان در زمینه اخلاق پزشکی می‌توانند به این سایت مراجعه نمایند و از مقالات موجود در این سایت بهره‌مند شوند.

وی همچنین افزود: در سال ۱۹۹۷ قانون مرگ مغزی در کشور تصویب شده و قوانینی درخصوص پیوند اعضا و سقط جنین نیز به تصویب رسیده است که جزئیات آن در ژورنال‌های بین المللی به چاپ رسیده است.

وی در پایان سخنان خود به ارتباط میان فلسفه، حقوق و اخلاق در علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: برای اینکه راه حل مناسبی در زمینه علوم نوین پزشکی اندیشده شود لازم است که موضوعات اخلاق پزشکی مورد توجه قرار گیرد و دامنه آن در کشورهای اسلامی توسعه یابد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها