Skip to content

نگارش علمی: چگونه یک بخش مراجع خوب برای مقاله خود بنویسیم؟ (قسمت آخر)

مشخصات و مخفف اسامی‌ژورنالها

در مرجع‌نگاری از اسامی ‌اختصاری مجلات استفاده می‌شود؛ لذا دسترسی به مخفف نام مجلات جهت تنظیم مراجع ضروری است. بدین منظور می‌توان در بخش journal در pubmed عنوان کامل یا قسمتی از عنوان مجله مورد نظر را وارد کرد. در اینصورت مشخصات مجله مورد نظر و نام اختصاری آن فهرست می‌گردد.

در عین حال به عنوان یکی دیگر از سرویسهای NLM، امکان دسترسی به مشخصات مجلات و از جمله نام اختصاری ژورنال و آخرین وضعیت مجله در مدلاین از طریق آدرس اینترنتی ذیل امکانپذیر است:

 

ftp://nlmpubs.nlm.nih.gov/online/journals/lsiweb.pdf

 

لوکاتورپلاس

لوکاتورپلاس از سرویس‌های رایگان NLM می‌باشدکه با استفاده از این سرویس امکان دسترسی به مشخصات مراجع مورد استفاده اعم از کتاب، مقاله و مراجع دیداری – شنیداری فراهم می‌شود. برای دسترسی به آن می‌توانید از آدرس اینترنتی ذیل استفاده کنید:

 

http://locatorplus.gov

 

Citation matcher for single articles

سرویس  Citation matcher for single articlesاز دیگر خدمات رایگان NLM می‌باشد که هدف از آن تسهیل در جستجو و یافتن مشخصات کتابشناختی یک مقاله در محیط pubmed است. اگر شما تنها بخشی از مشخصات یک مقاله را در اختیار دارید یا نسبت به مشخصات آن اطمینان ندارید می‌توانید از این سیستم جهت بررسی درستی مشخصات مقاله مورد نظر یا دستیابی به مشخصات کامل آن استفاده‌‌کنید.

این سیستم عمدتاً جهت یافتن تنها یک مقاله بکار گرفته می‌شود. جهت دسترسی به این سیستم می‌توان از آدرس اینترنتی ذیل استفاده نمود:

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query/static/citmatch.html

 

Batch citation matcher

این سرویس نیز از خدمات رایگان NLM می‌باشد و از لحاظ ماهیت به مورد قبل (citation matcher for single articles) شباهت دارد. هدف از آن جستجوی کلی مراجع مورد نظر تا سقف ۱۰۰ مرجع جهت اطمینان از درستی مشخصات آنها است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها