Skip to content

بودجه پژوهش: معاون پژوهشی وزیر علوم خواستار نظارت جدی بر اجرای بند واو تبصره ۹ شد.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به بند “و” تبصره ۹ مبنی بر اختصاص حداقل یک درصد بودجه دستگاههای اجرایی به پژوهش گفت: آئین نامه اجرایی دقیقی برای اجرای این بند در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری سابق تصویب شد و درخواست ما این است که شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری نظارت جدی برای تحقق این بند صورت گیرد.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر منصور کبگانیان امروز در مراسم گرامیداشت پژوهش و فناوری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان این مطلب گفت : اعتراف می کنیم که از پتانسیل ایجاد شده توسط مقام معظم رهبری در زمینه پژوهش استفاده نکرده ایم. شاید در کشورهای دنیا بی سابقه باشد که شخص اول کشوری به این جدیت وارد حمایت از بحث علم و فناوری شده باشند.
وی از درخواست برای نقش جدی تر ایران در OIC خبر داد و افزود : این درخواست مورد تصویب قرار گرفته است و به طور رسمی اعلام شد که ایران برای ایجاد نظام رتبه بندی دانشگاهها محور قرار بگیرد که البته این کاری مشکل است.
کبگانیان دانشگاهها را به دو دسته پژوهش محور و آموزش محور تقسیم کرد و گفت : برخی دانشگاهها از خبرگی در دوره های کارشناسی برخوردار هستند اما متاسفانه برخورد ما این است که می خواهیم فعالیتهای تحصیلات تکمیلی دانشگاههای آموزش محور را نیز به سرعت و با شدت دانشگاههای پژوهش محور افزایش دهیم. البته که دانشگاههای آموزش محور نیز باید حداقلی از پژوهش را داشته باشند.
وی “آموزش” را صیقل “پژوهش” و “پژوهش” را نیز صیقل “آموزش” دانست و گفت : دانشگاههای پژوهش محور نیز باید حداقلی از آموزش را داشته باشند و همین طور باید حداقلی از پژوهش نیز در دانشگاههای آموزش محورمان انجام شود زیرا اگر استادی در دانشگاه صرفا آموزش دهد و به پژوهش نپردازد بعد از مدتی یکنواخت می شود و به تعبیری فسیل خواهد شد.
معاون پژوهشی وزیر علوم افزود: اسراف است اگر دانشگاهی که در مرزهای دانش حرکت می کند و قدرت رقابت با دانشگاههای دذیا را دارد، مجبور کنیم تا به دلیل کمبود امکانات و اعتبارات اقدام به پذیرش دانشجوی اضافه، شبانه و … کند و بر عکس این هم اسراف است اگر دانشگاهی که در حوزه آموزشی خبره است آن را مجبور کنیم که تحصیلات تکمیلی بگیرد در حالی که زیرساختها را ندارد.
منصور کبگانیان با انتقاد از افراط و تفریط در زمینه نمایه سازی آثار علمی گفت : برخی افراط می کنند و می گویند کلیه پژوهشهای یک محقق صرفا محدود به مقالات علمی است و کلیه مقالات را نیز معطوف به مقالات بین المللی دانسته و آن دسته مقالات را مورد توجه می دانند که فقط در ISI نمایه شده باشد. برخی نیز تفریط می کنند.
وی با بیان اینکه فعالیتهای یک استاد با مولفه های متعددی در رابطه با تولید علم و فناوری قابل اندازه گیری است از پژوهشگران خواست تا دچار افراط  و تفریط نشوند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها