Skip to content

اولویتهای پژوهشی: انطباق ۶۰ درصد تحقیقات علوم پزشکی با اولویتهای نظام سلامت

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: یکی از نتایج ادغام بخش بهداشت و درمان با آموزش و تحقیقات این بوده که بیش از ۶۰ درصد تحقیقات علوم پزشکی مبتنی بر اولویت های نظام سلامت انجام می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد واسعی در نشست خبری چهاردهمین جشنواره رازی در دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به نحوه انتخاب اشخاص حقیقی و نهادهای حقوقی در جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی گفت: در این دوره از جشنواره برای اولین بار پرونده ۵ ساله اشخاص حقیقی مورد بررسی قرار گرفت و نیمی از امتیاز انتخاب این افراد از مجموعه فعالیتهای آنها در نظر گرفته شد.

وی اضافه کرد: پروسه ارزیابی وزارت بهداشت از دانشگاههای علوم پزشکی نیز بر اساس معیارهای رایج علم سنجی در دنیا و برخی از معیارهای معتبر سازمان جهانی بهداشت انجام شد.

دکتر واسعی در خصوص بررسی کمیت و کیفیت در ارزیابی و ارزشیابی دانشگاههای علوم پزشکی و فعالیت محققان این حوزه خاطرنشان کرد: در بخش کیفیت برای مرکز تحقیقاتی موضوعاتی مانند تعداد مقالات، میزان ارجاع به مقالات مرکز و فناوریهای کاربردی در نظر گرفته می شود. در واقع در ارزشیابی یک مرکز تحقیقاتی میزان تولید علم اهمیت دارد.

وی اضافه کرد: در ارزشیابی دانشگاههای علوم پزشکی علاوه بر ملاکهایی که گفته شد موضوع حاکمیت و رهبری پژوهش نیز در نظر گرفته شد است. ملاکهایی از جمله توانمندسازی اعضای هیئت علمی نیز در این انتخاب موثر هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از تعیین حداقل هایی برای گروههای ۱۰ گانه جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی برای نخستین بار خبر داد و گفت: تعیین این حداقل ها موجب شد که لزوماً در برخی از گروه ها، شخص یا نهاد برگزیده ای انتخاب نشود.

وی تاکید کرد: هر ساله ملاکهای ارزیابی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی بازنگری می شود تا ملاکهای بهتری برای رقابت هر چه بیشتر محققان علوم پزشکی فراهم شود و موجب ارتقای بیشتر این تحقیقات را فراهم کند.

دکتر واسعی افزود: در واقع هدف جشنواره این است که با ایجاد انگیزه رقابت، سطح کیفی و کمی تحقیقات علوم پزشکی را ارتقا ببخشد.

وی در خصوص میزان مبتنی بودن تحقیقات علوم پزشکی کشور با اولویت های تعیین شده گفت: بسیاری از تحقیقات علوم پزشکی به دلیل ارتباط با بیماریها، بیماران و موارد شایع در کشور با اولویت های تعیین شده در نظام سلامت هماهنگی دارند و در واقع یکی از نتایج ادغام بخش بهداشت و درمان با آموزش و تحقیقات این بوده که بیش از ۶۰ درصد تحقیقات علوم پزشکی مبتنی بر اولویت های نظام سلامت انجام می گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در خصوص علت انتخاب نشدن برگزیده در بخش HSR (تحقیقات اجتماعی برای ارتقای زندگی مبتنی بر سلامت) گفت: این بخش در این دوره از جشنواره رازی به دلیل کسب نکردن حدنصاب های لازم برگزیده ای نداشته است.

وی با اشاره به حمایت های مالی از برگزیدگان جشنواره رازی خاطرنشان کرد: مراکز تحقیقاتی برتر به ترتیب ۳۰۰ میلیون ریال تا ۱۰۰ میلیون ریال گرانت تحقیقاتی دریافت می کنند و از دانشگاههای علوم پزشکی نیز خواسته شده که از پژوهشگران برتر خود حمایت مالی داشته باشند.

دکتر واسعی به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای ۳۰ سال انقلاب اسلامی در حوزه نوآوری های علوم پزشکی از سوی معاونت آموزشی اشاره کرد و گفت: به دلیل برگزاری این نمایشگاه از سوی معاونت آموزشی ما تنها در جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی نمایشگاهی از مراکز تحقیقاتی برتر و مراکز رشد برگزار خواهیم کرد. البته کتابچه مختصری از مهمترین فعالیتهای پژوهشی علوم پزشکی نیز منتشر می شود که این این کتابچه در سال آینده به طور کاملتر به چاپ خواهد رسید.

وی اضافه کرد: در نمایشگاه دستاوردهای ۳۰ سال انقلاب اسلامی در حوزه نوآوری های علوم پزشکی از سوی معاونت آموزشی همه دانشگاههای علوم پزشکی غرفه ای برای ارائه دستاوردهای خود خواهند داشت و برای جلوگیری از دوباره کاری این نمایشگاه در حاشیه جشنواره رازی برگزار نخواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بخش نوآوری و شکوفایی این دوره از جشنواره رازی در بخش ابداعات و فرضیه های اثبات شده علمی گنجانده شده است

خبرهای تصویری

جدیدترین خبرها