Skip to content

مجله های پژوهشی: ایجاد شبکه الکترونیکی نشریات علوم پزشکی کشور

دبیر کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور از ایجاد شبکه الکترونیکی نشریات علوم پزشکی کشور به صورت یک طرح ملی خبر داد.

دکتر علی اکبری ساری در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: این کار به صورت پراکنده از سوی برخی از نشریات پیگیری می شده است که در حال حاضر در قالب یک طرح ملی دیده شده است.

وی تأکید کرد: کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور به تازگی در آئین نامه ای این موضوع را به تصویب رسانده است که تمام نشریات علمی – پژوهشی علوم پزشکی کشور تا مهرماه سال جاری باید دو امکان ویژه را برای خود ایجاد کنند که در صورت نبود این امکان نیز وزارت بهداشت همکاری لازم را با نشریات خواهد داشت.

دبیر کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور افزود: نشریات علوم پزشکی دارای رتبه علمی – پژوهشی باید دارای چکیده مقالات به صورت فرمت XML در قالب الکترونیکی برای وزارت بهداشت ارسال کنند. در واقع این چکیده با فرمت مورد تأیید کمیسیون نشریات به بانک اطلاعاتی وزارت بهداشت ارسال می شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین نشریات علوم پزشکی کشور باید شرایطی فراهم کنند که متن کامل مقالات خود را به صورت PDF بر روی سایت الکترونیکی نشریه خود قرار دهند.

دکتر اکبری ساری گفت: به این ترتیب در بانک اطلاعاتی ملی مرکزی که در کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور مستقر می شود، تمام چکیده های مقالات قابل دسترسی خواهد بود و پس از اضافه شدن یک موتور جستجو به این بانک اطلاعاتی، امکان جستجوی تمام مقالات کشور در حوزه علوم پزشکی برای هر محققی از هر نقطه کشور فراهم می شود و پس از انتخاب آن می تواند به متن کامل مقاله مورد نظر خود دست یابد.

وی مهمترین خصوصیت این بانک اطلاعاتی را دسترسی آسان، رایگان و الکترونیکی مقالات و جلوگیری از چاپ نشریات غیرضروری برشمرد و گفت: در مرحله اول تمام چکیده مقالات در شماره های اخیر در این بانک ذخیره می شوند و در مرحله بعدی چکیده مقالات گذشته نیز به این بانک اطلاعاتی اضافه خواهد شد.

دبیر کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور تفاوت این بانک اطلاعاتی را با سایر بانک های اطلاعاتی مشابه در این زمینه را، الکترونیکی بودن و شبکه ای بودن آن برشمرد و گفت: این امکان در نشریات فراهم می شود که با یک کلیک ساده بتوانند به طور خودکار چکیده مقاله خود را در اختیار بانک اطلاعاتی ما بگذارند و نیازی به هزینه کردن نیرو و امکانات بیشتر نیست و با ایجاد ساختار مناسب تداوم پیدا می کند. همچنین این بانک اطلاعاتی قابل استفاده برای تمام موارد مشابه در کشور است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها