Skip to content

بودجه پژوهش: پژوهشگران نباید منتظر منابع دولتی باشند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از مهمترین سیاستهای وزارت علوم برای پرکردن ظرفیتهای خالی دانشگاهها پذیرش دانشجو از کشور های منطقه و خارجی است. در حال حاضر افراد بسیاری در منطقه حضور دارند که داوطلب تحصیل در دانشگاههای ایران هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی زاهدی در دور دوم سفرهای استانی هیئت دولت در جمع دانشگاهیان استان آذربایجان شرقی با بیان این مطلب افزود: علم چیزی نیست که با بخشنامه های وزارت علوم تولید شود. وظیفه ما فراهم کردن بسترهای مناسب است اما در واقع این دانشگاهیان هستند که باید فضای تولید علم را عملا به اجرا درآورند.

وی خاطر نشان کرد:  باید تعامل دو طرفه بین وزارت علوم و دانشگاهها وجود داشته باشد تا بتوانیم حرکت سریعتری به سمت اهداف سند چشم انداز و نقشه جامع علمی کشور داشته باشیم.

برداشتن تدریجی کنکور با افزایش ظرفیت دانشگاهها
وزیرعلوم ادامه داد: یکی از مهمترین اقداماتی که طی سالهای اخیر در وزارت علوم انجام شده برداشتن تدریجی کنکور با افزایش ظرفیت دانشگاهها است. در حال حاضر برخی دانشگاههای کشور ظرفیتهای خالی بسیاری برای پذیرش دانشجو دارند.

دکتر زاهدی تاکید کرد: وزارت علوم سعی دارد تا با تاسیس واحدهای بین المللی علاوه بر تعامل علمی به دنبال تربیت دانشجو با اهداف فرهنگ ایرانی باشد تا نسبت به گسترش باورهای دینی و سیاسی خودمان اقدام کنیم.

وزیر علوم افزود: خالی ماندن ظرفیت دانشگاهها را باعث رقابتی شدن جذب دانشجویان برتر و در نهایت کیفی تر شدن دانشگاهها خواهد شد و شاهد آن خواهیم بود که دانشگاهها برای جذب دانشجویان برتر تسهیلات و امکانات بهتری به دانشجویان ارائه دهند.

دکتر زاهدی ادامه داد: در حال حاضر ایران در بحث رشد تولید مقالات علمی در جهان بی نظیر است. در تولید مقالات ISI سال ۸۳ تنها سه هزار و ۸۰۰ مقاله در کشور وجود داشت در حالی که امسال تا امروز ۱۲ هزار مقاله تولید شده و تا پایان سال بدون شک به مرز ۱۳ هزار مقاله خواهد رسید.

فناوری را جایگزین درآمدهای نفتی می کنیم
وی گفت: در بحث فناوریهای نو مانند فناوری هسته که امروز به صورت بومی در کشور اجرا می شود پیشرفتهای چشمگیری داشته ایم و می خواهیم این فناوریها را به جایی برسانیم که جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی باشد.

زمان دل بستن به بودجه های دولتی برای پژوهش به سر رسیده است
به گزارش مهر، ‌وزیر علوم با اشاره به انجام طرحهای پژوهشی در دانشگاههای کشور خاطر نشان کرد: دیگر زمان این که دور خود بگردیم و همواره به دنبال بودجه های پژوهشی دولتی باشیم به سر رسیده است. امروز باید به سمتی حرکت کنیم که از صنعت درآمدزایی کنیم تا علاوه بر حل مشکلات کشور مشکلات بودجه دانشگاهها در زمینه پژوهش نیز حل شود.

دکتر زاهدی اضافه کرد: در سال ۸۴ کل بودجه وزارت علوم ۴۸۰ میلیارد تومان بوده که این بودجه در سال جاری به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است و هیچ گاه چنین رشدی در خصوص بودجه وزارت علوم صورت نگرفته است اما این به آن معنا نیست که تمام هزینه های ما باید از طریق دولت تامین شود.

دو برابر شدن بودجه های عمرانی وزارت علوم
وی تصریح کرد: امسال برای اولین بار بودجه عمرانی وزارت علوم ۴۰۰ میلیارد تومان و دو برابر سال قبل تعیین شده که فقط ۱۰۰ میلیاد تومان از آن به خوابگاه سازی اختصاص داده شده است.

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها