Skip to content

فناوریهای نوین: در زیست فناوری فرایند تبدیل ایده به محصول به خوبی نمایان می شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه رشد فزاینده توجه به بیوتکنولوژی و زیست فن�?ور�? در کشور در سالهای اخیر و دو سال گذشته چشمگیر بوده است، گفت: در عرصه تولید علم و تربیت نیروی متخصص بیوتکنولوژی در دو سال گذشته شاهد رشد بسیاری بودیم به طوری که ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته دو برابر شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر کامران باقری لنکرانی صبح امروز در پنجمین همایش ملی بیوتکنولوژی، اولین همایش بین المللی ژنومیکس و بیوتکنولوژی سلامت و چهارمین همایش ژنتیک معلولیتها در سالن اجلاس سران با بیان اینکه استقبال کم نظیر از این سه همایش حاکی از رشد زیست فناوری، ژنتیک و ژنومیکس در کشور است، گفت: در مقایسه با همایشهای اولیه میزان حضور افراد و مقالات ارائه شده به این همایش افزایش یافته و مقالات نیز از کیفیت بالاتری نسبت به سالهای گذشته برخوردار هستند.
وی با اشاره به همزمانی سه همایش ملی بیوتکنولوژی، اولین همایش بین المللی ژنومیکس و بیوتکنولوژی سلامت و چهارمین همایش ژنتیک معلولیت ها افزود: این همزمانی فرصت گرانقدری است که شاهد ارتباط هدفمند بین رشته ای علوم باشیم.
وزیر بهداشت با اشاره به نقش مهم پژوهشگران زیست فناوری در رابطه با صنایع مرتبط با آن افزود: در زیست فناوری فرایند تبدیل ایده به محصول به خوبی نمایان می شود و بر خلاف بسیاری از عرصه های دیگر، پژوهشگران این رشته بیشتر از صنایع بهره مند می شوند.
باقری لنکرانی بر نقش شبکه های تحقیقاتی در زمینه بیوتکنولوژی تاکید کرد و گفت: در زیست فناوری و بیوتکنولوژی شاهد شبکه های متعددی هستیم که نوعی هم افزایی را در عرصه تحقیقات به وجود آورده اند و در حال حاضر وارد مرحله همکاری با شبکه های منطقه ای در این زمینه شده ایم به طوری که در این همایش شبکه منطقه ای مدیترانه ای ژنومیکس حضور دارد.
به گزارش مهر، وزیر بهداشت در مورد زیر ساختهای لازم برای توسعه پژوهش در بخش زیست فناوری اظهار داشت: کشور ما در زمینه ایجاد زیر ساختهای لازم مانند تدوین قوانین و مقررات، تربیت نیروی انسانی در عرصه زیست فناوری موفق عمل کرده و در حال حاضر نیز در حال تدوین برخی قوانین مطابق با استانداردها و باورهای عمیق خودمان هستیم.
وی با اشاره به نیروی انسانی متخصص در زیست فناوری پزشکی افزود: در مطالعات صورت گرفته افرادی در زیست فناوری پزشکی موفق تر بوده اند که هم در علوم پایه و هم در علوم بالینی فعالیت داشته اند. بر این اساس در وزارت بهداشت تصمیم گرفتیم تسهیلاتی را برای ورود متخصصین علوم بالینی به رشته های علوم پایه فراهم کنیم.
باقری لنکرانی در مورد همکاری دستگاههای اجرایی برای رشد و توسعه زیست فناوری در کشور گفت: خوشبختانه وزارت خانه های بهداشت، علوم، کشاورزی، صنایع و سازمان حفاظت محیط زیست فعالیتهای خوبی را در این زمینه داشته اند و توانسته ایم با توجه به اهمیت زیست فناوری در سند چشم انداز از همه توانمان استفاده کنیم.
به گزارش مهر، وزیر بهداشت در مورد رشد و پیشرفت علم ژنتیک در کشورمان اظهار داشت: در خصوص توجه به بیماریهای ژنتیک، رشد خوبی داشته ایم. در این عرصه یکی از مهمترین فعالیتها، برنامه غربالگری تالاسمی است که به وسیله آن با کاهش چهار برابری متولیدن تالاسمی مواجه بوده ایم در این راستا طرح غربالگری بیماری فنیل کوتونریا نیز در دست اجراست.
وی گفت: ژنتیک نه تنها علمی برای دانستن بلکه یک علم خدماتی محسوب می شود و هم اکنون در شبکه بهداشتی ما عجین شده است به طوری که ژن درمانی و تشخیصهای قویتر بیماریها در این عرصه در حال پیگیری است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها