Skip to content

همکاریهای پژوهشی: تصویب آئین نامه همکاری پژوهشی دانشگاهها با نیروهای مسلح

معاون آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح از تصویب و اجرای آئین نامه همکاری سازمان یافته تحقیقاتی صنعتی دانشگاهها و موسسات پژوهشی با مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح و صنایع دفاعی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار نقدی در سی و ششمین گردهمایی معاونین پژوهش و فناوری دانشگاههای وزارت علوم  در دانشگاه تبریز گفت: ستاد نیروهای مسلح با برگزاری نشستهایی با وزارت علوم آئین نامه ای را ساماندهی کرد که همکاریهای تحقیقاتی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح و صنایع دفاعی را سازماندهی می کند. این ارتباط تنها به تعریف پروژه خلاصه نمی شود بلکه دانشگاهها می توانند از امکانات موجود در صنایع دفاعی کشور نیز بهره مند شوند.

وی گفت: بر اساس قراردادهایی که بین دانشگاهها و صنایع منعقد می شود در آئین نامه مفادی برای حمایت صنایع مذکور از پروژه های تحقیقاتی در نظر گرفته شده است اما اگر پروژه تدوین شده از سوی دانشگاه و صنایع دفاعی قابلیتهای ویژه ای داشته باشد، پیشنهادی ارائه می شود تا در هیئت عالی که متشکل از وزیر علوم، وزیر دفاع و معاون علمی ریاست جمهوری در مورد سرمایه گذاری و حمایت ویژه از آن پروژه صورت گیرد.

معاون آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به برخی قرار دادهای منعقد شده گفت: سامانه های بالستیک، ماهواره، سوخت مایع پروژه ای تعریف شده بین دانشگاه خواجه نصیر و گروه صنایع شهید همت هوا و فضا، موتورهای توربو فن سبک و سنگین پروژه مشترک دانشگاه صنعتی شریف و صنایع هواپیمایی، موتور پیستونی و توربو جت پروژه مشترک دانشگاه علم و صنعت و صنایع هواپیمایی نمونه هایی از این موارد هستند که امیدواریم تا پایان سال این پروژه ها به ۲۰۰ مورد برسد.

وی اظهار داشت: با استعدادترین افراد در کشور ما فعالیت می کنند اما باید این سئوال را مطرح کرد که آیا راه درست را انتخاب کرده ایم. سالانه ۱۰ هزار پایان نامه کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته های فنی و مهندسی و ریاضی دفاع می شوند اما این سرمایه ها به کجا می روند؟ در حالی که اگر این سرمایه در اختیار نیازهای کشور قرار گیرد شاهد جهشی بزرگ در کشور خواهیم بود.

سردار نقدی با بیان اینکه کشور ما گریبانگیر مشکلات زیادی از آموزش و پرورش تا آموزش عالی است گفت: متأسفانه ما دنباله رو هستیم نه پیشرو و این خلاف جهت چشم انداز بیست ساله کشور است. ما علم را در خدمت زندگی قرار نداده ایم و از مکتب خود بهره ای نگرفته ایم.

وی گفت: در بخش دفاع به دنبال راهکارهایی بودیم تا مشکلات مذکور برطرف شود بنابراین از سال ۸۰ مسئله ارتباط نیروهای مسلح و صنایع دفاعی با دانشگاهها را مطرح کردیم که این ارتباط در ابتدا سازمان یافته نبود.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها