Skip to content

تولید علم: رشد ۳۵ درصدی تحقیقات علوم پزشکی کشور در سه سال اخیر

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از ثبات رشد ۳۵ درصدی بخش تحقیقات علوم پزشکی کشور در سه سال اخیر خبر داد و گفت: نرخ رشد تولید مقالات علوم پزشکی ثابت مانده و بر اساس پیش بینی ها ۲ هزار و ۲۰۰ مقاله در سال ۲۰۰۷ در ISI خواهیم داشت.

دکتر محمد واسعی روز گذشته در مراسم معرفی برگزیدگان هشتمین جشنواره پژوهشی دندانپزشکی شهید “احمد هدایت” که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: از ۱۰ هزار و ۶۰۹ عضو هیئت علمی علوم پزشکی کشور انتظار بیشتری می رود و اگر هر کدام از این افراد حداقل یک مقاله به چاپ برسانند آمار مقالات ایران از ترکیه نیز بیشتر خواهد شد.

دکتر واسعی با بیان اینکه دندانپزشکان محقق باید وقت بیشتری در بخش پژوهش صرف کنند، گفت: پژوهش در علوم پایه در بخش دندانپزشکی چندان شناخته شده نیست و این موضوع یکی از سختی های کار دندانپزشکی است زیرا این گروه با توجه به مشغله زیادی که در بخش درمان با آن مواجه اند کمتر فرصت حضور در بخش پژوهش را دارند.

وی با اشاره به جشنواره پژوهشی دندانپزشکی و پروسه داوری در آن گفت: داوری یکی از موضوعات قابل بحث در زمینه پژوهش های علوم پزشکی است و یکی از ملاکهای ارزشگذاری که هم اکنون در رتبه بندی دانشگاهها نیز مورد استفاده قرار می گیرد، تعداد مقالات یک دانشگاه، محقق یا مرکز تحقیقاتی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: اینکه یک فرد چقدر مقاله تولید می کند و آن مقاله را در مجلاتی با چه ضریب تأثیری منتشر می کند از نکاتی است که باید مورد دقت قرار گیرد. در واقع بهترین داوری ها، داوری است که در آن متخصص آن رشته در مورد مقالات آن نظر دهند. در این زمینه همچنین هرچه ارجاعات یک مقاله بالاتر باشد قدرت نفوذ علمی آن نیز بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به شاخص جدید H.index به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی مقالات و محققان کشور و تأثیر آن در رتبه بندی پژوهشی در سال آینده گفت: بر اساس این شاخص اگر فردی ۵ مقاله داشته باشد که حداقل ۵ نفر به آن مراجعه کرده و در یک فاصله زمانی مشخص این موضوع اتفاق بیافتد، برآیندی از آن بدست می آید که نمره H.index آن محقق از آن کسب می شود.

دکتر واسعی افزود: این شاخص در معاونت تحقیقات و فناوری در مورد محققان کشور در یک پروسه کلی کسب شده است و بالاترین H.index افراد در ایران ۲۰ بود و ۱۰۰ نفر نیز دارای H.index بالای ۶ بودند که تعداد زیادی نیز متاسفانه پائین تر از این مقدار بودند .

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: در این بررسی مشخص شد که بسیاری از افراد بودند که با ۲۰ مقاله حتی یک نفر هم به آنها ارجاع نداشته است و این می تواند چندین علت داشته باشد. از این دلایل می توان به فوق تخصصی بودن مقاله، کیفیت پائین مقاله یا چاپ در مجلاتی که امکان دیده شدن در محیط علمی مورد نظر نداشته اشاره کرد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها