Skip to content

اخلاق پژوهش: گزارش نیچر درباره سهم بالای ایران در تقلبهای علمی

نشریه نیچر در گزارشی درباره تقلبهای علمی اعلام کرد: در میان مقالات کپی برداری شده در دنیا که توسط پایگاه اطلاعاتی شناسایی آثار کپی برداری و تقلبهای علمی موسوم به Deja Vu منتشر شده است بسیاری از موارد به وبلاگها و گروههای فارسی زبان در ایران تعلق دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه معتبر علمی نیچر در گزارش اخیر خود با اشاره به تقلب های علمی در ایران به مقاله یکی از پژوهشگران کشورمان اشاره کرده و آورده است: این مقاله زمانی در متن توجهات قرار گرفت که مقاله ای درباره پایگاه اطلاعاتی شناسایی آثار کپی برداری و تقلب های علمی موسوم به Deja Vu منتشر شد.

این پایگاه اطلاعاتی از سوی محققان مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس در دالاس ارائه شده که در آن فهرست طولانی از تقلب ها و دزدیهای علمی از آثار تألیف شده علمی و تحقیقاتی به چشم می خورد.

محققان دانشگاه تگزاس با استفاده از Deja Vu مدعی شده اند که بالغ بر ۸۵ درصد از مقاله ارائه شده از سوی این پژوهشگر ایرانی متعلق به ۵ مقاله دیگر از سایر محققان بوده است که از هر یک بین ۵ تا ۳۰ درصد کپی برداری شده است.

نیچر می افزاید: گویی مقاله این پژوهشگر تکه های به هم وصل شده از تحقیقات سایر محققان بوده است.

به نوشته این نشریه، تلاشها برای تماس با پژوهشگر مذکور مثمر ثمر نبوده و حتی به ایمیل های ارسالی از سوی نیچر نیز پاسخ نداده است با این حال وی در پاسخی کتبی به Deja Vu به اشتباه خود اعتراف کرده است.

بر اساس گزارش نیچر، سردبیر نشریه “آلرژی، آسم و امین شناسی” در گفتگو با نیچر اعلام کرده است که مقاله پژوهشگر خاطی مورد پپگیرد قرار گرفته و این نشریه نیز توضیحی را در خصوص شفاف سازی سیاستهای آن درخصوص کپی برداری از آثار علمی و تحقیقاتی منتشر خواهد کرد.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها