Skip to content

آموزش پژوهش: برنامه وزارت بهداشت برای افزایش تعداد پژوهشگران: ایجاد دوره دکتری تخصصی همراه با پژوهش

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از برنامه ریزی وزارت بهداشت برای افزایش تعداد محققین کشور خبر داد و گفت: در طی ۵ سال گذشته تعداد محققین رشد کمی داشته است که بر اساس یک برنامه ریزی صحیح اقدام به افزایش تعداد این افراد خواهیم کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد واسعی امروز در مراسم تقدیر از پژوهشگران دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: تعداد محققان کشور از ۹ هزار و ۵۰۰ نفر به ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است که با توجه به پتانسیل تحقیقاتی کشور، رشد کمی داشته است.
واسعی یکی از راهکارهای افزایش تعداد محققان حرفه ای کشور را ایجاد دوره دکتری تخصصی همراه با پژوهش (PhD by Research) دانست و گفت: تدوین آئین نامه این دوره در حال نهایی شدن است و بر اساس آن افرادی که وارد این دوره می شوند طی ۴ سال به تحقیقات در حین آموزش می پردازند.
وی اضافه کرد: این افراد در مراکز تحقیقاتی و مراکز R&D (تحقیقات کاربردی) جذب می شوند و امیدواریم که گزینش نهایی از سوی مراکز تحقیقاتی نیز در این طرح مورد تصویب قرار گیرد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تأکید کرد: افرادی که وارد دوره آموزشی دکتری تخصصی همراه با پژوهش می شوند در ابتدا وارد یک دوره ۹ ماهه M Phil خواهند شد که در این دوره با اخلاق در پژوهش، نحوه نگارش مقاله، چگونگی تحقیق و ابزار لازم برای یک پژوهش آشنا می شوند.
وی همچنین از پذیرش نخبگان و افرادی دارای نمرات خوب دانشگاهی در این دوره آموزشی خبر داد و گفت: افراد برتر جزء گروه هایی هستند که می توانند در این دوره حضور داشته باشند.
واسعی رشد مقالات کشور را مناسب توصیف کرد و گفت: رشد ۳۵ درصدی مقالات و چاپ ۶ هزار و ۱۶۹ مقاله در سال گذشته نشان از رشد مناسب ایران در این زمینه می دهد اما متاسفانه بخش عمده ای از مقالات امکان دیده شدن ندارند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تأکید بر ISI و Pub Med را به دلیل اهمیت دیده شدن مقالات محققان ایرانی و در معرض قضاوت قرار گرفتن برشمرد و گفت: هیچ کشوری در منطقه خاورمیانه و در میان کشورهای اسلامی از این میزان رشد در چاپ مقالات خود برخوردار نیست. در سال ۲۰۰۶ بر اساس آمارهای جهانی ایران رتبه سی ام را به خود اختصاص داده است در حالیکه با توجه به جمعیت و پتانسیل پژوهشی کشور این رتبه باید بالاتر برود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها