Skip to content

نیروی انسانی پژوهش: عدم بازگشت ۷۴۳ دانشجوی بورسیه از سه کشور

رئیس سابق دیوان محاسبات گفت: بر اساس بررسی های به عمل آمده در دیوان محاسبات ۷۴۳ نفر از دانشجوهای بورسیه کشور در حالی که دولت ۹۸ میلیارد تومان برای تحصیل آنها هزینه کرده است به سه کشور انگلیس،کانادا و فرانسه برای ادامه تحصیل اعزام شده و دیگر به کشور باز نگشتند.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا رحیمی در مراسم تودیع خود از سمت ریاست دیوان محاسبات کشور در خصوص اقدامات انجام شده در زمان مدیریتش بر این دیوان گفت : بر خلاف اظهار نظرهایی که در رسانه ها صورت گرفته است در ۵/۳ سال گذشته همواره گزارش تفریغ بودجه زودتر ازموعد و با کیفیت بهتر به مجلس ارائه شده و مسئولان مربوطه این ادعا را تایید می کنند.
معاون حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور اضافه کرد: در این ۵/۳ سال مجموعا ۶ هزار و ۵۵۸ میلیارد تومان توسط دیوان محاسبات به عنوان جریمه به خزانه واریز شده که این ۱۵۰ برابر کل مبالغی است که در ۲۵ سال گذشته به خزانه واریز شده است.
وی خاطرنشان کرد : در مجموع ۵ هزار و ۷۳۹ گزارش به دیوان محاسبات واصل شده که در دیوان مورد بررسی قرار گرفته است و مجموع دادخواستهایی که در دیوان دریافت شده ۱۱۳ هزار میلیارد تومان است که البته در زمان بررسیهای بیشتر بسیاری از این پرونده ها به برائت ختم شده  و به صدور حکم منجر نشده است.
رئیس سابق دیوان محاسبات با بیان اینکه در سه سال گذشته ۲ هزار و ۱۷۱ رای در این دیوان صادر شده است، بیان داشت : از مجموع این تعداد ۹۵۹ به توبیخ، دو مورد به اخراج، ۲۲۷ مورد به انفصال موقت از خدمت و ۲۲ مورد به انفصال دائم از خدمت محکوم شده اند و هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان به عنوان جبران خسارت دریافت شده است.
به گفته رحیمی رسیدگی مالیاتی از جمله برنامه های جدید دیوان محاسبات در چند سال اخیر بوده و دولت در حالی که تا کنون تنها ۱۳ هزار میلیارد تومان مالیات دریافت می کرده و گردش مالیاتی کشور حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است در ۵/۳ سال گذشته تنها از طریق دیوان محاسبات ۶۱۸ میلیارد تومان مالیات معوق و فرار مالیاتی به خزانه ریخته شده است.
وی یادآور شد : دیوان محاسبات بعد از ورود به بحث مالیات علیرغم همه فشارها وارد نظام بانکی شد و در حالیکه بسیاری از افراد بین ۱۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان وام گرفته و پس نمی دادند با پیگیریهای دیوان محاسبات و دستور بانک مرکزی زمینه بازگشت این مبالغ به سیستم بانکی فراهم شد.
رئیس سابق دیوان محاسبات بررسی بیمه های دولتی را از دیگر اقدامات دیوان محاسبات برشمرد و یادآور شد : در این مدت ۵۰ مورد گزارش خلاف در رابطه با بیمه های دولتی به دادسرا داده شده است و علاوه بر این در بحث مافیای دارو نیز دیوان محاسبات اقدامات موثری انجام داده تا جلوی آن گرفته شود.
رحیمی در خصوص خرید سکه و هدایا در سازمان ها و ارگانهای دولتی گفت: با اقدامات موثر دیوان محاسبات این معضل ۴۵ درصد در سطح کشور کم شده و بعد از ورود دیوان محاسبات به بحث ماموریتهای خارج از کشور کارکنان دولتی این آمار نیز ۱۸ درصد کاهش نشان می دهد.
وی در خصوص یکی از پرونده های بررسی شده در دیوان محاسبات گفت : بر اساس یک پرونده ۸۰ میلیون جفت کفش چینی به کشور وارد شده که این امر به تعطیلی ۶ هزار کارگاه کفاشی در کشور منجر شده است و در مورد پرونده دیگر نیز از دو بانک آبادان ۲۵۰ میلیارد تومان اختلاس کشف شد.
معاون حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به بررسی قراردادهای نفتی در دیوان محاسبات، اظهار داشت : دو شرکت نفتی پارس و پرشین ال ان جی در مجموع یک میلیارد دلار سرمایه به ایران آورده بودند اما حدود ۷۷ میلیارد دلار یعنی تا ۶۰ درصد سود دریافت کرده اند در حالیکه نرم سود در این نوع قراردادها حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد است.
رحیمی در خصوص قرارداد نفتی کرسنت با بیان اینکه عده ای در رابطه با افشاگری این قرارداد سیاسی رفتار کردند یادآور شد : من فقط برای دفاع از بیت المال این موضوع را مطرح کردم چون در صورت نهایی شدن این قرار داد به کشور حدود ۸۰ میلیارد دلار خسارت وارد می شد و علاوه بر این تا هفت سال قیمت گاز ثابت تعیین شده بود یعنی بر اساس این قرارداد گاز بسیار ارزانتر از فروش داخلی به خارج صادر می شد که خوشبختانه جلوی این قضیه نیز گرفته شد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها