Skip to content

نگارش علمی (Scientific Writing): یک دانش، یک هنر، یک ضرورت

مطالعه متون علمی غالباً مشکل به نظر میرسد. اکثر مردم چنین میپندارند که این سختی، زاییده پیچیدگی مفاهیم، دادهها و تحلیلهای علمی میباشند. اما تردیدی نیست که پیچیدگی علم نباید منجر به نفوذ ناپذیری و عدم انتقال آن گردد. اینجاست که بحث نگارش علمی و نقش آن در کیفیت مقالات پژوهشی مطرح میشود.
در واقع لازم است همگام با پیشرفت دانش و آشکار شدن جنبههای جدیدی از پیچیدگی علوم، قابلیتهای ابزار انتقال آن نیز پیشرفت یابد. لذا امروزه نگارش علمی، خود، به عنوان یک علم مطرح میباشد. به عبارت دیگر ارتقای کیفیت تفکر و نگارش به موازات یکدیگر صورت میپذیرد.
لازم به ذکر است که هدف اساسی مقالهنویسی علمی صرفاً ارائه اطلاعات نیست؛ بلکه برقراری ارتباط با خواننده به معنای واقعی کلمه است. بدین ترتیب احساس رضایت و خشنودی نویسنده از ارائه نتایج مطالعهاش در قالب جملات، جدولها و شکلها مهم نیست! آنچه حائز اهمیت میباشد این است که آیا اکثریت مخاطبین مقاله، آنچه نویسنده در ذهن داشته را به درستی درک کردهاند یا نه. این امر گویای هنر نگارنده در نگارش مقاله و انتقال موضوع می باشد.
با توجه به اهمیت و کاربرد مقالهنویسی علمی و لزوم آشنایی محققین کشورمان با آن، تصمیم داریم به صورت پیاپی در شمارههای بعدی این خبرنامه مطالبی کاربردی در این زمینه مطرح نماییم. امید آنکه مورد استفاده شما قرار گیرد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها