Skip to content

اخبار دانشگاهی: برترین دانشگاههای دنیا در رده بندی وبومتری دانشگاهها در سال ۲۰۰۸

رتبه بندی دانشگاههای دنیا بر اساس وبومتری در سال جدید اعلام شد که این نتایج بازگو کننده برتری دانشگاههای آمریکا، کانادا و انگلیس نسبت به سایر دانشگاههای دنیاست. برترین دانشگاه ایران نیز دانشگاه تهران است که در رده دوم خاورمیانه و ۱۰۴۵ دنیا قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس آمار منتشر شده ۲۴ دانشگاه اول دنیا در زمینه وبومتریک متعلق به ایالات متحده آمریکا هستند و بیست و پنجمین دانشگاه تورنتو کاناداست. دانشگاه تورنتو کانادا در رده بندی سال گذشته در مقام بیست و سوم قرار داشت.

رتبه بیست و ششمین نیز به دانشگاهی دیگر از آمریکا اختصاص پیدا کرده و دانشگاه کمبریج انگلستان در این رده بندی سقوط کرده و به جایگاه بیست و هفتم سقوط کرده است. این دانشگاه در رده بندی اواخر سال ۲۰۰۷ در رده نوزدهم جای گرفته بود.

رتبه های ۲۸ تا ۳۶ این رده بندی نیز به دانشگاههای آمریکا اختصاص یافته است.

بر اساس رده بندی جدید وبومتریک از میان ۳۶ دانشگاه اول دنیا ۳۴ دانشگاه متعلق به کشور آمریکاست  و تنها دو دانشگاه از کشورهای انگلیس و کانادا به چشم می خورد.

دانشگاه آکسفورد در این رده بندی در مقام ۳۷ و دانشگاهی از کشور سوئیس در رده ۳۸ قرار دارد. دانشگاهی از آمریکا در رده ۳۹ و دانشگاهی از کانادا در جایگاه ۴۰ دانشگاه های دنیا قرار گرفته است.

برترین دانشگاه آسیایی نیز دانشگاهی از کشور ژاپن است که در رده ۶۱ قرار گرفته است. دانشگاه توکیو از ژاپن صعودی چشمگیر در این رده بندی داشته است. دانشگاهی از اندونزی نیز که در رده بندی سال گذشته در مقام اول آسیا و ۱۳۹ دنیا قرار داشت در آسیا با یک رده نزول به مقام دومی رده بندی دانشگاهها بر اساس وبومتری دست یافته است. این دانشگاه در رده بندی جهانی نیز جایگاه ۷۳ را کسب کرده است. دانشگاهی از تایوان در رده سوم قرار گرفته است. دانشگاههای کشورهای سنگاپور، ژاپن و هنگ کنگ در رده های چهارم تا ششم قرار گرفته اند.

در بخش خاورمیانه نیز دانشگاه کینگ فهد عربستان در رتبه اول قرار گرفته است و دانشگاه تهران در جایگاه دوم است. دانشگاه آمریکایی بیروت نیز که در سال گذشته در رتبه اول خاورمیانه قرار داشت در رده سوم قرار گرفته است. دانشگاه صنعتی شریف نیز با صعود نسبت به سال گذشته در رده پنجم این رده بندی قرار گرفته است.

نکته قابل توجه حضور بیش از ۵۰ دانشگاه ایرانی در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر خاورمیانه است.

دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در رده هفتم قرار دارد. دانشگاه های شیراز در رده نهم و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در رده دهم قرار گرفته اند.

دانشگاه تهران برترین دانشگاه ایران در رده بندی جهانی در جایگاه ۱۰۴۵ قرار گرفته است. رده پیشین دانشگاه تهران در میان دانشگاههای دنیا ۱۴۶۳ بوده است. نکته قابل توجه این است که هیچ دانشگاهی از ایران در ۱۰۰ دانشگاه اول آسیا جایی ندارد.

رشد دانشگاه کینگ فهد عربستان نیز بسیار قابل توجه است به گونه ای که این دانشگاه علاوه بر صعود خیره کننده در خاورمیانه و آسیا در دنیا نیز به رتبه ۶۳۷ دست یافته است.

یکی از اهداف اصلی رده بندی وب سنجی دانشگاههای دنیا ترویج نشریات اینترنتی، حمایت از دسترسی آزاد به اینترنت، دسترسی به نشریات علمی الکترونیک و سایر دروس دانشگاهی است.

هرچند شاخصهای وب برای اهداف رده بندی بسیار مفید هستند، با وجود این بر پایه تعداد بازدیدکنندگانی که وارد یک سایت دانشگاهی شده اند استوار نشده اند، بلکه این رده بندی بر اساس قابلیتها و میزان معروفیت دانشگاهها در سطح جهانی انجام می شود.

همچون رده بندیهای دیگر، رتبه بندی برپایه وب سنجی نیز تنها تعداد کمی از جنبه ها را مدنظر می گیرد که مهمترین آنها نتایج تحقیقات علمی هر دانشگاه است. به این ترتیب شاخصهای وب که پایه این رده بندی به شمار می روند انعکاس بهتری می یابند و همچنین بسیاری از فعالیتهای دیگر استادان و محققان با حضور در وب بهتر در معرض دید و دسترس قرار می گیرند.
وب نه تنها ارتباطات رسمی دانشگاهی را پوشش می دهد بلکه منشاء شکل گیری بسیاری از ارتباطات غیر رسمی است و در این میان، نشریات الکترونیکی که کیفیت فرایندهای خود را در سطح استانداردهای بالا نگه می دارند می توانند در این رده بندی وب سنجی امتیازات خوبی کسب کنند.

رده بندی وب سنجی نسبت به دیگر رده بندیهای مشابه از میدان دید وسیعتری برخوردار است. در حقیقت این رده بندی تنها روی نتایج تحقیقات متمرکز نشده است بلکه همچنین بسیاری از شاخصهای دیگر را هم به منظور انعکاس بهتر کیفیت جهانی موسسات تحقیقاتی روی پهنای جهانی وب، در نظر می گیرد.

درواقع وب سنجی نشان می دهد در صورتی که کارایی وب یک موسسه آموزشی در جایگاهی پایینتر از استانداردهایی باشد که دانشگاه در نظر گرفته است، مقامات دانشگاهی باید با هدف ارتقای کیفیت و کمیت نشریات الکترونیک آکادمیک، سیاستگذاریهای وب- پایه خود را مورد بازبینی قرار دهند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها