Skip to content

تولید علم: آخرین آمار تولید علم ایران

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با تشریح وضعیت تولید علم ایران در مقایسه با رقبای خود در منطقه، تولیدات علمی ایران در پایگاه استنادی ISI تا روز گذشته را ۷ هزار و ۳۲۰ مورد اعلام کرد و گفت: سرعت تولید علم در ایران منحصر به فرد و چشمگیر است.
دکتر جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر پیشرفت تولیدات علمی ایران در مقایسه با سال قبل بسیار چشمگیر و در نوع خود منحصر به فرد دانست و افزود: در سالهای گذشته در اوایل نیمه دوم سال میلادی، آمار تولید علم ایران هیچوقت به این رقم نمی رسید به طوری که کل تولید علم ایران در سال گذشته ۹ هزار و ۶۲ مورد بود.
وی تولید علم ترکیه را تا روز گذشته ۱۴ هزار و ۱۲۶ مورد عنوان کرد و گفت: با در نظر گرفتن تولیدات علمی کشورهای منطقه وضعیت تولید علم ایران در منطقه پس از ترکیه قرار دارد.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علم و فناوری اضافه کرد: بعد از ایران کشور مصر حائز اهمیت است که با تولید ۲ هزار و ۵۸۶ مقاله مقام سوم منطقه را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: پس از مصر نیز کشورهای مالزی و عربستان صعودی به ترتیب با تولید یک هزار و ۷۱۹ و یک هزار و ۲۰۶ مقاله رتبه های ۴ و ۵ منطقه را از آن خود کرده اند.

دکتر جعفر مهراد – رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علم و فناوری
مهراد ابراز امیدواری کرد: با توجه به روند رو به رشد تولیدات علمی ایران و تلاش دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و فناوری تا پایان سال ۲۰۰۸ رشد علمی ایران در ISI به بیش از ۱۲ هزار مورد برسد.
وی اظهار داشت: جمع کل ۷ هزار و ۳۲۰ مورد تولید علم ایران تاکنون مربوط به پایگاههای اطلاعاتی استنادی ۱) علوم، ۲) علوم اجتماعی، ۳) هنر و علوم انسانی است که سه پایگاه عمده ISI را تحت عنوان Web of Science تشکیل می دهند.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علم و فناوری افزود: رشته های فنی و مهندسی، پزشکی، کشاورزی و دامپزشکی، پزشکی و رشته های وابسته علوم پایه جزء نمایه استنادی علوم به حساب می آیند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها