Skip to content

وزیر بهداشت : آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است

وزیر بهداشت از تدوین بودجه ویژه پژوهش در کشور خبر داد و گفت: این بودجه از طریق معاونت علمی و فناوری از سال آینده اختصاص پیدا می کند که امیدواریم محققان علوم پزشکی نیز بتوانند در امر تخصیص این بودجه به تحقیقات خود جلودار باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر کامران باقری لنکرانی در سیزدهمین جشنواره تحقیقاتی رازی که در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد، در خصوص بودجه پژوهشی کشور یاد آور شد: بودجه های پژوهشی کل کشور در مقایسه با سال ۱۳۸۳ حدود ۵/۲ برابر رشد داشته است که البته این میزان بدون احتساب رقمی است که باید از طریق شرکتها در اختیار پژوهش قرار می گرفت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تدوین نقشه جامع علمی کشور اشاره و اضافه کرد: با دستور مقام معظم رهبری تدوین نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارتخانه های بهداشت و علوم آغاز شده است و وزارت بهداشت نیز نقشه جامع علمی کشور در حوزه سلامت را از سال گذشته در دستور کار قرار داده است.

وی ایجاد این تعامل دو سویه را برای تدوین یک نقشه جامع در بخش سلامت ضروری برشمرد و گفت: در اینجا از تمامی محققان دعوت به عمل می آید که در تدوین این نقشه وزارت بهداشت را یاری کنند و نظرات خود را برای تدوین عمیق تر این نقشه ارائه دهند.

دکتر لنکرانی به بازنگری آئین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در این بازنگری در حال سیاستگذاری و تعیین بایدها برای این آئین نامه است.

وی افزود: یکی از این بایدها، تکمیل چرخه دانش از تولید علم تا تولید محصول است و ارزش پژوهشی مرتبط با این کار خواهد بود.

وزیر بهداشت تأکید کرد: محققان کشور باید ضمن توجه به نیازهای جامعه و دولت بتوانند مرزهای دانش را نیز در نظر داشته باشند و عرصه های پیشرفت را فتح کنند.

وی فرصت برگزاری جشنواره رازی را فرصتی برای مرور تحقیقات و پژوهش دانشگاههای علوم پزشکی برشمرد و گفت: در این ۱۳ دوره شاهد پیشرفت های خوبی در این زمینه و کیفی تر شدن آثار ارائه شده به این جشنواره بودیم.

دکتر لنکرانی افزود: در دوره اخیر حضور چهره های جوان و فعالی که تحقیقات اثر گذاری را انجام داده اند نیز بسیار چشمگیر است.

وی با اشاره به برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره رازی در محل سابق مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی از جمله طالقانی، بهشتی، رجایی و باهنر، گفت: این موضوع را نباید فراموش کنیم که اکنون به برکت انقلاب اسلامی شاهد حرکت و جهش علمی هستیم.
وزیر بهداشت افزود: جهش و خودباوری علمی که به برکت انقلاب در کشور نهادینه شده است بی شک پشتوانه حرکتهای علمی بعدی پژوهشگران است و امیدواریم زمینه فعالیت بیشتری را برای محققان کشور فراهم آورد.

وی با اشاره به رشد ۳۵ درصدی مقالات علوم پزشکی کشور در سطح منطقه و رتبه رو به افزایش جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، خاطرنشان کرد: فاصله کشور دوم با ایران در این زمینه یک هزار و ۴۰۰ مقاله است و در طی سالهای اخیر شاهد به ثمر رسیدن تلاشهای محققان بوده ایم که نشان دهنده پیشرفت در مسیر رسیدن به چشم انداز ۲۰ ساله است.

سیزدهمین جشنواره رازی به منظور تجلیل از محققین و معرفی فعالیتهای تحقیقاتی برتر علوم پزشکی کشور در محل سابق مجلس شورای اسلامی با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر بهداشت و محققان برتر علوم پزشکی کشور برگزار شد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها