Skip to content

رئیس جمهور:ایران درسرعت رشدعلمی رتبه اول جهان است گرچه هنوزحجم تولیدات ما به میزان بالایی نرسیده است

رئیس جمهوری اسلامی ایران در همایش بیستمین سالگرد تاسیس دانشگاه پیام نور گفت: باید تلاش کنیم تا دانشگاه های ما به کارخانجات تولید مدرک تبدیل نشود چرا که این موضوع آفت علم است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان در همایش بیستمین سالگرد تاسیس دانشگاه پیام نور که در محل مجلس قدیم  برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار داشت: بحث علم ودانش برای ما ایرانیان بحث روشنی است چرا که به خصوص پس از اسلام ملت ایران سرمایه گذاری های فراوانی در بحث علم نه تنها برای خود بلکه برای بشریت انجام داده است.

وی افزود: ایرانیان در سرمایه گذاری در راه علم آموزی  بیشترین رتبه را در دنیا دارند ، به گونه ای که مشاهده می کنیم پدران و مادران کارمند شاید قسمت بیشتری از درآمد خود را به تحصیل فرزندانشان اختصاص می دهند.

دکتر احمدی نژاد ادامه داد: عطش علم آموزی در ایران در طول تاریخ خدمات فراوانی را به بشریت ارائه کرده است و جوانان ما مشتاق علم آموزی هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه علم روشن کننده راه زندگی سعادتمندانه است، تصریح کرد: ملت ایران به واسطه علم آموزی قدر و قیمت علم را می دانند چرا که هیچ فردی بدون علم قادر به فتح هیچ قله ای از قله های کمال نیست.

وی اضافه کرد: نام علم از اسماء الهی است که راه را برای تجلی سایر اسماء الهی باز می خواند البته منظور ما علمی است که از جنس نور باشد.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به تحصیل میلیون ها نفر در کشور اظهار داشت: این افراد به طور مستقیم بهترین دوران از عمرشان را صرف علم آموزی می کنند لذا وظیفه ما این است که بسترهای لازم برای بهره برداری درست از این سرمایه گذاری ها فراهم کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دانشگاه پیام نور نهاد مبارکی است، تصریح کرد: طی سالها با تلاش هایی که صورت گرفته اقداماتی در جهت توسعه و بسط علمی دانشگاه انجام شد اما در بخش علم علاوه بر بسط کمی باید مجاهدت گسترده ای برای توسعه کیفی مبانی علم و جهت گیری های علمی و مفید بودن آن انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: هیچ علمی بدون مبنای نظری و فلسفی نیست و این مبانی مبتنی بر نوع نگاه به جهان و انسان، دریافت ها را از طبیعت متفاوت می کند لذا علم مفید، علمی است که مبتنی بر دریافت حقیقی از جهان و انسان باشد.

دکتراحمدی نژاد افزود: باید مراقب باشیم تا دانشگاه های ما به مرکزی برای نشر برخی مطالب تبدیل نشود.

رئیس جمهور با اشاره به وضعیت اقتصادی برخی کشورهای استکباری خاطر نشان کرد: این کشورها چیزی به نام علم اقتصاد تولید کردند و مخالفین این علم را به عنوان غیر کارشناس سرکوب کردند ، و این علم تولید شده توسط آنان، امروز نه تنها آنها را بلکه حواشی آنها را نیز غرق می کنند.

وی همچنین گفت: باید ابتدا مبانی درست را بشناسیم و سپس به تثبیت و ترویج آن بپردازیم چرا که در غیر این صورت زحماتی را متقبل خواهیم شد، اما حاصل کار متناسب با زحمات ما نخواهد بود.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه به نظر می رسد این کار را می توان در دانشگاه پیام نور انجام داد گفت: این دانشگاه در حال شکوفایی است و باید مراقبت کنیم تا این دانشگاه به مرکزتولید مدرک تبدیل نشود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه دوم مسئولان را حرکت به سوی علم حقیقی و تبیین مبانی نظری و فلسفی علم دانست و اظهار داشت: بهتر است به اندازه زیادی به سمت بومی کردن پیش برویم هر چند نمی توان این میزان را به صد در صد رساند چون برخی عرصه ها ویژه است و ضرورتی ندارد وارد آن شویم.

وی افزود: هنگامی که به سمت بومی کردن می رویم باید نیازهای واقعی را مد نظر قرار دهیم.

دکتر احمدی نژاد همچنین گفت: وزیر علوم به همراه همکارانش برخی رشته های کاربردی متناسب با نیازهای کشور را مورد مطالعه قرار داده اند لذا نکته مهمتر این است که دانشجویان بتوانند از دریافت های علمی خود در عرصه عمل استفاده کنند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فراموش کردن برخی رشته ها به مانند خانه داری، خاطر نشان کرد: زمانی رشته خانه داری در دبیرستانها وجود داشت اما به دلیل موج تخریب خانواده در غرب ما هم به دنبال آن موج رفتیم در حالیکه نباید تقسیم بندی اجتماعی را در جامعه به هم بزنیم.

وی ادامه داد: این سخن درست است که در عرصه کرامت انسانی و فرصت تعالی ، زن و مرد با یکدیگر برابرند اما اگر زنان خشن بشوند جامعه خشن می شود و اگر زنان از هویت مهر و محبتی که دارند خارج شوند جامعه به درد سر می افتد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: این موضوعات به دلیل اینکه از دانشگاه منتشر شده ، باید در دانشگاه اصلاح شود.

دکتر احمدی نژاد همچنین گفت: چگونه است که تربیت یک انسان کار کوچکی شده اما رانندگی با تریلی یا اتوبوس یک کار پرافتخار است.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد : در برخی از کشورهای شرقی که از لحاظ صنعتی نیز بسیار پیشرفته هستند، به درصد بالایی از رشته های مربوط به خانواده پرداخته اند به دلیل اینکه نمی خواهند جهنمی درست کنند که همه در آن بسوزند ، لذا نباید به تبع برابری زن و مرد وجود انسانی زنان را له کنیم.

رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: برخی رشته ها و حرف در برخی مناطق ایران وجود دارد که هنوز علمی نشده اند و این مسئله باعث از دست رفتن آنها می شود و لذا مردم هم باید در تصمیمات دولت مداخله داشته باشند.

دکتراحمدی نژاد در ادامه خطاب به رئیس دانشگاه پیام نور اظهار داشت: خیلی به دنبال این موضوع نباشید که دانشجویان حتما به دانشگاه بیایند و حضور داشته باشند چرا که همین روش مجازی خوب است و دانشجویان فقط برای رفع اشکال باید در دانشگاه حضور یابند.

وی اضافه کرد: حضور دانشجویان نیاز به ساختمان سازی را افزایش می دهد لذا به این نکته توجه داشته باشید که به وزارت علوم دومی تبدیل نشوید. در این صورت می توانید هزینه ها را پایین نگاه دارید و دولت هم تا جایی که بتواند کمک های لازم را خواهد کرد.

رئیس جمهور دانشگاه پیام نور را ظرفیت بسیار خوبی توصیف کرد و گفت: در قالب های معمولی منجمد نشوید و به همراه جریان علمی حرکت کنید.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه تولیدات علمی ما روز افزون است، خاطر نشان کرد: این تولیدات اکنون با تصاعد هندسی در حال اضافه شدن است و سرعت رشد علمی ما در دنیا اول است گرچه هنوز حجم تولیدات ما به میزان بالایی نرسیده است.

وی همچنین گفت: ما قبل از انقلاب در بند بودیم و اجازه نمی دادند به سوی افق های دور حرکت کنیم.

رئیس جمهور ضمن تشکر از وزیر علوم و مسئولان دانشگاه پیام نور تصریح کرد: همت کنید تا کیفیت ها عمیق تر شود چرا که بچه های ما بهترین دوران زندگیشان را در اختیار قلم و علم شما قرار می دهند.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها